Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 95)

Mona må jo få en hel stim adolfoi Grapejuice, ingen cory kan gå alene. I bunnen av det akvariet plasseres et lite telys, så danser de også! Og helt off topic er det vel ikke, vi snakker jo om fisk
Tror nesten jeg må hente inn 15literen min å lage et par småcoryer av papp og plante noen stueplanter. Kanskje jeg kan prøve meg på husfred - syns den er så fin. (per dags dato har jeg ingen husplanter og har aldri prøvd heller - haha) Telys må også testes så man får litt "fart" på coryene hehehe. herregud akvarister er sprø :P
Coryene (c-142) er på plass i karet sitt nå, de går i 150-liter'n sammen med en liten flokk kuhli-åler.
De farget fort ut i karet og nå vimser de rundt og spiser discus-granulat
Veldig flotte coryer altså, og jeg er så glad for å få låne de, jeg skal pleie de så godt jeg kan.

Det hadde vært veldig hyggelig med kaffebesøk hos meg en dag du har tid og overskudd
Plussmedlem
Marita? Gå og legg deg, det er natta nå..... :-p

Hyggelig at du kom en tur likevel, Linda.... Satser på at du kommer sterkere tilbake
Kjempekos at du kom innom på slutten av auksjonen idag og
aureum'en du hadde med deg, går å beiter planter i karantene karet mitt.
Har beplantet det litt sånn overgrodd slik at fiskene som går der har det trygt og koselig
og dette falt visst helt i smak for henne)
Jeg skal ta godt vare på ho og så fort hun er ferdig med karantenen skal hun få aureum venner i hjørnekaret til Milo.

Enig med Marita, når lyst og ork strekker til er ett besøk veldig velkomment.
Nå må visst jeg også gå og legge meg, for jeg tuter nesten av lettelse over at godfiskene mine er i trygge hender, takk og takk og takk! Etter en natts søvn eller to og et besøk hos vampyren som umulig kan gi fornuftige resultater etter denne runden her banker jeg plutselig på døren

Får nesten notere at det er minst tre barlowibarn i full vigør, de har kjørt hevert to gangeri kveld og alle tenkelige og utenkelige muligheter for å snike seg inn i hjørnefilteret er tettet med filtervatt. Nå gjenstår hovedrengjøring av storekarene og nedrigging av venezuelanuskaret, så nærmer jeg meg en slags orden.

Kom plutselig på at jeg hadde planter på rot i en bøtte, nedrigging av 96-literen er satt på vent og fylt til randen med planter. Ove har lagt en plan for plassering av reol som involverer salg av Norges dyreste lysestake, en Dovre 760 CB vi ikke kan fyre i fordi brannmuren er for klein og Juwelen står for nær. Blir helt kvalm og vissen av å tenke på plasseringer og skap til akvarierot og fjerning av 160-literen og bestilling, tar kvelden og tenker videre i morgen. glad for å ha gode akvarievenner!!!
Bort med peisen ja...

Hva med å sette Juwelen der reolen skulle stå, og sette "roteskap" på baksiden? Ny reol på veggen fra peisen til tv'n, gjerne 3 kar i bredden, slik at det blir perfekt med langkar på toppen...

Men kanskje Juwelen da vil stikke for langt ut i rommet?
Plussmedlem
Du Sissimor? Hva med at vi bare får plantegninger av huset, så sender vi de tilbake ferdig "innredet" med kar...... :-p
milo
Du Sissimor? Hva med at vi bare får plantegninger av huset, så sender vi de tilbake ferdig "innredet" med kar...... :-p


hahahahah!!! ang den peisen, har den aldri vært i bruk?
Da må noen komme og tegne, jeg har forsøkt, men veggene er satt opp etter innfallsmetoden og dører og vinduer plassert på de skøyeraktigste steder for å få rom nok til alle barnevernsbarna, ingen tenkte på at det hadde vært gøy med skap og en sofa liksom

Dessuten skulle jeg ikke få fred til å tenke, for Thor synes jo ikke noe om situasjonen og har fått en sjanse til av Ove, som ikke synes noe om alt rotet i huset og tror det går kjappest med den reolen som allerede er produsert.

Det hadde det nok gjort om jeg hadde fått alt på en gang fra ett sted, jeg er langtfra så optimistisk. Men jeg fikk forklart hva mitt problem er, hvorfor jeg er rasende og hva jeg mener om ting på en ordentlig måte i alle fall, og miljøet er så lite at det ikke er gøy med uavklartheter.

Nå leverer jeg karene på Dahls og håper Kyrre og Thor kan ta det derfra så jeg slipper å sitte i midten mer, for det hjelper ikke meg som kunde at karene er riktige og reolen er riktig hvis jeg står her med en tom reol og kar på gulvet fordi de ikke passer. Jeg heter riktignok synsk, men at 60 cm er 59,mye eller 60,litt på akvariansk kan faktisk ingen av dem forlange at jeg skal vite. Mener nå jeg...
Krysser alt som kan krysses!
Det er alt jeg offentlig vil si om reolprosjektet

Over til noe hyggelig.
Du vil sikkert få en liten oppdatering fra Marita om forskjell på 142'ene og medisinering hos henne fra igår til idag.
Den var så gledelig at jeg har brukt samme medisin i karantene akvariet som aureum dama di går og ja det er dame, endel større enn den ene store som går i hjørnekaret og den har skinnskjegget sitt på plass og er garantert en mann...
Kanskje vi burde starte en forening vi to, med slagord som: føler du deg tørr og ensom, unngår du glasset fordi du ikke har noen å legge egg med der...
Grapejuice
hahahahah!!! :) ang den peisen, har den aldri vært i bruk?


Joda, før vi fikk akvarier i hus brukte vi den, men det blir jo fort lunt av en bitteliten flis i sånne moderne rentbrennende ovner. Og så kom brannvesenet på besøk og hadde meninger om brannmuren, å forlenge den vil bli litt av et prosjekt, dessuten damper det fort av Juwelen og det er jo ikke så bra. Telys går fint, men det finnes jo snertnere lysestaker
Ah, såpass ja - den bare minnet meg om noe lignende foreldrene mine hadde engang, bare at det var en sånn gammeldags filleovn som ikke varmet for fem øre. Ettersom de er jøtul-fans så bytta de til en sånn gigantsak ala påskeøyafigurer. kan tro det ble varmt, og da var såklart pipa ikke bra nok.

(nå har jeg selv en jøtul igjen, og juwel akvariet mitt står helt oppi muren men muren blir heldigvis sjeldent annet enn lunkvarm)
C142 i bedring!
Kaja
Du vil sikkert få en liten oppdatering fra Marita om forskjell på 142'ene og medisinering hos henne fra igår til idag. Den var så gledelig at jeg har brukt samme medisin i karantene akvariet som aureum dama di går og ja det er dame, endel større enn den ene store som går i hjørnekaret og den har skinnskjegget sitt på plass og er garantert en mann... Kanskje vi burde starte en forening vi to, med slagord som: føler du deg tørr og ensom, unngår du glasset fordi du ikke har noen å legge egg med der...


Gladmeldingen kom den Kaja, Marita legger kanskje ut bildet her hvis hun er innom, og den mente jeg så på skrå gjennom glasset som utløste brå avreise i går hadde det på ingen måte bra, nå får den slippe stakkars. Men resten danser lykkelig langs glasset slik de gjorde da jeg falt så pladask, og nå gjør nok maten nytte for seg også så de får tilbake fasongen. Hurraaa for Marita! Håper det resulterer i egglegging, hvis ikke får jeg finne på noe annet lurt som belønning. Og hurra for deg, godt at du medisinerte den lille damen, og nå får hun herrefølge og all ting

Spørsmålet jeg stiller meg er jo hvor smittsomt dette hva-det-nå-enn-er er, må tilstå at jeg ikke vasker hendene med metylenblått mellom hvert kar. Tror egentlig ikke noe var i veien før pygmaeusen kom i hus, der var det jo et helt håpløst filter som fikk skylden for frafallet og jeg så aldri syk fisk, men da jeg flyttet de få gjenlevende til caudimaculatusen - heldigvis lenge siden jeg solgte fisk fra karene oppe! Drasser hverken klissvåte hender eller utstyr helt ned i kjelleren...

Åh, så flott, de danser igjen!
Plussmedlem
Bare sånn for ordens skyld...
Å vaske henda med metylenblått har vel ikke så mye annen virkning enn at du kommer til å få en spennende hudfarge (og sikkert hårfarge), katten vil ikke lenger være så svart som den er nå, sofa og gardiner vil få spennende mønster og alt av glass, vel... :-p
Mye av det som rammer cory, spesielt vf, er vel bakterielt? Innvendige bakterielle infeksjoner?
Kjøpte en gruppe vf en gang som bar med seg smitte. Det tok 2-3måneder før den brøt ut og da hadde de byttet kar 2 ganger. Så jeg mistet fisk for, tja, 7-8tusen? Lekspar L260, fullsize trio L200 +++++....... Fikk et par fisk obdusert for å finne ut hva det var og fikk tilogmed det latinske navnet på f***skapet, men det har jeg sef glemt....

Noe annet jeg har glemt var resten av det jeg skulle skrive, Kaja forstyrret meg....
Hei Linda
Har lest og lest i tråden din... i allverden, for et styr du har vært igjennom med dette reol prosjektet ditt. Håper du fortsatt har motet oppe, men du er jo ikke alene om å føle den tomme og trykkende kundebehandlingen man får noen ganger og man kan jo miste lysten på å være ivrig akvarist noen ganger... ser helt klart hvordan dette må ha vært...

Jeg har reelle prinsipp regler når det gjelder Dahls og som kunde der, og det fortsetter jeg med, uten at jeg skal henge ut noen på nett lissom. Og jeg føler det er morsommere å være akvarist når jeg er mer bevisst... blir nesten poesi )

Jeg er generellt lei av at di ikke følger opp bestillinger, hvis di i det hele tatt bestiller og leverer til avtalt tid, for i etterkant å komme med teite unnskyldinger som overhodet ikke stemmer... bare for å "ro" bort ting som ikke blir holdt.... og det er mange som føler det sånt... her snakker vi ikke om ting som kan skje i en butikk en gang, men som hele tiden gjenntar seg og som ikke funker for oss som er kunder. Det er fortsatt bare en liten ting ift kundebehandling, det er så mye mer å nevne, men jeg vil heller bare glemme....

Hvis du har mulighet en dag, vil jeg gjerne komme opp til Hobøl's dype skoger for å si hei, det hadde vært koselig Jeg henger stort sett hjemme om dagen, noe ihvertfall fiskene synes er fint... blir ekstra mye dulling med dem.

Du kan veien du Bettina, pip når du føler for det, jeg går også mye hjemme og stuller.

Eller skulle ha gjort for å bli frisk, i dag startet dagen med å få det jeg fikk plass til av akvarier ut i bilen. Og nå var akvariene feil igjen. Gutta med de magiske tommestokker er heldigvis på talefot.

Enten løser dette seg på et vis, eller jeg har blåst mange tusenlapper ut på kostbar resirk, kokt uspiselig fisk og kompost, det hørtes jo ikke akkurat ut som om det var mulig uten lysglipper og elendighet dette her. Men begge kan egentlig sine ting, så det kan hende det går bra over en kopp kaffe uten plagsom kunde tilstede.

Jeg lever godt med karakteristikken nøye på det fordi det er ganske godt observert, og absolutt ingenting å skjemmes over i noen av de mange bransjene jeg har jobbet i. Det jeg ellers ikke hører av karakteristikk har jeg jo ikke vondt av

Du kommer sikkert sterkere tilbake når distraksjonen din tar en pause i distraheringen milo
Linda W
nå var [I]akvariene[/I] feil igjen.

På hvilken måte da?!

Uten å si noe bastant mener eg et akvarium på 60 cm lengde normalt fordrer et rom på 60,3 cm. Uansett; hvordan kan det surres så mye?

Eg har selv to reoler med to ganske grove feil, men heldigvis er det noe eg kan fikse selv. Likevel er det jo litt irriterende at det man bestiller som fellesløsninger fungerer kjempebra hver for seg, men overhodet ikke sammen!

Angående Dahls må eg si meg enig med Bettina; den butikken er dessverre overhausset så det holder. Mye fagre og store ord, og direkte feilinformasjon om arter, etter min mening. Akvarieavdelingen var også lite imponerende, men det fantes mye interessant i karene; det skal de ha
"Nye" Dahls har eg ingen erfaring med. Det er vel to nye drivere uten særlig akvaristerfaring inne nå, etter hva eg vet.
Donald
Angående Dahls må eg si meg enig med Bettina; den butikken er dessverre overhausset så det holder. Mye fagre og store ord, og direkte feilinformasjon om arter, etter min mening. Akvarieavdelingen var også lite imponerende, men det fantes mye interessant i karene; det skal de ha :-) "Nye" Dahls har eg ingen erfaring med. Det er vel to nye drivere uten særlig akvaristerfaring inne nå, etter hva eg vet.


Ang Dahls er ikke produktene di har, men hvordan man blir behandlet, hvordan di tillater seg kundebehandling. Jeg har vært kunde der lenge, siden 2006, lagt igjen masse penger...og da mener jeg masse, for nesten alt jeg har kjøpt tidligere (før jeg ble bevisst) kommer fra dahls. Og dete r jo unntak i butikken også.
Sorry Linda for litt kupping av tråden din....
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap