Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 96)

Jeg prøvde å sende deg en mail Mona, men får bare feilmeldingen

his is an automatically generated Delivery Status Notification

Delivery to the following recipient failed permanently:

din adresse

Technical details of permanent failure:
PERM_FAILURE: Gmail tried to deliver your message, but it was rejected by the recipient domain. The error that the other server returned was: 550 550 5.1.1 ... User unknown. We recommend contacting the other email provider for further information about the cause of this error. Thanks for your continued support. (state 14)

Kan jo være min mail det er noe galt med, men tenkte jeg skulle si ifra uansett
ElinP
For en pen gjeng med cory yngel :) Når begynner du å fore dem med discus granulat?

Tja, vanskelig å si. Når de er to-tre uker gamle kanskje? Da pulveriserer jeg noen korn diskusgranulat så det blir helt støv-fint, bløter det opp i litt vann, og sprøyter ut littegranne på bunnen med en pipette. Det pleier å bli populært Har ikke vært borti noen Corydoras-yngel som ikke spiser det enda.

PS!
Ja, emailen min virker ikke. Jeg vet altså om det med emailen. Har hatt leverandørbytte på internett på fredag, så jeg må ordne dette med emailen nå.

frosken
Er hikari discus granulat mat for voksne corydoraser også?

Ja, her i gården får de det iallefall Jeg bytter mellom Tetra diskusgranulat (heter det "diskusbits" tro?), og Hikari sitt diskusgranulat. Det er iallefall et populært tørrfôr hos Corydoras. Og det "støver" MYE mindre enn en del av disse fôrtablettene som er laget for bunnlevende fisk... noen av dem tåkelegger jo hele karet når de går i oppløsning, og det fremmer en vanvittig pestsnegle-utvikling!
Så jeg liker bedre å bruke diskusgranulat
Når jeg skal gjette antallet på en gruppe eller stim med fisk, så gjetter jeg alltid for lite. Man kan nesten vedde på at jeg bommer med nesten halvparten
Sist var det alle C-140 ynglene mine. Jeg tippet noe rundt 100. Det viste seg å være 175...
Og i dag, da har jeg en avtale om salg av en gruppe med egenoppdrettede Corydoras weitzmani. Jeg har hatt dem i "barnehagen" så lenge at de nå er i ferd med å bli kjønnsmodne, de "liksom-leker" stadig vekk og alltid etter vannbytte. Så lang tid har gått at jeg forlengst har glemt hvor mange de var da jeg puttet dem oppi der. Så jeg gjettet på 10 stykker. Skrev 10 stk i annonsen.

Så begynner "demonteringen" av karet for å få fatt i dem. Dette karet har en helt enoooorm trerot, godt med gjemmeplasser og skyggefulle områder, så den må løsnes fra sugekoppene og løftes ut først. Når innfangingen begynte, talte jeg....9,10,11,12... jøss, er det enda flere der? 13,14,15... oops, jeg har visst bommet på antallet igjen...18. Det viste seg å være nesten dobbelt så mange som antatt. Kjøper fikk raskt en tekstmelding, og hun sa "Jeg tar alle samma", så den var heldigvis grei. Ellers hadde jeg vel bare plumpet dem uti hos foreldrene.

Samtidig med at jeg barberte "Barnehagen" for inventar, benyttet jeg anledningen til å flytte fisk som forlengst har passert barnehage-stadiet. En liten gruppe Corydoras metae fikk joine sin egen art i artskaret mitt med noen-og-tjue C. metae, både store og små.
Deretter fisket jeg opp mitt første, lille kull med C140, klekket i fjor sommer. De ble også plumpet uti med sine foreldre. Det ble en merkelig reaksjon. De "gamle" rykket litt, flyttet litt overrasket på seg, men ble så liggende og glo i stum forbløffelse på de nyankomne, de har jo ikke sett dem siden de var egg
"Åh, hei, er det deg? Jeg kjente deg ikke igjen uten skallet på!"

Så, nå er endelig barnehagen ryddet! De gjenværende små puslingene får endelig fred i matfatet. Det er et kull med bittesmå C. weitzmani der, som har vokst altfor sakte fordi alle de andre storingene har sugd opp matfatet før de minste får sukk for seg. Spesielt C140, de er kjent for å ikke tygge engang Jeg er ikke sikker på antallet yngel som er igjen, men det er ca 25 C. weitzmani. Kanskje 30... Men nå er iallefall barnehagen bebodd av den størrelses- og aldersgruppen som skal være der

PS!
Jeg så forresten en knøttliten ukjent krabat oppi der også. Den var ikke heeeelt ferdig med kamuflasjemønsteret sitt, men svake tegninger kunne tyde på at det var en C. metae. Da er det i så fall flere som har sneket seg inn i puberteten uten mitt vitende oppi der!
mona o
Og i dag, da har jeg en avtale om salg av en gruppe med egenoppdrettede Corydoras weitzmani. Jeg har hatt dem i "barnehagen" så lenge at de nå er i ferd med å bli kjønnsmodne, de "liksom-leker" stadig vekk og alltid etter vannbytte. Så lang tid har gått at jeg forlengst har glemt hvor mange de var da jeg puttet dem oppi der. Så jeg gjettet på 10 stykker. Skrev 10 stk i annonsen. Så begynner "demonteringen" av karet for å få fatt i dem. Dette karet har en helt enoooorm trerot, godt med gjemmeplasser og skyggefulle områder, så den må løsnes fra sugekoppene og løftes ut først. Når innfangingen begynte, talte jeg....9,10,11,12... jøss, er det enda flere der? 13,14,15... oops, jeg har visst bommet på antallet igjen...18. Det viste seg å være nesten dobbelt så mange som antatt. Kjøper fikk raskt en tekstmelding, og hun sa "Jeg tar alle samma:-)", så den var heldigvis grei. Ellers hadde jeg vel bare plumpet dem uti hos foreldrene.

Hehe, det hadde jeg også gjort. Jeg er like ved å kaste meg i bilen hver gang jeg ser noen av dine annonser

Men over til det jeg egentlig skulle spørre om, kjøpte ikke du et 30 literskar du skulle bruke til reker (sånn på side 165 eller deromkring)? Hvordan gikk det med det prosjektet? Klarte ikke finne det på profilen din bra og var nå litt nyfiken her jeg sitter på jobb etter alle andre er gått hjem og venter på en mail som jeg MÅ ha i dag og som han LOVET han har sendt...
Det kubiske karet ble brukt til Corydoras-yngel en periode, og grodde litt til av alger. Nå karet tomt, men ikke rengjort...algene er tørket inn, og så står det der og blomstrer og støver ned mens det venter på at jeg skal "få ånden over meg", skrubbe det rent og sette det opp til rekene Og av erfaring VET jeg at å vente på slike "ånder" kan ta TID )

Men det kommer...en vakker dag!
Jeg har lenge gått rundt og spekulert på om jeg like gjerne skulle selge min gruppe med små L316. Jeg ser dem jo aldri, har jeg litt muggent tenkt, så hvorfor ha dem?

Det var sju stykker som ble plassert i det karet der i vinter, og i dag skulle jeg fiske opp to andre L-maller (med det enkle navnet Pterygoplichthys punctatus...) for de skal selges, kjøper kommer i dag. Når jeg likevel måtte ta ut røtter og greier, benyttet jeg anledningen til å se over karet litt, og "sjekke lagerbeholdningen"; og jomen meg pilte det L316 både hit og dit. Jeg trodde ikke det var mer enn kanskje en igjen, men de var på plass de. Utrolig hvor godt en slik liten L-malle greier å gjemme seg og gjøre seg usynlig! Særlig når de er så små enda.

Da jeg fant dem igjen, husket jeg plutselig hvorfor jeg hadde kjøpt dem til å begynne med! De er jo rett og slett nydelige Det er virkelig synd man så sjelden får nyte synet av disse flotte fiskene, de ligger alltid i skjul. Da bestemte jeg meg for å beholde dem likevel... tror jeg (helt til det er gått en stund, og jeg på ny blir litt lei av fisk jeg aldri ser, hehe)

Dette karet står klemt bak døren, og det er vanskelig å komme til med kamera der mallene liker å gjemme seg. Men her er iallefall et uklart glimt av et par stykker. De er utrolig fine med det svart/hvite mønsteret!

[External Image]
Hei Mona!

Tenkte jeg skulle stikke nesen min innom og takke for koselig prat i dag. Til alle som ikke har fått æren av å se dette akvarierommet med egne øyne - jeg kan skrive under på at samtlige kar er enda finere i virkeligheten enn på bilder! Ble noen stjålne øyeblikk med høy siklefaktor på både reolene, innredning og fisk!

Ellers, bare til info, hadde notert ned feil latinsk navn. De to små-fiskene jeg tok med meg hjem fra Thor i dag er Tanichthys albonubes (kardinalfisk) og Pseudomugil gertrudae (flekket blåøye). Bildene i basen yter absolutt ingen rettferdighet desverre, her må man ut og google for å virkelig se

Anyhooo, takk for både prat og titt
Takk i like måte, Elin To kjempehyggelige jenter på besøk, det var virkelig koselig å møte deg (og den andre Elin) i virkeligheten
Og jeg som stod og gremmet meg over hvor fæle karene mine så ut når dere var her, siden jeg ikke fikk rensket alger og byttet vann i helga... og alt rotet strødd utover gulvet i hele rommet! *urk* Sikker på at du ikke tøyset litt nå ? Hm...?

Jeg har gått og tenkt på den P. gertrudae du snakket om helt siden dere dro. Jeg er så misunnelig på deg altså! Det er jo en helt nydelig fisk! Men jeg ser ingen måte å komme meg til Moss på i morgen.... hadde de mange igjen forresten?
Jeg har ønsket meg dvergkardinalfisken lenge også. Sånne små, fredelige stimfisk er perfekte samboere for mine Corydoras, de gjør ingen skade, er ikke territoriale og lar sannsynligvis Corydoras-egg få sitte i fred. Liver opp litt i øvre deler av akvariet.
Må ha meg noen sånne!

mona o
Det kubiske karet ble brukt til Corydoras-yngel en periode, og grodde litt til av alger. Nå karet tomt, men ikke rengjort...algene er tørket inn, og så står det der og blomstrer og støver ned mens det venter på at jeg skal "få ånden over meg", skrubbe det rent og sette det opp til rekene:-) Og av erfaring VET jeg at å vente på slike "ånder" kan ta TID :-)) Men det kommer...en vakker dag! :-)

Aaa, den berømte ånden... ja vi kjenner til den ja
Men når den først kommer snikende har jeg lært at DA må den utnyttes da, spiller ingen rolle hva klokken er og hva man skal dagen etterpå
Mona: jeg tøyser ikke bittelitt en gang! At det er mulig å gremmes over slike kar fatter ikke jeg Både karene og fisken var nydelige!!

Ja, den gertrudaen er nydelig! De gikk sammen med et par forskjellige små levendefødere, og jeg er usikker på om det var igjen så mange når jeg hadde plukket ut 10 stk... men det går jo alltids an å ta en telefon ned og spørre. Jeg tror han hadde et par andre små arter regnbuefisk også, så det er jo mulig du finner noe annet smått og godt! Om det var igjen få gertudae, altså. Nå husker ikke jeg navnet, men jeg holdt på å kjøpe en annen liten sak.. gul og slank med laaaange finner. Skal se om jeg ikke finner noe lignende i basen De var også nydelige!

Skal rette meg selv, for etter å ha tittet på diverse bilder har jeg funnet ut at kardinalfisken var en dvergkardinal, Tanichthys micagemmae. Disse er jo utrolig nydelige. Ikke rart jeg følte at bildene i basen ikke ga noen rettferdighet - så jo på feil bilder!
Jeg kom på andre plass i AF's fotokonkurranse denne måneden, med dette rekebildet
(men da i mye større utgave) !
Forrige måned fikk jeg også andreplass, med et rekebilde da også Reker er kult, ingen tvil om den saken!

[External Image]
Det bildet der fikk min stemme i fotokonken. Utrolig skarpt, og du ser jo rekeynglene inni eggene til og med!

Reker ER kule dyr En dag kommer en reke til å vinne konken, håper jeg!
Inaktiv bruker
hei mona jeg har merket at du diger coridoras.er det favoritfisken din mona?=
Yngelkaret med C140, knipset i dag.

Jeg driver ennå og grubler på hvor jeg skal gjøre av 175 sånne Corydoras etterhvert som de blir større..!

Heldigvis vokser de sakte De blir ikke så store som de fullvoksne viltfangede jeg har på lenge.
Jeg slapp det første oppdrettet mitt av C140 (fra månedsskiftet juli/august 2007), oppi sammen med foreldregruppen for en uke siden. Da så jeg at de må bli dobbelt så store før de når den voksne størrelsen. Avkommet fra i fjor er omtrent på størrelse med "vanlige" Corydoras nå. Men dette kullet er heldigvis veldig små enda

Jeg tok bildet mens det var dagslys ute idag, så det er dessverre litt gjenskinn i glasset. Da jeg kom med kameraet, styrtet de fleste bakerst i karet, og de som er skarpøyde av dere ser deler av gjengen bortover sanden ved bakglasset.

[External Image]
Utrolig fint kar Mona, og 175 stk er et eventyr (og et mareritt med tiden).

Jeg lurte litt på når du flytter yngelen? Mine adolfoi yngel er ca 11 dager gammel nå og jeg vil prøve å være litt bedre forbredt enn jeg var da eggene klekket... Jeg fôrer med artemia og microorm og da spiser av hjertets lyst, men karet er 10 liter og ikke passende over lengre tid.
Anen
Jeg lurte litt på når du flytter yngelen?

Jeg har dessverre ikke noen "oppskrift" på når yngel bør flyttes. Men er du nøye med renholdet og skifter vann daglig, så kan de faktisk være der noen uker. Men etterhvert som yngel blir større, så mater man jo mer og større yngel skiter større...og mer og da merker man fort at tanken blir mye kjappere skitten igjen etter siste vannbytte.

Hvor mange yngel har du?

Det kullet med C-140 yngel gikk altfor lenge i for lite kar. De skulle vært flyttet for lenge siden, det var bare min iboende latskap som forsinket det hele

mona o
Hvor mange yngel har du?

Vel, til å begynne med så trodde jeg at jeg flyttet en javamose med 3 egg i, så telte jeg 10 yngel og i går når jeg satt med lommelykt og matet med artemia så telte jeg 20... Litt unøyaktighet ute å går her Men la oss si 25 stk da. De bor i en 10 liter med luftpumpe m/skumfilter, sand og eikeblader sammen med 10 krystallreke yngel og 2 små eplesnegler. Jeg bytter 3 liter vann hver dag, men synes ikke at sanden ser skitten ut enda, de blir 2 uker på mandag. Jeg hadde håpet de kunne bo der i ca to-tre uker til for da har jeg flyttet litt annen fisk og en 110 liter er klar til å ta imot dem.

Anen:
Jeg tror nok dine kan være der de er et par uker til. Jeg har selv hatt C. adolfoi kull i plast-kar på omtrent samme str som ditt yngelkar i ukesvis. Så lenge jeg har fôret med artemia (levende nyklekt), har jeg latt dem bli der. Det kan ha vært både fire og fem uker Faktisk, på det lengste tror jeg at jeg hadde et kull i en slik plast-tank i over seks uker. Men nå husker jeg ikke antallet yngel da. Jeg skiftet vann daglig (100%) og byttet tank samtidig (til en ny og renvasket av samme str), for jeg brukte kun en luftestein og ikke noe filter. Det har fungert strålende på mange kull Corydoras for meg

Når jeg er lei av å klekke artemia og synes yngelen er kommet i god nok vekst, og det er på tide å venne dem til vanlig mat, så har jeg flyttet dem til vanlige akvarier med filtrering.

Siden du har et svampfilter der også, og i tillegg skifter noe vann daglig, så tror jeg nok dine vil klare seg fint der i både to og tre uker til. Så lenge man passer nøye på vannkvaliteten og gir dem rikelig med vannbytter, så har det som sagt gått veldig bra her. Og en fire til fem uker gammel Corydoras, er ikke stor heller, da!
Tusen takk for svar. Jeg måler vannverdier hver dag og det ser fint ut foreløpig.
Etter et impuls fiskekjøp ble 110 litern opptatt, men jeg har et 60 liters kar også
Usj, nå har jeg ødelagt for tetra-hannen min Men jeg MÅTTE bare luke i den eldste 128 literen min blant flyteplantene nå!

Hannen av mine Pyrrhulina zigzag er litt sær mht valg av planteblad han vil ha eggene på. Hos denne tetraen er det hannen som tar seg av eggene. Det er også han, og han alene, som bestemmer når (og hvor) hunnene får komme på besøk på hans utvalgte blad. Selv om hunnene er aldri så villige og signaliserer det til ham av full kraft, får de ingen invitasjon til å komme og kvitte seg med egglasten sin før hannen er fornøyd med et sted han har funnet.

De tre siste månedene har de lagt egg hver uke, både en og to ganger pr uke. Så fort et kull er klekket og har flyttet seg fra bladet, så har han et nytt kull egg samme dag.
Han har valgt store blad fra flyteplantene i overflaten, som er såvidt bøyd ned under vann. Det har kun vært to-tre cm vann over dem, så nær overflaten vil han ha det. Men disse flyteplantene, Ceratopteris pteriodes, har ikke evigvarende blad. Planten vokser som en rosett, nye blad kommer kontinuerlig fra midten, og de eldste bladene underst vil med tiden råtne og forsvinne. Nye blad kommer altså til hele tiden.
Etter at de startet denne hyppige eggleggingen, hadde han først et blad. Da det råtnet, måtte jeg tilby ham et nytt, og heldigvis klarte jeg å arrangere et slik at det falt i hans smak. Ny periode fulgte, og hver eneste gang brukes samme bladet.
Nå råtnet det bladet også. For et par dager siden så jeg at det ikke kan brukes mer, det var kun bladnervene igjen, og det lille som var, var helt brunt.

Jeg ble derfor nødt til å luke kraftig i overflaten, for det har ikke blitt gjort på månedsvis pga jeg ville ikke forstyrre deres eggleggingsorgier. Det var jo alltid egg eller nyklekte yngel i karet, alltid! Som oftest rakk jeg faktisk ikke engang bli ferdig med å fylle opp karet igjen etter vannbytte, før de satte igang med et nytt kull egg. At jeg fremdeles stod med slangen i karet, brydde de seg ikke om

I går måtte jeg altså luke og forsøke å arrangere nye blad "to his liking". Det ser dessverre ikke ut som jeg har lykkes, men jeg var en liten tur nedi der nå, og omarrangerte gårsdagens forsøk litt. Så får vi se. Hunnene kretser rundt og blir rødere og rødere om buken, og de signaliserer alt de kan at de er klare ved at den svarte sikksakk-stripen blir nesten sølvgrå og borte. Men hannen suser bare rundt og inspiserer blader, om og om igjen. Det er samme ruta hele tiden, han ser og ser, men finner tydeligvis ikke et som er perfekt. Dersom det passer, viser han det ved å ta noen "prøverunder" over bladet, vrikker seg over overflaten på det og tester om det er godt nok til en lek med en hunn.

Det er ikke så mye jeg kan gjøre med det nå, begge de to bladene han har brukt de siste månedene gikk jo etterhvert i oppløsning. Nå får vi bare håpe at det blir slik at han finner et nytt...
Tilfeldig bekjentskap
© Pål Arne Nygård
Reklame for plussmedlemskap