Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 96)

Linda W
Du kan veien du Bettina, pip når du føler for det, jeg går også mye hjemme og stuller.


Ja, jeg piper på en dag å hører om du er i heimen. Gleder meg
Jon Inge beskyldte meg for å ha sølt kokte akvariefisk og -reker i smøret på brunostmaten hans i dag. Det var nok fragmenter av gårsdagens risgrøt med kanel tenker jeg, er litt nøye på det sånn

Ellers intet godt nytt.
Sølt kokte akvariefisk ja... Det hørtes jo heeelt normalt ut
Til uken kommer pakken min med planter men desverre hadde han solgt den ene Echinodorus deep purple'en han hadde.
Typisk at svensker ikke forstår jeg tar alt som at en faktisk skal ha alt....
Men noe kommer da:

Pogostemon stellata
Echinodorus noname, rödspräcklig
Starogyne repens
Hygrophila pinnatifida
Echinodorus ozelot
cyperus helferi

Håper du finner noen du vil ha av disse.

Aureum dama di har det bare bra, hun er faktisk kjempekompis med 2 stk filamentus'er som havnet til medisinering siden de gikk i akvariet med de vf loretoensis'ene som har falt fra en etter en.
Ser ut som det har stoppet nå etter 'kuren' heldigvis.

Får også de fiskene som spiser snegler til uken, de snakket om de når du holdt plante foredraget ditt.
La ut en link i tråden min men det sto ikke spessifisert at de spiste snegler i profilen.
Men siden flere har de og de spiser skivesnegler der så må jeg jo prøve.
Søte var de uansett.

Men ver til litt hjelp angående gjødsel i bunnsubstratet når jeg setter opp de nye akvariene mine.
Hva annbefaler du å bruke?
Fisken du linket til har nok ikke jeg nevnt Kaja, kjenner den ikke og den er antagelig for liten til å gå løs på annet enn de aller aller minste sneglene, men jeg vil tro den mesker seg med snegleegg og da er jo kampen fort vunnet!

De andre plantene har/har jeg hatt bortsett fra Hygrophilaen, den blir det spennende å følge med på. Oliver Knott skrev ned navnet til meg under aquascapinsgseansen til OAK, veldig flott plante!

Har selvfølgelig hatt havari på datautstyret her, IMacen er på sykehus nå låner jeg Oves bærbare og har fått logget meg på mail. Veldig taust og stille der, jeg bruker tiden til å rydde og forsøke å lese meg opp på kjøpsloven. Det er ikke noe jeg synes er spesielt festlig så jeg har slettet alt jeg har kunnet om det merker jeg, må nok vurdere å få hjelp av noen som liker sånt.

Tildstanden var det jeg ville huske til siden en gang:

450-literen er delvis ryddet så jeg i det minste ser fisken. Fryktelig mye yngel selvfølgelig, det må tynnes i rekkene. Med store planter i front og filter jeg hadde tenkt å bruke til kickstart har det skjedd noe med sirkulasjonen også helt selvfølgelig, har i hvertfall mistet en C virginiae under den øvelsen. Men nå er det ikke mer rot enn at jeg har noe å hvile blikket på fra sofakroken.

160-literen er også delvis ryddet, man kan nemlig ikke røske ut halvparten av plantene på en gang, da blir det krise. Der brukte jeg Tropica plantesubstrat antagelig, for det var mye grov og mørk sand på toppen. Den er ute, ny sand lagt på. Nå kommer den nye fra en annen side av innsjøen og er mye hvitere. Det ordner sikkert pandabanden opp i for meg.

96-literen C142 gikk i er tømt, kar og utstyr er godt skyldt i sterkt varmt klorvann så jeg får forte meg og skrive mens jeg kan det. Store røtter med godt fastvokste bregner og Bolbitis heudelotii har fått et dypp i varmt klorvann de også, spørs om de lar seg redde men jeg prøver. Har sand med næringssubstrat stående ute fra i sommer, planen er å gjøre et forsøk på å redde noen av de store plantene, Aponogeton, Echinodorus og Cryptocoryner i alle falll. Kleint lys i den da, men bedre enn i en bøtte på stuegulvet...

54-literen fra entreen står nede, alt utstyr der er også godt renset. Det er karet med Biltema-ripe i frontglasset så jeg skraper av all maling og monterer glasslister til hjørnefilter når det verste er over oppe. Veldig deilig å ikke ha noe kar der, hele vitsen med den forferdelige øvelsen som aldri går over var jo å få samlet alt...

54-literen med C venezuelanus har jeg ikke gått løs på enda, det må vente til plantene er ute av bøtter.

12-literen der Sissimor så noe rart som spiste Coryegg er tømt helt, der fant jeg til min glede mye Echinodorus quadricostatus og Hydrocotyle tripartita (tidl sp. Japan), de ligger nå og dupper kun i vann. Aner jo ikke hva disse insektlignende minitingene var, klarer bregnene hestekuren er det ikke umulig jeg forsøker et lynraskt bad i ikke fullt så varmt vann på disse også. Dette hva-det-nå-enn-er har ikke spart rekene heller, det kryllet av bittesmå før angrepet, da jeg tømte karet var det få igjen. Karet må innkjøres igjen selvfølgelig, svampen er plassert i restavfallet.

De 12-litrene som var angrepet av Utricularia gibba er også tatt helt ned og renset, men der kan jeg ikke bytte filtersvamp så den kampen er ikke vunnet. I Guppykaret var hjørnefilteret helt stapp fullt! C caudimaculatus har fått det andre, og Kaja og milo iler til som fosterforeldre hvis det viser seg at det er noe skummelt med dem og/eller venezuelanusene. Deilig å ha backup, så slipper jeg den bekymringen! Jeg tror egentlig ikke guppa med venezuelanus er like stor som den var, så det et mulig jeg kan sette begge sammen. L213 vokser ikke superfort, men de er flyttet fra kjøkkenbenken så jeg slipper å rømme til garasjen når Ove lager mat fordi han ikke orker å forstyrre fisk over alt. Han er ikke strengere enn at han kom hjem med roser i går da, han ser hva kompost og koking gjør med meg.

85-literen med levendefødere og planter i kjelleren var nedgrodd av BBA, der tar jeg litt av gangen. De sorte sverddragerne skal få flytte opp, salvatorisen tror jeg bare får tusle, kun hunner ser det ut til. Må få symaskinen ned fra spisebordet i stua før jul

Apistokarene er i orden selv om det ikke i det hele tatt er ok å måtte ligge på gulvet for å sjekke A elizabethae, den gåten må jeg tenke på litt til. Koke dem gjør jeg ikke, kanskje løsningen blir å adoptere dem bort. Dyreste fisken jeg har i huset hvis reolpengene er tapt, så koke dem utgår i alle fall

Putevaret i sortvannsproduksjonsbøtta sprakk, jeg forsøkte Lachris-løsningen med 1,5-liters brusflaske som ikke resulterte i annet enn et laaangt strømpeben i bøtta, nå er jeg tom for dråpetest og pH-pennen takket for følget da den veltet. Mona minnet meg på hvorfor jeg bestilte filterfleece igjen heldigvis, syr en litt mer passelig pose enn den jeg klasket sammen av rester og så er det i orden hvis doble nylonknestrømper ikke tåler behandlingen. Vet jo nå at det blir bløtere vann og lavere pH enn i springen så lenge powerheaden klarer å presse vann gjennom torva, og ingen av karene er akkurat overbelastet så det går nok bra.

Og jeg som håpa på gode nyheter da jeg oppdaget nytt innlegg fra deg...

Det bare må ordne seg snart; det bare må.
Linda W
hvis reolpengene er tapt

Det kan de ikke være! Eg kjenner eg er mer enn bare irritert på dine vegne nå...
Hvis jeg ikke har misforstått dette, så er det lengden på reolen som er feil. Altså går det an å skifte ut de langsgående rørene uten å ødelegge resten av reoldelene. (Går ut fra at den kan demonteres da.) Om også bredden skulle være feil, kan de langsgående delene som er for korte, kappes ytterligere ned til å passe til nye bredderør. Om du dropper hylle nederst, kan du klare deg med fire rørsett i høyden og da blir normalprisen på nye rør ca 1600 kroner.

Men slik jeg oppfatter dette, bør du jo få ordnet dette fra leverandøren av reolen ettersom feilen ligger der Som et absolutt mimum må du jo få nye deler til butikkens innkjøpspris!.
Bare så du ikke leser til ingen nytte, du må titte på forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven
Så lenge det er snakk om salg mellom en privatperson (deg) og en butikk.
Kommentaren om tap var inkassomedarbeideren som slapp igjennom, den eneste diagnosefrie forklaringen på manglende kreditering for reolen som avtalt og den nokså unødvendige tausheten er dårlig likviditet, det enkleste hadde jo vært å la Akvariekjelleren overta jobben med å få reol og akvarier til å passe sammen. Det er de langt bedre utstyrt for vet jeg nå da det er for sent. Har ikke tilgang til kredittvurdering så lenge jeg er sykmeldt, og håper jo i det lengste at jeg tar fullstendig feil

Forbrukerkjøpsloven heter den ja, takk Torbjørn! Og takk for støtte og tilbud om hjelp, det hjelper faktisk
Nei det var ikke du som nevnte fisken, men under ditt foredrag at Marie og han jeg ikke husker navnet på sa at de var fantastiske på skivesnegler.
Får jo en gjeng å prøve ut så blir jo uansett spennende.

Nå har jeg flyttet ned Adolfoi'ene slik at det står ett godt innkjørt kar på øverste hylle til deg i tilfelle krise.
Har også tømt ett tredelt ett som skal miste skilleveggene og opp og igang så det er ennå ett ledig kar der til deg.
Fra før har jeg ett todelt ett som det kun går ett 10 talls yngel.
Noe fisk må det jo gå i de så balansen holdes oppe.
Er egentlig ganske så mye plass til deg)

Når det gjelder reolen din vet jeg jo at akvariene er riktige i forhold til det lille avviket som kan være og som de som skal kutte porsa deler til har å forholde seg til.
Når til og med det akvariet som var 0,2 cm mindre enn standard målet ikke engang fikk plass i reolen så er det jo helt på jordet.
En telefon til forbrukerombudet kan være lurt, de hjelper gjerne til med råd hvordan en går frem med slike saker.
Men jeg finner det helt tragisk dårlig at de ikke har ryddet opp rotet sitt istedet, enten ved å kutte porsa deler i de målene du faktisk har betalt for eller gi deg pengene tilbake hvis de faktisk ikke klarer å gjøre den jobben de tok seg betalt for!

Takk for link også.
Nå er boken på plass på data'en og jeg har funnet en plass som de selger de og sender til Norge.
Eneste var at de hadde veldig billige og stort utvalg planter også....
Vet du hvordan det er å få tilsendt planter fra Singapor?
Hvor lang tid i postgang tåler de egentlig?
De hadde mange typer Cryptocoryne som jeg aldri har sett før og liker den 'slekten' mer og mer.

Husk nå at det hadde blitt veldig satt pris på om du ville kommet på besøk en dag og kanskje vært godt å kommet deg litt bort
Takk igjen Kaja! Nå ha jeg snakket med Akvariekjellern og blitt litt roligere, han tar i alle fall sin del av millimeterdiskusjonen og saken har vært diskutert forsto jeg, har gitt beskjed om at jeg har ryddet meg tid så det kanskje til og med blir pent. Hadde vært greit med en tålmodighetspille da, og godt å vite at hotellet er klart for gjester hvis det viser seg at de jeg har igjen begynner å slite!

Når det gjelder plantesending fra Singapore er det mye som kommer derfra, til Juwelen skulle jeg ha så mye at det ble pakket i egen kasse fra østen et sted og levert til Dahls, ikke samme kvalitet som det Akvariegutta tar inn fra Nederland, men mye klarte seg. Frost tåler jo ikke tropiske planter mye av uansett hvor godt det er pakket, tror det er den siste biten fra flyplassen til deg som er mest kritisk.

Sarpsborgbesøk står høyt på ønskelista, plutselig piper jeg
Kaja: Per Olav - han lystrer også navnet Potal.
Linda W
Sarpsborgbesøk står høyt på ønskelista, plutselig piper jeg ;)



Bare å pipe)
Plussmedlem
Kaja
[QUOTE=Linda W] Sarpsborgbesøk står høyt på ønskelista, plutselig piper jeg ;)



Bare å pipe)

Bare ikke pipe for høyt og for lenge, sånn pga bikkjene..... :-p
Reol på onsdag allerede?
Skal ta det med ro jeg milo, dere har verdens snilleste hunder men de er jo ikke småtterier akkurat og har bedre hørsel enn oss...

Nå har jeg kokt sand full av sandsnegler og fylt 96-literen, var akkurat ferdig da hr Dahl ringte og fortalte at reolen sto ferdig med karene i. Leveres onsdag ettermiddag, vi er ikke hjemme før. Så er den saken forhåpentlig ute av verden, og vi kan få ryddet på plass restene. Hurraaa venter jeg med til den virkelig står på stuegulvet, ble litt tatt på overraskelsen merker jeg og det var sikkert meningen
Så fint at det endelig ordnet seg, Linda; nå blir det bra!
Plussmedlem
Linda W
Skal ta det med ro jeg milo, dere har verdens snilleste hunder men de er jo ikke småtterier akkurat og har bedre hørsel enn oss...


Tenkte mer på at ikke du plutselig skulle sitte med 130kilo trøstende hund i fanget, det kunne fort blitt litt mye.... :-p
Plussmedlem
Fantastisk at ting nå ENDELIG ser ut til å ordne seg, Linda! Jeg gleder meg stort på dine vegne. Håper alt blir som det skal for deg nå, for du har jammen hatt et styr lenge som jeg ikke unner noen.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap