- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 96)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 96)
Det tok noen år i tenkeboksen før det ble en realitet og problemer har det nok vært underveis.Men det er utrolig fasinerende å følge med på saltvannslivet og
Vestlandet er dessverre ikke det beste stedet når det gjelder å få tak i fisk mm. Men for øyeblikket har vi en fin ordning med en fra østlandet som henter fisk i Nederland og så kjører rundt i hele landet omtrent og leverer. Supert tiltak som vi håper fortsetter i tiden fremover.
Vestlandet er dessverre ikke det beste stedet når det gjelder å få tak i fisk mm. Men for øyeblikket har vi en fin ordning med en fra østlandet som henter fisk i Nederland og så kjører rundt i hele landet omtrent og leverer. Supert tiltak som vi håper fortsetter i tiden fremover.
Postet 15.03.11 kl 16:35
Inaktiv bruker
Hei. er sååå fasinert av denne tråden, er 13, å nybegynner, noe annet enn du er ser jeg...ser ut som du har litt erfaringer ja :P hehe fantastisk tråd å veldig facinerende!!!
må nok følge denn tråden ja... hehe
Mvh Kristian.
må nok følge denn tråden ja... hehe
Mvh Kristian.
Postet 15.03.11 kl 21:16
Takk skal du ha Kristian ,kjekkt å se at folk kikker innom tråden min
Har forresten vært innom din tråd mange ganger og selv om jeg ikke har skrevet noe.Må kankje bli flinkere på det området.
Har jo fått noen år på baken og har holdt på med akvarier i ca. 13 år ,så litt erfaringer har det forhåpentligvis blitt
Men det er vel først de siste 6-7 årene jeg har skikkelig blitt bitt av basillen og coryer ikke minst
Har forresten vært innom din tråd mange ganger og selv om jeg ikke har skrevet noe.Må kankje bli flinkere på det området.
Har jo fått noen år på baken og har holdt på med akvarier i ca. 13 år ,så litt erfaringer har det forhåpentligvis blitt
Men det er vel først de siste 6-7 årene jeg har skikkelig blitt bitt av basillen og coryer ikke minst
Postet 15.03.11 kl 23:15
Inaktiv bruker
hei. så hyggelig du ser innom tråden min også da... hehe.
Jeg er blitt bitt av cory bassillen jeg også. det er jo sååå fantastiske fisker.
er mest på jakt etter adolfoi da. disse er såå vakre, har jo noen green laser.
skal ta en tit på profilen din å se hvilke arter du har....
Mvh Kristian.
Jeg er blitt bitt av cory bassillen jeg også. det er jo sååå fantastiske fisker.
er mest på jakt etter adolfoi da. disse er såå vakre, har jo noen green laser.
skal ta en tit på profilen din å se hvilke arter du har....
Mvh Kristian.
Postet 16.03.11 kl 07:33
Både Adolfoi og green laser er jo fantastisk flotte fisker da
Oppdaterer her de coryene jeg har nå for noen i profilen min er solgt og nye kjøpt.
Det jeg har for øyeblikket er : green laser,orange laser ,Sterbai, Adolfoi ,sp.black, C121(Burgessi),Weitzmani og Venezuelanus.
Har et par stk. til på ønskelisten ,så får se om det går an å få disse i hus en gang og
Oppdaterer her de coryene jeg har nå for noen i profilen min er solgt og nye kjøpt.
Det jeg har for øyeblikket er : green laser,orange laser ,Sterbai, Adolfoi ,sp.black, C121(Burgessi),Weitzmani og Venezuelanus.
Har et par stk. til på ønskelisten ,så får se om det går an å få disse i hus en gang og
Postet 16.03.11 kl 14:14
Inaktiv bruker
oi, ja nå ramset du opp hele ønskelisten min, hvis du setter på panda... hehe )
først å fremst ser jeg etter noen adolfoi, som står øverst. så det må nok bli noen sånne her da om ikke så alt for lenge.
Mvh Kristian.
først å fremst ser jeg etter noen adolfoi, som står øverst. så det må nok bli noen sånne her da om ikke så alt for lenge.
Mvh Kristian.
Postet 16.03.11 kl 14:53
He he ,ser du har god smak
Håper du får noen Adolfoier snart da .
Mine legger egg i dag, men regner med de er ubefrukttet som vanlig
De er dessuten mester i og gjemme eggene så det er ganske vanskelig å finne noen i det hele tatt.
Venezuelanusene har tapesert en rute i dag igjen (byttet vann i går) men disse plukker jeg som sagt ikke da jeg har endel yngel/ungfisk svømmende rundt. Men det kan jo være det dukker noen opp i foreldrekaret selvfølgelig.
Håper du får noen Adolfoier snart da .
Mine legger egg i dag, men regner med de er ubefrukttet som vanlig
De er dessuten mester i og gjemme eggene så det er ganske vanskelig å finne noen i det hele tatt.
Venezuelanusene har tapesert en rute i dag igjen (byttet vann i går) men disse plukker jeg som sagt ikke da jeg har endel yngel/ungfisk svømmende rundt. Men det kan jo være det dukker noen opp i foreldrekaret selvfølgelig.
Postet 16.03.11 kl 19:15
Endret: 16.03.11 kl 19:16
Snufs,snufs ,ser ut til at Tommeliten har tatt kvelden ,har ikke sett den på to dager og det er et dårlig tegn
Stakkers liten ,vet ikke hva som har skjedd med den,kanskje den rett og slett var for liten til å komme i fangenskap. Trist og lei er jeg iallefall ,den var så utrolig søt.
Ellers så tror jeg at jeg må satse mer på oppdrett av Sterbaier .Har de siste dagene hatt forespørsel på 35 stk .......
Siden jeg allerede har solgt endel av de ,klarer jeg ikke levere så mange ,men endel er det jo igjen fremdeles . Dette er nok folk som skal ha de i Discuskar som gjerne da er store og vil ha mange individer .
Hadde det ikke vært så mye styr med å ta de ut av 222literen for å sette de i eget kar for oppdret ,så hadde jeg kanskje gjort et forsøk.
Men nå må jeg først og fremst fore opp de ungfiskene/yngelen jeg har gående og selge de,så jeg kan få frigjort noen kar.
Så det blir vel ikke i den nærmeste fremtid
Stakkers liten ,vet ikke hva som har skjedd med den,kanskje den rett og slett var for liten til å komme i fangenskap. Trist og lei er jeg iallefall ,den var så utrolig søt.
Ellers så tror jeg at jeg må satse mer på oppdrett av Sterbaier .Har de siste dagene hatt forespørsel på 35 stk .......
Siden jeg allerede har solgt endel av de ,klarer jeg ikke levere så mange ,men endel er det jo igjen fremdeles . Dette er nok folk som skal ha de i Discuskar som gjerne da er store og vil ha mange individer .
Hadde det ikke vært så mye styr med å ta de ut av 222literen for å sette de i eget kar for oppdret ,så hadde jeg kanskje gjort et forsøk.
Men nå må jeg først og fremst fore opp de ungfiskene/yngelen jeg har gående og selge de,så jeg kan få frigjort noen kar.
Så det blir vel ikke i den nærmeste fremtid
Postet 17.03.11 kl 21:50
Postet 17.03.11 kl 21:59
Postet 17.03.11 kl 22:23
Postet 20.03.11 kl 00:01
Inaktiv bruker
så morsomt, hvilke fisk er det??
Postet 20.03.11 kl 10:08
Postet 20.03.11 kl 12:23
Sølvi GullaksenEn liten og en stor cory :)
Hei hei sølvi,
Jeg har kikket litt gjennom tråden, men det er mye å se gjennom!
Må si at disse blidene av sterbaien din ser så flott ut. De er mine personlige favoritt coryer. Jeg så at du hadde Coryunger til salgs før, og håper du får flere senere. Blir flott å få fisk fra deg i fremtiden.
Postet 20.03.11 kl 13:17
Endret: 20.03.11 kl 13:18
De voksne Sterbaiene mine er bare kjempeflotte ,disse er jeg virkelig stolt over ,de er "digre" for å si det sånn
Har hatt stor etterspørsel på disse barna og de fleste jeg har igjen blir hentet til helgen igjen. Mulig det dukker opp noen fler enn de jeg kan telle når jeg begynner å fange de. Så får se om det kommer noen flere for salg , har en til som vil ha.,men vedkommende vil ha veldig mange og det er det nok ikke i denne omgang.
Det blir nok en stund til jeg prøver å få yngel igjen på Sterbaiene da de må taes ut av 222 literen for å legge egg og nå som det nærmer seg vår og sommer ,så blir det vel ikke til at jeg styrer med dette på denne tid av året. Men en skal jo aldri si aldri
Kjekkt å se at det er mange akvarister på Sotra etterhvert ,det liker jeg
Har hatt stor etterspørsel på disse barna og de fleste jeg har igjen blir hentet til helgen igjen. Mulig det dukker opp noen fler enn de jeg kan telle når jeg begynner å fange de. Så får se om det kommer noen flere for salg , har en til som vil ha.,men vedkommende vil ha veldig mange og det er det nok ikke i denne omgang.
Det blir nok en stund til jeg prøver å få yngel igjen på Sterbaiene da de må taes ut av 222 literen for å legge egg og nå som det nærmer seg vår og sommer ,så blir det vel ikke til at jeg styrer med dette på denne tid av året. Men en skal jo aldri si aldri
Kjekkt å se at det er mange akvarister på Sotra etterhvert ,det liker jeg
Postet 20.03.11 kl 13:30
Jeg har ikke mye erfaring med oppdrett av Cory, men antar det må ta ganske lang tid på å bli 2 eller 3 cm, siden de er en ganske sakte voksende fisk uansett.
Ville være interessant å se de sp. black du har også, ikke sett sp. black før, og fra bildene dine, ser de veldig svarte ut gjennom hele kroppen.
Jeg er engelsk og flyttet til Norge for bare et år siden. Har ikke hatt et akvarium på kanskje 12 år nå. Tilbake da, jeg hadde mellom 12 eller 15 tanker. Var veldig interessert i oppdrett av fisk, spesielt søramerikanske ciklider og tanganikans. Også fisk som hekker på interessante måter, som bettas og fiskene som lager boble reir og "mouth brooders" Malle ble aldri fisk jeg prøvde å avle, så dem som litt vanskelig. Men har vært interessant å se så mange mennesker oppdrette Cory og L-maller. Også veldig hyggelig å se så mange mennesker interessert i hobbyen i området som du sier. Alltid hyggelig å dele erfaring og prate litt om hobby. Gjør det mer interessant å dele entusiasmen.
Har nettopp startet en ny 450l akvarium i stua. Hovedsakelig for diskus, men med litt av en blandet søramerikansk tema også. Håper på noen aspisto sammen med diskus, men ikke for mange flere ciklider. Ser etter noen Cory og otto's etc til å rydde opp etter diskusene og deres rotete matvaner. Håper også å skape en fin balanse mellom fisk og planter, slik som å lage mitt drømmeakvarium av flotte fisk og friske, velvoksende planter. Litt tidlig å si hvor godt plantene vil gro, og må finne ut hvilke planter som vokser best da det er ganske grunnleggende satt opp for dem. (lite lys og ingen co2 for eksempel).
Liker vannkvaliteten vi har her. Ble brukt til hardt vann med høy pH rundt 8 tilbake i England, flott for Rift Valley fisk, men ikke for sør-amerikanerne. Vi har vann fra brønn her. Kommer ut mykt og deilig med en pH mellom 6 og 6.5. En liten brun farge på det, men jeg liker det da tanken ser mer naturlig ut.
Ville være interessant å se de sp. black du har også, ikke sett sp. black før, og fra bildene dine, ser de veldig svarte ut gjennom hele kroppen.
Jeg er engelsk og flyttet til Norge for bare et år siden. Har ikke hatt et akvarium på kanskje 12 år nå. Tilbake da, jeg hadde mellom 12 eller 15 tanker. Var veldig interessert i oppdrett av fisk, spesielt søramerikanske ciklider og tanganikans. Også fisk som hekker på interessante måter, som bettas og fiskene som lager boble reir og "mouth brooders" Malle ble aldri fisk jeg prøvde å avle, så dem som litt vanskelig. Men har vært interessant å se så mange mennesker oppdrette Cory og L-maller. Også veldig hyggelig å se så mange mennesker interessert i hobbyen i området som du sier. Alltid hyggelig å dele erfaring og prate litt om hobby. Gjør det mer interessant å dele entusiasmen.
Har nettopp startet en ny 450l akvarium i stua. Hovedsakelig for diskus, men med litt av en blandet søramerikansk tema også. Håper på noen aspisto sammen med diskus, men ikke for mange flere ciklider. Ser etter noen Cory og otto's etc til å rydde opp etter diskusene og deres rotete matvaner. Håper også å skape en fin balanse mellom fisk og planter, slik som å lage mitt drømmeakvarium av flotte fisk og friske, velvoksende planter. Litt tidlig å si hvor godt plantene vil gro, og må finne ut hvilke planter som vokser best da det er ganske grunnleggende satt opp for dem. (lite lys og ingen co2 for eksempel).
Liker vannkvaliteten vi har her. Ble brukt til hardt vann med høy pH rundt 8 tilbake i England, flott for Rift Valley fisk, men ikke for sør-amerikanerne. Vi har vann fra brønn her. Kommer ut mykt og deilig med en pH mellom 6 og 6.5. En liten brun farge på det, men jeg liker det da tanken ser mer naturlig ut.
Postet 20.03.11 kl 14:45
Jeg ser det du er medlem av akvarium klubben også. Jeg har møtt et annet medlem allerede som jeg kjøpte l-333en min av. Tenkte også å bli medlem, og å komme på møtet den 30.3. Men jeg kan ikkje snakke så bra norsk enda, så kanskje litt vanskelig for meg til å prate skikkelig med alle sammen. Men skal bli fint å prøve likevel.
Postet 20.03.11 kl 14:59
Martin HuddartJeg har ikke mye erfaring med oppdrett av Cory, men antar det må ta ganske lang tid på å bli 2 eller 3 cm, siden de er en ganske sakte voksende fisk uansett. Ville være interessant å se de sp. black du har også, ikke sett sp. black før, og fra bildene dine, ser de veldig svarte ut gjennom hele kroppen. Jeg er engelsk og flyttet til Norge for bare et år siden. Har ikke hatt et akvarium på kanskje 12 år nå. Tilbake da, jeg hadde mellom 12 eller 15 tanker. Var veldig interessert i oppdrett av fisk, spesielt søramerikanske ciklider og tanganikans. Også fisk som hekker på interessante måter, som bettas og fiskene som lager boble reir og "mouth brooders" Malle ble aldri fisk jeg prøvde å avle, så dem som litt vanskelig. Men har vært interessant å se så mange mennesker oppdrette Cory og L-maller. Også veldig hyggelig å se så mange mennesker interessert i hobbyen i området som du sier. Alltid hyggelig å dele erfaring og prate litt om hobby. Gjør det mer interessant å dele entusiasmen. Har nettopp startet en ny 450l akvarium i stua. Hovedsakelig for diskus, men med litt av en blandet søramerikansk tema også. Håper på noen aspisto sammen med diskus, men ikke for mange flere ciklider. Ser etter noen Cory og otto's etc til å rydde opp etter diskusene og deres rotete matvaner. Håper også å skape en fin balanse mellom fisk og planter, slik som å lage mitt drømmeakvarium av flotte fisk og friske, velvoksende planter. Litt tidlig å si hvor godt plantene vil gro, og må finne ut hvilke planter som vokser best da det er ganske grunnleggende satt opp for dem. (lite lys og ingen co2 for eksempel). Liker vannkvaliteten vi har her. Ble brukt til hardt vann med høy pH rundt 8 tilbake i England, flott for Rift Valley fisk, men ikke for sør-amerikanerne. Vi har vann fra brønn her. Kommer ut mykt og deilig med en pH mellom 6 og 6.5. En liten brun farge på det, men jeg liker det da tanken ser mer naturlig ut.
Det tar ca. 4 mnd. før de blir 2-3 cm så fort vokser de jo ikke sånn sett,noen coryer vokser fortere enn andre også ,så det er litt forskjellig.
De svarte er helt svarte men litt hvite under buken,ser ut som fløyel,utrolig fine coryer.
Veldig bra at du har tatt opp hobbyen da ,mye spennde og interessant i en slik hobbey.Synes du burde prøve deg på maller også etterhvert
Coryer er nesten selvskreven i discuskar føler jeg.Men Apistogramma ville jeg vært litt forsiktig med sammen med coryer ihvertfall.ingen god kombinasjon.
Vanner her er som du sier helt perfekt til sør-amerikanere
Postet 20.03.11 kl 21:15
Martin HuddartJeg ser det du er medlem av akvarium klubben også. Jeg har møtt et annet medlem allerede som jeg kjøpte l-333en min av. Tenkte også å bli medlem, og å komme på møtet den 30.3. Men jeg kan ikkje snakke så bra norsk enda, så kanskje litt vanskelig for meg til å prate skikkelig med alle sammen. Men skal bli fint å prøve likevel.
Det går nok fint selv om ikke språket er perfekt ,de fleste kan vel litt engelsk vil jeg tro,så ikke la det hindre deg i å komme. Kjekkt å treffe andre akvarister og få litt fiskeprat
Så velkommen skal du være
Postet 20.03.11 kl 21:18
Postet 21.03.11 kl 18:16