Leifs verden, del 2 (side 96)

haha du er en luring hoho hyttetur for å hente fisk

hvilken butikk er dette? en kjeller butikk?

jobbet selv i dyrebutikk å solgte fisker som hadde egg og wigglers, butikk er butikk!
yngelen klarte uansett ikke vokse opp i et butikk kar.
Amalie, det gjelder å sjarmere kona i senk slik at ting går den veien som nye Apistogramma er. Hytta, svigers, helgetur, handletur etc etc etc. Bare jeg får nye apistoer i karene mine. Ja det er en "kjellerbutikk". Skal ikke si annet enn at selger var hyggelig, prisene meget bra, fiskene flotte og plantene bra. Terningkast 5. Kjempe fornøyd.

Simen, takk for kommunikasjonen med deg på vei hjem fra sør. Fiskene er nå i 160L etter at jeg nå har bitaeniataene i 128L. Skulle hatt de nye Apistogramma pantalone i 222L, men denne er ikke ferdig desverre. Tror disse ville vært enda flottere med det sorte bunnsubstratet som er i 222L.

Det ble 2 hanner og tre huer. Den siste hua jeg ønsket hadde akkurat fått egg så den ville hun ikke selge meg. Men jeg er fornøyd likevel. Fiskene er flotte og er min jubileums fisk. Apistogramma art nummer 10 i karene her. Den ene hua farget ut knall gul etter bare 20 minutter i karet og dem stimet som det var makrell i havet. Utrolig flott.

Tok noen bilder av dem, men når bildene gir uttrykk for noe dødt en finner i bunn av akers elva er det ingen vits å legge det ut. Bildene med dette kameraet blir rett og slett bære r.... .

Baenschi paret mitt har lagt egg igjen og mor passer godt på i hula. Er temmelig sliten etter 7-8 timer bak rattet i dag så det blir nok å finne frem en slappe av AASS og hvile ryggen litt. Kjøpte med meg 10 planter samt en liter discus granulat også. Sistnevnte er et kraftig for godt mettet med kjøtt. Noe av det bedre etter min mening.

Nå går jeg å hilser på Aass, Simen

kjellerbutikkene er ofte det beste har den butikken hjemmeside?
gratulerer med apisto nr 10!
håper på bilder av de og Baenschi paret med yngel

har selv hatt noen "hytteturer" for å hente fisk hehe, mannen blir mistenkelig når jeg pakker iseporesker..hehe..
Grattis Leif!!! Regner med det var stort hehehe

S
Sykt moro Simen. Jeg kan til tider lide av dårlig syn, men skal pantalone hannene ha sjegg? Det var da jaggu det jeg så? Eller er det slapp av Aass en som har sin virkning mon tro?

Måtte en tur ned å titte på dem igjen. Ikke helt farget ut enda, men den ene hua er god og gul(l)...

Får gjøre reolen og resten av karene i orden nå før apisto art nr 11 kommer i hus. Får nyte gleden fremover samen med godt vær Simen
Phu
Tok litt mer enn 1 time å lese denne tråden, men var vædt hvert eneste sekund
rovfisk frik
Tok litt mer enn 1 time å lese denne tråden, men var vædt hvert eneste sekund :-)

Hehe takk for det. La oss derfor kalle dette så lang.... kun en liten roman : =) Eller et notat....

Som du ser er dette Leifs verden DEL 2. Kan godt få en link til del 1.... hehe. Er vel mellom 1500 og 2000 innlegg i den også om jeg ikke husker feil...

Er en del som skjer når en har noen kar, rovfisk frik. Spesielt når en bytter ut all fisk en har til kun en type.... med mange arter slik jeg har gjort nå. Har gjort noe lignende noen år tilbake, da gikk jeg over til corydoras.

I dag har jeg 10 arter apisto.... og en cory yngel.... Den kom til verden 1. mai som er en spesiell dag og skal få være her en stund videre. Den har en 80-90L alene goklumpen, hehe.

Har den igjen etter at alt av cory gikk ut døra her for kort tid siden. Har denne ene for å registrere oppdrett på alvarieklubben over ferien.

Oppdrett er liksom det jeg har som hoved intresse, sammen med å oppservere Apistogrammaenes adferd og yngel pleie. Har vel vært nr 2 i klubben på oppdrett tre siste årene, om jeg ikke husker feil.

Kommer til å fortsette å drette apistoer, men ikke registrere det i klubben. Kun her på AF.

Så langt i år tror jeg at jeg har 11 oppdrett, og håper det skal kunne komme noen apisto oppdrett til før bjellene ringer 01.01.13.

Synes det er artig at folk tar seg tid til å starte på innlegg 1 og lese hele tråden. Av og til sier folk at dem har gjort det, kjempe gøy. Vil anta noen av dem lurer på hva slags raring jeg er... hehe. Har nok nå funnet det jeg vil holde på med, APISTOGRAMMA. Gjennom mange år som akvarist har jeg endelig funnet min "nissje".

Bare spør S i m e n hvor heldige vi er som har disse flotte dvergene..................
Når en våkner opp å begynner å se etter det nybyggede vannbytte systemet skjønner en fort at en har drømt. Tenke seg til å drømme om det da... og i tillegg gå for å se etter det når en våkner. En kan vel da trygt si hobbyen har gått en til hode.

Får vel forklare min drøm slik jeg husker den, selv om det høres helt korni ut.

Jeg hadde seriekoblet 4 stk 200L plast tanker her på røykerommet. Et inntak for på fylling av vann og en kran for påkobling av slange for vann ut.

Slangen fra tankene gikk gjennom gulvet og ned i kjellern, og gjennom et par vegger for å få slangen inn til rommet med reolene mine. Der var det satt opp en ny kran hvor jeg hadde koblet til en ny slange for etterfylling ved vannbytter.

Skulle jeg kanskje bestille time et sted, for det har vel rabbla helt for meg?
Grunnet det dårlige kameraet skulle jeg ikke legge ut bilder, da det rett og slett er så dårlig at det er flaut-

Jeg gjør det likevel

1. Apistogramma pantalone VF
2. Apistogramma sp swarzkehl F1
3. Apistogramma cf luelingi
LOFFA
Når en våkner opp å begynner å se etter det nybyggede vannbytte systemet skjønner en fort at en har [B]drømt[/B]. Tenke seg til å drømme om det da... og i tillegg gå for å se etter det når en våkner. En kan vel da trygt si hobbyen har gått en til hode. Får vel forklare min drøm slik jeg husker den, selv om det høres helt korni ut. Jeg hadde seriekoblet 4 stk 200L plast tanker her på røykerommet. Et inntak for på fylling av vann og en kran for påkobling av slange for vann ut. Slangen fra tankene gikk gjennom gulvet og ned i kjellern, og gjennom et par vegger for å få slangen inn til rommet med reolene mine. Der var det satt opp en ny kran hvor jeg hadde koblet til en ny slange for etterfylling ved vannbytter. Skulle jeg kanskje bestille time et sted, for det har vel rabbla helt for meg?

Bestill heller de fire tankene! Og tenk ut en måte å komme lettere til akvarierommet på!
Opplegget minner om det jeg har i kjelleren, bortsett fra at det kun var nødvendige å gå gjennom veggen mellom kjellerstua og vaskerommet. Dessuten, og det er viktig, jeg har ikke seriekoblet dunkene!
Ler meg ihjæl Leif!!! Ikke bestill time. Bare fortsett å del galskapen, jeg er sikker på at det er terapi

S
Bestill time du
Men gjør det hos noen som har peil på akvarier og vannbyttesystemer.
En ting jeg lurer på er, finnes det Norske navn på fiskene du har?
Link til del 1 vil jeg ha om den er skrevet på samme måten med fottball/øl og annet surr Har fått meg mang en god latter i del 2
Ser det er debatt om Apistogramma viejita og mcmasteri,og skjønner hvorfor debatten har kommet på bane.
Jeg har forholdt meg til Norges akvarieforbund sine oppdaterte lister om arter som gir poeng i oppdrettskampanjen.
Der er viejita og mcmasteri omtalt som hver sin art ,de har ikke slått sammen disse til en hybrid gruppe...
S i m e n
Ler meg ihjæl Leif!!! Ikke bestill time. Bare fortsett å del galskapen, jeg er sikker på at det er terapi :D S

Er det noe annet enn galskap i denne tråden da Simen, Hehe. Har vært sengeliggende i hele dag med hodepine kvalme og oppkast. Oppe kun et par ganger for nødvendige onder. Har da vært innom for å lese mail og skrive det første innlegget tidligere i dag. Sto opp nå da jeg ikke lenger fikk sove.

Er jobb om et par timer og er vel det en kan kalle utvilt etter så mange timers søvn. Ettersom senga har vært mitt tilholds sted i hele dag, har det blitt en forfri dag. Derfor blir det ekstra gøy å se i kjellern etter jobb i morgen. Overraskelser kommer jo uten at en vet noe....
rovfisk frik
Men gjør det hos noen som har peil på akvarier og vannbyttesystemer. En ting jeg lurer på er, finnes det Norske navn på fiskene du har? Link til del 1 vil jeg ha om den er skrevet på samme måten med fottball/øl og annet surr :-) Har fått meg mang en god latter i del 2 :-)

Jeg har tenkt å bestille time i morgen rovfisk frik, hos Simen. Antar vi lider av samme "syken", hehe. Ja det finne Norske navn på mine apistogramma, iallefall de fleste av dem

Kan ta eksempler med det samme på de 10 artene jeg har av Apistogramma

Apistogramma agassizii Regnbueciklide
Apistogramma baenschi Inka-dvergciklide
Apistogramma bitaeniata Tostripet dvergciklide
Apistogramma borellii Gul dvergciklide
Apistogramma nijsseni Panda dvergciklide
Apistogramma pantalone jeg ikke funnet norsk navn på
Apistogramma luelingi har jeg ikke funnet norsk navn på
Apistogramma barlowi har jeg ikke funnet norsk navn på
Apistogramma viejita har jeg ikke funnet norsk navn på
Apistogramma sp schwarzkehl finner jeg ikke i basen her og er vel så ny (og ubeskrevet) at kanskje ikke det er noen som har savnet denne i basen. Og av den grunn ikke er registrert?

Når det gjelder sistnevnte så skal jeg nok få denne på plass i basen om den ikke er der, når jeg får et nytt kamera og får tatt noen gode bilder.

Er ikke veldig flink med linker rovfisk frik, men håper denne gangen at det funker

frosken
Ser det er debatt om Apistogramma viejita og mcmasteri,og skjønner hvorfor debatten har kommet på bane. Jeg har forholdt meg til Norges akvarieforbund sine oppdaterte lister om arter som gir poeng i oppdrettskampanjen. Der er viejita og mcmasteri omtalt som hver sin art ,de har ikke slått sammen disse til en hybrid gruppe...

Dette er ikke første gangen frosken og sikkert ikke siste gangen dette kommer opp som et tema. Klubben får ta det som to når NAF gjør det.
rovfisk frik

Jeg må legge til at dette er kun artsnavn på Apistoene, og at det finnes arter hvor det finnes fra få (en) til veldig mange lokasjoner på. Artene kan variere veldig fra lokasjon til lokasjon og har en med folk som kan dette, som TomC, kan de plukke ut lokasjonen på farger, finner og andre kjennemerker fisken har.

Noen av apistoene (også noen av mine) kan også ha sp og cf beskrevet forran artsnavn, som jeg har beskrevet tidligere.

Det kan også være store forskjeller på viltfanget fisk og oppdrettsvarianter, både i form og farger. Tar en f.ek Cacatuoides finnes denne i et utall variasjoner. Om du ser i basen her på AF, tror jeg du kun finner bilde av en VF cacatuoides, en han jeg hadde tidligere.

Sammenligner du denne med det du finner av oppdrettsvarianter, vil du nær ikke tro de er av samme art, men slik er det.

I beskrivelser kan du også finne F1, F2 etc dette er generasjoner etter viltfanget fisk, drettet i kar. Dvs si at dette er drettet viltutgave. Håper du ble litt glupere av min forklaring. Det er ikke alltid like lett å forklare det en egentlig mener.....
Morro å følge lista di med fisk som blir lenger og lenger og leeeenger
Har en mistanke om at noen av disse artene finner veien hjem hit også etterhvert som du får oppdrett
Hvis du skulle bestille time i dag Leif, håper jeg det er for litersyken. Bare lang over noen 222litere, så ser vi hvordan det går he he he...
Når det gjelder vannbyttesystemer, har jeg ikke hatt tid til å sette meg inn i det. Men det er et diy-prosjekt som frister, for prosjektets skyld 8). Men trur pinadumeg jeg satser på en ny runde med en 6-kars vegg til.

S

Takk
Takker så mye for svar og url'n
Blir vel noen timer med lesing igjen hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap