Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 94)

Linda W
store muligheter for fisk som trenger nytt hjem etterhvert i alle fall.

Jeg kan være behjelpelig med en 3 x 168-liters reol, Linda. Om reolen skal stå hos deg eller meg er helt opp til deg
Grapejuice
Sitter bare og leser og rister på hodet over all ulykken, jeg hadde nok grått meg i søvn og nesten lagt ned hobbyen! :( Men det var det jeg skulle spørre om - planarier, jeg er litt usikker på hva dette er sånn egentlig. Er planarier disse bittesmå tingene som ser ut som mikroskopiske husløse snegler? Eller er det disse som er slike sytråder? Jeg har er reke/sneglekar uten fisk, og ser også alt mulig av rare småkryp. Har noe som ser ut som kjempesmå, mikro-vannlopper og de holder seg for seg selv tror jeg -"sytråder" ser jeg ikke så mye av lengre, men jeg er redd det er er noe som kanskje stagnerer oppveksten til rekeyngel? Har du opplevd dette? I flere måneder nå har jeg hatt minst en reke som bærer egg, men jeg ser nesten ingen yngel! På et tidlig tidspunkt så jeg nærmest 11 yngel, men har bare sett to eller tre som vokser opp. Kan det være noe kryp som kanskje tar de? Hyl! Jaja, var ikke ment å lire av meg masse personlig her, men lurer bare på hva du tenker angående dette, har du hatt dvergtannkarper sammen med reker før?


Planarier - litt kule sånn på nært hold, men fryktelig fryktelig ekle også!
[External Image]

Sytrådene er nematoder, de har jeg sett forbigående men ble sikkert fort spist av levendefødere og jeg kan i farten ikke huske at jeg har lest alarmerende ting om de små...

Mikrovannloppene høres ut som det Sissimor så spise seg inn i Coryegg her, jeg har en ekkel følelse av at disse og Hydra har kommet i kar der jeg forer med flytende Artemia fra JBL. Planarier har jeg fått tidligere også i yngelkar der det blir overforet, og i det karet jeg akkurat har tatt helt ned har jeg jo foret en haug Coryer som forlengst har gått over i evigheten. Men rekene lever og formerer seg som bare det. Har Neocaridina da, de er udødelige tror jeg, og de seks jeg startet med har blitt flere hundre så om planariene forsyner seg tror jeg ikke de har rukket å få i seg alle...

Mine reker har gått/går sammen med guppy, molly, platy, sverddragere, Endlers, Ameca splendens, Limia perugiae, Poecilia salvatoris (selv om de brått sluttet med det da Ove så dem spise en reke), Xiphophorus milleri - så jeg tror jeg svarer et bestemt ja, de enkleste artene går i alle fall helt fint sammen med dvergtannkarper dersom det er gjemmesteder nok. En tett mosedott for eksempel...
Ah, så godt å høre! Da skal jeg absolutt skaffe noen dvergtannkarper som kan ta seg av disse "mikrovannloppene" grrrr.

Jeg liker å tro at det er mange gjemmester der - mye krinkler og kroker, kokosnøtthuller med vasspest og mose, osv og enda mer blir det etterhvert i dette karet, det skal stappes fullt av planter!

så da har jeg enda en fisk på ønskelisten min!
Plussmedlem
Aldri har jeg hørt om noen som har vært så ekstremt uheldig som deg ved kjøp av ny reol - fy søren, noe så til de grader! Jeg føler sterkt med deg, Linda, jeg kjenner litt til den følelsen av å endelig ha fått satt i gang noe også blir alt bare kluss. Man må bare "stay strong" og vite at ting blir normalt og veldig bra etterhvert, iallefall når det er DITT verk

Jeg håper ting ordner seg snarlig. Du har hatt det altfor slitsomt altfor lenge!
Føler virkelig med deg i reolstyret. Jeg hadde definitivt blitt passe ubehagelig å snakke med om det hadde skjedd meg. Feile mål er en ting, men blir ikke karene sjekket om de er limt skjeivt før de sendes avgårde ? huff, gruff og grøss....

Ik, ingen mineralfisker ? De som er så kjekke å ha :o)

Takk for støtte og tilbud om hjelp!

En bisarr dag som startet uvanlig tidlig til å være meg. Fikk hengeren på bilen og reolen på hengeren før Ove sto opp, fant nok en C142 som slet og fikk avlivet den og medisinert karet, og dro ned med reolen.

Jeg var ventet hos Dahls, møtte to rygger, trykkende stillhet, få ord, kreditering og ikke engang et forsøk på en unnskyldning. Noen stor og viktig kunde er jeg jo ikke, så da har jeg fått pengene tilbake og de er kvitt en vrang og vanskelig kunde.

Men noen premie for god kundebehandling når ting ikke er som det skal får de ikke av meg. Leke "catch the monkey" mellom medarbeidere er heller ikke spesielt lekkert, at jeg ikke sprakk totalt kommer av bitter erfaring, jeg blir nemlig sint jeg også og har øvd fælt på å gjøre det på steder der det ikke er folk...

Av min kjære har jeg fått klar beskjed om at noen nedleggelse av hobby eller salg av fisk eller oppgivelse av reoldrømmen bare er å glemme fordi jeg ikke faller sammen av små humper påstår han. Det skal vi vel bli to om tenker jeg, men auksjon i morgen er i alle fall helt utelukket, pakking nå blir for mye. Og jeg må få avstand til hele greia.

Har håndhilst på lille Rambo barowi i dag da, han hadde flyttet inn i hjørnefilteret og er dobbelt så stor som sine kullsøsken, og syntes fingeren min var et trygt sted da jeg begynte å virvle mudder for å få ham ut. Han har kommet inn på ett eller annet vis og det er ikke umulig at noen kullsøsken har endt sitt liv i impelleren, de har vært vanskelige å få øye på de siste dagene.

C caudimaculatus-gjengen virker friske og fine og barter rundt når de tror seg usett. Og det er full flørt mellom de to A elizabethaene som bor på gulvet. Det er jo bra!
Hva i all verden - jeg trodde Dahls var liksom Butikken med stor B innen akvaristikk? Hmm.. kanskje noen lørdagshjelper som ikke er heeeelt "der" ? - irriterende alikevel, når det er som om man er til bry for butikker og silkt. Grr!
MEN det går framover ihvertfall!
Kan ikke skylde på hegehjelpa Grapejuice, og Dahls er fortsatt Dahls. Feil kan alle gjøre, glipper skjer, men å roe ned frustrerte kunder er en kunst de ikke behersker. Akvariekjellern derimot kastet seg over saken som skulle jeg gjort det selv og løste problemet forbildelig, de hadde til og med løst resten av problemet for meg for å spare meg for mer bry. En lekse jeg har lært er å holde seg til samme leverandør på alt, da blir det enklere å reklamere...

Det kommer flere fisker StineMari, det er bare det der med tiden, og nå er hele kjøkkenbenken dekket med fiskebokser med luftestein igjen
Uff, jeg synes det er så leit at du skal møte på så mange vanskeligheter med denne reolen.
Det er fullt lovlig for deg å klikke i vinkel og kaste ting rundt nå altså...
Veldig godt at Ove gir deg støtte og ikke lar deg gi opp da, for det er klart det ordner seg dette her etterhvert

Skulle noen av fiskene dine trenge å dra på feriekoloni mens det blir orden i sakene så har jeg plass her, det er bare å si ifra
Takk Marita! Jeg tenkte på Sarpsborg-gjengen akkurat nå, for det er godt mulig jeg har fosterbarn her. Eller adoptivbarn, dere får jo alt mulig rart til å yngle og om det er VF, F1, F2 eller bare barn spiller ikke all verdens rolle for meg

Har i alle fall en enslig Sturisoma aureum jeg ikke får plass til uansett hvordan jeg vrir og vender på saken og håper Kaja vil overta, men den går nå sammen med 9 stk C142 i en sky av eSHa i en 10-liter mens jeg tar ned hele karet. C caudimaculatusene har det også nokså trangt og stusselig, men de har det planariefritt nå i alle fall! Tror jeg skal klare å liste opp to av de nye karene, men da har jeg minst en art for mye her...

At et møbel ikke passer er jo ikke noe å tilte for, men dette blir som når jeg ikke klarte å skaffe Plywood til kalvebingene og snøen kom. Det var jo ikke Plywooden som fikk bonden til å hyle til meg som bare var ordremottaker og totalt uskyldig i at DHL-biler havnet i grøfter på holka, det var de såre rautene fra småkalver som frøs! Da lærte jeg mye om beroligende kundebehandling og øyeblikkelig problemløsing koste hva det koste ville innenfor rimelighetens grenser

En annen grunn til at jeg tenkte på dere var forøvrig at jeg fikk en SMS fra Kaja. KajaB. Som jeg skulle ta med meg på auksjon i morgen og helt fullstendig har glemt. Har ropt om hjelp i auksjonstråden, synd hvis hun ikke kommer seg avgårde på grunn av alt rotet mitt!
Ove orket ikke å se den lille Sturisomaen i karanteneboksen og ville ha den over i 450-literen, så jeg pakket i hui og hast den og C142-gruppa og dro ned til auksjonslokalet. Heldigvis har Kaja plass til en grenmalle til, og Marita var parat til å ta imot pleiepasienter, så nå får jeg ro til å ta meg av resten og løse gåtene. Godt med gode akvaristvenner!

Hyggelig å få ansikt på StineMari og KajaB også, og jeg tok med meg Kaja på hjemturen så jeg vet hvor jeg skal hente henne til klubbmøtene. Møtte en Dahls-ansatt også, det er det jo greit å få overstått. Og så får de leve i sin virkelighet der nede, og jeg i min. At det ikke er den samme er det jo greit å få bekreftet

Ble veldig veldig sliten av å tenke på reolen til Kaja uten B, hun sender sikkert melding med mål og pris, så får jeg sulle med ideer når jeg har fått litt mer orden her. Tror det kommer litt for brått på, så ikke nøl med å selge hvis dere har en annen kjøper!

Har forøvrig akkurat fått barlowidamen ut av hjørnefilteret, hvordan hun har kommet seg inn er et mysterium jeg må se og få løst. Begge sto utenfor til frokost! Sanda ut av 96-literen jeg aldri skulle ha kjøpt nå, og så er det sofakroken!
Enda godt en har gode akvarievenner...

Og jeg kjenner jeg er skuffet over Dahls. De burde jo satt himmel og jord i bevegelse for å fikse alt for deg så fort som mulig. Hmpf...
Kan jeg plage deg litt, Linda?
Har du vært borti denne: http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1141

Litt googling tilsier: "A terrarium plant sometimes used in aquariums and goldfish bowls. Can be used as a decorative plant, but only lasts a few months".

Hvordan lønner det seg å plante denne da, tro? Med røttene nedi vann og bladene over?
Kjempekoselig å hilse på deg i dag :o)
Bladde et par uker bakover i tid her i tråden for å lese meg opp litt, og kom over dette bildet! Disse var bare helt utrolig kule! Hvem-hva-hvordan?


[External Image]
Gave fra Sissimor Mona, er de ikke til å spise opp? Hmmm - marsipanpanda til jul? Noen har linket til noe her hvis hun nå ikke iler til...

Gåter er alltid bare moro Torbjørn, i terrariumkapittelet av "bibelen" har hr Amano skrevet "all Hemigraphis are prostrate growing ones with indefinite spread. They can thrive in shaded areas, particularly in the humid environment of a terrarium". 23-28 grader, skygge, lett krevende. Prostrate betyr "nedbrutt", så da er det vel torv e.l den trives i da. Tror jeg ville holdt den helt over vann med mulighet for å dyppe tærne hvis den føler for det. Dracaena og fredslilje selges også som midlertidig akvariepynt, de tåler fryktelig fuktig jord, ikke vann over hodet
Plussmedlem
Tenk hvor kult det hadde vært og hatt et par sånne til pynt inne på akvarierommet! Måtte vel blitt adolfoi det, da
Sissimor
Se her [B]Mona[/B]; de har [URLBLOCK1] også ;)


Aha, takk! Supert! Nå har jeg sendt bruksanv. linken av Adolfoi'en til en venninne av meg som er ekspert på sånn papirbretting av ulike slag, da hun driver med scrapping og lager både bokser og esker og gud-vet-hva av papir og kartong! Hun klarer garantert å brette en sånn for meg

Hehe, tenk å pynte et lite akvarium med de pappcoryene, og litt jord + ekte planter :P hadde vært noe


(sorry for å være helt off topic svar men de var så søøøte de pappfigurene!)
Tilfeldig bekjentskap
© © Trym Andreassen 2005
Reklame for plussmedlemskap