Inger Annes akvarieprosjekt (side 96)

Dette blir spennende å følge med på! Om du ikke klarer å la være å plukke trille egg, vet du jo om en som gjerne vil ha de når de blir store nok....

Jeg er sikker på at du finner en løsning på "problemet", etter det jeg forstår har du jo et ledig barnerom.


Janne
Jeg har triller under oppvekst, så det blir noen klare om noen måneder. De vokser godt for tiden, så de blir nok klare til salg på rekordtid. De er smellfeite, faktisk. ;-D Noe sier meg at jeg snart må slutte å overfôre coryene mine. Det er vel svaret på spørsmålet jeg stilte tidligere: hva har jeg gjort for å fortjene en slik barneglede? Jo, jeg overfôrer coryene, er jeg redd. Jeg har forsiktig begynt å kutte litt ned på malletablettene nå.

Nå har det begynt å sprelle hos trille- og duplicareuseggene også. Det er langt fra så stor klekkeprosent hos dem (jeg ser flere mugne egg), men noen små blir det der også, ja! Det er helt utrolig å se hvor mye større disse nyklekte vesenene er enn schultzeibarna. Man skulle tro det skilte ganske mye i alder, men de minste var jo de som startet klekkingen først.

Jeg var tydeligvis ikke helt heldig med rekemiksen min denne gangen. Gelatinen ble ikke godt nok blandet i smørja, så den løser seg litt vel mye opp i vannet. Discuskaret blir tåkete ved hver fôring. Argh!
oisann. Klekking!

Hørte noe som sa *pop* *pop* *pop* tidligere, men skjønte ikke hva det var. Men, det var nok lyden av 600+ schultzei egg i Askim

Dette skal det bli moro å følge med på. Kan allerede se for meg oversiktsbilder av gjengen
Ah! Jeg trodde det var popcorngryta mi som bråkte, jeg...

I dag er superne helt ville. Faktisk har jeg aldri før sett dem så opphisset. Men jeg tror som vanlig ikke på lek før jeg ser det.

Ellers sitter jeg nå i sofakroken og gruer meg til å sette igang med snømåking igjen. Det er helt utrolig hvor mye som har kommet ned fra himmelen i løpet av natta! Men jeg tenker det er ei viss bikkje som kommer til å bli ekstatisk over å være ute i herligheten.
hei Inger Anne!
grattis med egg da hehe
akkurat vært ute å måka jeg, det lå 30cm i mysen ihvertfall :P
tungvint da

Mvh Robin
Ja, det er neppe noe mindre snø her. For et komplett kaos! Dessverre har jeg svært lite plass å gjøre av snøen på (har husvegg på den ene siden av innkjørsla, og et gjerde på den andre siden), så nå er det rett og slett ikke plass til mer snø! Og dessverre snør det fortsatt... Jeg bor også helt inntil en hovedvei, og den brøytekanten som produseres foran innkjørsla mi er alltid imponerende, for det er snø fra både vei og fortau som deponeres i den ledige plassen som kalles innkjørsel. Kanten var godt over en halvmeter høy, og godt over en meter bred. Urk! Jeg måtte måke i tre kvarter (og er egentlig ikke 100 % ferdig) for å få ut bilen. Jeg rakk å få ut bilen, stikke en liten tur på butikken, kjøre inn innkjørsla og parkere bilen igjen, før brøytebilen kom og la opp en ny snøvegg foran huset mitt. Hvor jeg skal gjøre av den snøen, er et mysterium. Men nå blir det ingen snømåking igjen før i morgen. Jeg har fått nok for i dag. Min lille tusseladdus infantilis, eller tullius snoeus exstaticus synes det var heller hustrig å stå ute i bånd mens mamma måket snø. Men trøste og bære for et liv det ble da jeg tok henne ut på en gåtur etterpå. Hun var helt vill! Jeg burde egentlig ta henne med på en tur der jeg kan slippe henne i snøkaoset, men jeg er litt vel sliten etter snømåkinga (og litt stiv og støl etter skituren jeg tok henne med på i går). Turen får vente til i morgen. Nå ligger hun i hvert fall rett ut i sofaen og nyter livet.

Superne har landet litt igjen nå, og ligger nå og vagger på magene sine. Tidligere i dag føk de opp og ned glasset, og damene var faktisk de mest aktive. Men likevel godtok de ikke tilnærmelsene fra mannemennene. Det endte i vill jakt gjennom karet, før damene kjørte snuten innunder ett eller annet der mannfolka ikke greide å komme til. De er på randen til lek, men det er som om det er noe som mangler, et siste hinder som må overkommes.

I morges så jeg til min store irritasjon snurten av en schultzei i karet jeg trodde jeg hadde tømt. Jeg følte til og med rundt i sanden etter at alle var fanget inn, for å forsikre seg at ingen gjemte seg på bunnen bak et rusk eller noe sånt. Men jammen er det altså en som likevel har greid å komme seg unna. De er helt innmari til å greie å gjemme seg unna, disse tullingene. Så nå må jeg altså på jakt etter sistemann, og slippe den sammen med foreldrene sine. Jeg kommer til å ende opp med en diger schultzeigruppe (i tillegg til de 600) på denne måten. Sist var det også en som hadde sluppet unna, og som ble sluppet sammen med foreldrene. I tillegg kommer også de som evt. vokser opp i karet der leken foregikk. Jeg har ikke noe ønske om at schultzeiflokken min skal vokse, når de greier å produsere så mye med det antallet de allerede er.
Hehe, det er kaos på østlandet hvert år når januar/februar snøen kommer, 30cm. med snø???

de kalte det for en "naturkatastrofe" på radioen... tenk på folkene som bor litt lenger nord, de har ingen problemer :P

Gratulerer med egg foresten
Symbiosemannen
de kalte det for en "naturkatastrofe" på radioen... tenk på folkene som bor litt lenger nord, de har ingen problemer :P


Det er ikke noe problem her heller, selv om det har kommet like mye snø (og fortsatt snør). Det er ikke folkene som er problemet lengre sør og rundt Oslo. Det er stedet og settingen. Mye biler, mye folk, og ikke minst utenlandske sjåfører med dårlige dekk i digre trailere. Når en sånn står på tvers på en veg hvor det kjører 50000 biler hver dag (eller mer), tar det ikke lange stunden før det er kø og kaos. Og da kommer heller ikke brøytebilen fram, noe som bare forverrer situasjonen.

Og biler står parkert over alt, slik at det nesten er umulig å få brøytet skikkelig. Og langvarige snøfall hvor en aldri helt får brøytet skikkelig så blir det bare værre og værre.

Kanskje ikke rart at det er mer kaos på en veg med ÅDT på 50000 enn en veg med ÅDT på 500 :p
får håpe at ikke inger anne bor på en vei med ådt på 50000 da :p

Og ådt på 500 er jo snakk om en liten landevei, vil nok tro at ålesund, trondheim bodø og tromsø har veier med minst like mye biler på, men de takler dette fint... det er bare at det skjer oftere lenger nord, mens det skjer den ene gangen i året der nede, og da blir det fullt kaos!
ÅDT på E6 litt lengre nord.

Mens denne rapporten her viser at på E6, Djupedalsveien er det en ÅDT på 59500. E18 har 75000.


Det har slett ikke noe med hvor ofte det snør (med unntak at dersom det snør ofte blir det værre å fjerne snøen, fordi den aldri blir fjernet 100% i bykjernen. Så for hvert snøfall forværrer det seg), problemene er direkte knyttet til antall biler som kjører på strekningen. En ulykke får konsekvenser for langt fler i Oslo enn i Tromsø, sånn er det bare

Kan skaffe deg alle de ÅDT tallene du måtte ønske på mandag forresten.
Selv om jeg bor på østlandet, er jeg ikke østlending selv, så jeg fnyser alltid av trafikkaoset det blir hver gang det kommer snøfall. Selvsagt har det mye å gjøre med antallet biler, men ikke bare. Det er mange her i området som bare ikke kan å kjøre på vinterføre. Etter å ha pendlet Askim-Oslo i flere år, har jeg sett mer enn nok av idiotkjøring. Det er en haug med folk som ikke avpasser farten til føret, og som tror de er verdensmestere, og da er det ikke rart at det går alt. I tillegg er det folk som ikke bytter til vinterdekk før lenge etter første snøfall, uansett hvor godt det har vært annonsert. Vel, dette siste er vel ikke så mye tilfellet akkurat nå, annet enn med utenlandske trailere. Men det er likevel flere ting som påvirker meg når det blir så mye snø: Jeg har som sagt svært liten plass å gjøre av snøen jeg måker vekk (jeg er forøvrig ikke fryktelig glad i å måke snø i utgangspunktet). Jeg bor også ganske sentralt i en liten by (om enn ikke i hovedgata), så her er det livlig trafikk hele tiden. Hovedveien mellom Askim og Trøgstad går like ved husveggen (kun fortauet er imellom), så det er mye biler også pga. det. Jeg er heldigvis ikke påvirket over galmannsparkering ved huset mitt, men jeg fikk sannelig nok av irritasjon over det da jeg var ute og handlet. Snøen gjør også at det blir mindre parkeringsplasser, så da blir det temmelig kaotisk. Masse løssnø i veibanen, kombinert med usikre sjåfører og verdensmestere + lørdagstrafikken i sentrum (det er alltid masse biler i sentrum, da folk tydeligvis har det som handledag) + massevis av fotgjengere som må gå i veibanen (pga. snøproblemer på fortau og gangveier - ikke for det: de er flinke til å brøyte raskt her, men det er begrenset hvor mye de greier å gjøre på en gang ved et sånt snøfall) og klatre over brøytekanter, gir et kaotisk trafikkbilde. Men det verste for meg akkurat nå er å sitte inne og se ut på snøværet, og vite at det betyr jobb, jobb og atter jobb med å måke vekk elendigheten. Ettersom jeg bor alene, faller den jobben på meg uansett (og hun som bor i 1. etasje rører ikke en spade engang).

Jeg har akkurat gitt de små schultzeiene vannbytte, og flyttet dem fra isboksene sine, over til en liten tank. Det ble trangt om plassen, gitt. Jeg fant forstemmende få uklekkede egg. I den første isboksen var det ett eneste egg som ikke var klekket, og det så ut til å ikke ha blitt dårlig heller. Dermed fikk det bli med yngelen over i plasttanken. I neste isboks var det 4 uklekkede, men bare ett av dem var blitt dårlig. I den tredje isboksen var det 15 uklekkede egg, og ingen av dem så ut til å ha blitt dårlige. Dvs. at hvis tallet 612 var riktig, betyr det at jeg nå har 592 små nå, men at det fortsatt kan ende opp med 611 små. Jeg tok bilde fra plasttanken, og det ser virkelig ikke ut som om det er nesten 600 små der. Det ser ikke ut som om det er halvparten engang, men jeg vet jo bedre. Det blir nok ikke mange dagene at de får leve sammen der, for det er trangt om plassen allerede, synes jeg.
[External Image]
Å herlighet, Inger Anne! :o Hehe, det var et skikkelig kult bilde

Og helt enig.. det er mange håpløse sjåfører, jeg ser dem hver dag jeg også. De bidrar på lik linje med utenlangske sjåfører :p
Her er litt flere bilder av gærningene. De fikk fnatt etter første blinket av blitsen, så yngelhaugen gikk litt i oppløsning etterhvert, og småttisene føk i alle retninger. Jeg er usikker på hvor lang tid de bruker på å bruke opp plommsekken, så de har fått noen dråper liquifry nå. De eldste er tross alt litt over 2 døgn gamle, og de har ikke stor plommesekk i utgangspunktet (de er jo ikke akkurat digre selv heller ).

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg får helt sånn "skrekkblandet fryd"-følelse av å se på disse bildene

Det er morsomt å se så mange yngel samlet på et sted også!
Gratulerer med en enorm egglegging.
Sturer rundt i og titter på coryene jeg har her som er tjukke og gode og MÅ snart legge egg. Men samtidig forteller jeg de at jeg klarer meg med 50-100. Trenger ikke 600!! hehe.
Syns det var voldsomt.
har du noe peiling på hvor mange hunner som var med på eggleggingen?
Jeg vet ikke hvor mange hunner det var, men gruppen totalt var på 10-12 fisker, så man kan anta at det var 5-6 hunner.
Helt utrolig Inger Anne ,blir helt matt på dine vegne
Men håper du pøser på med bilder underveis .
Jeg bestemte meg for å gi gærningene (dette kullet schultzeiyngel er herved omdøpt til gærningene) sjanse til å smake på artemia i kveld. Og det ser ut til at de har begynt å ta til seg mat, for halvparten av bølingen fyker rundt i full fart. De er for små og for mange til å kunne se om de faktisk spiser herligheten, men det er i hvert fall fart i dem!

Jeg frykter konsekvensen av dagens vannbytte hos bølingen med C-140. Som tidligere nevnt, er de smellfeite igjen, og i kveld fikk de et vannbytte med noe kjøligere vann. Grunnen til dette, er at jeg rett og slett glemte å sette en varmekolbe i vannlagringsstampen. Vel, jeg får se hva disse tullingene kan finne på i morgen. Dette er heldigvis fisker som ikke leker så altfor ofte, så det kan jo gå bra også.
ja det hadde jo blitt krise i karene dine hvis det ble ny egglegging.

fine bilder av yngelene dine
Jaja ,du har kanskje noe å glede deg til i morgen da ,kan ikke annet enn å le egentlig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap