Tropheus Bilder (side 97)

Evolution
de er veldig få i ett stort akvarie, til oss var de helt kanon fine. her er to bilder av de, når de gikk hos oss. vi skiftet 50% hver søndag, som er vår akvarie dag.

sinnsyk fine var de
Evolution
[QUOTE=Lene84][QUOTE=Kristian Hennig][QUOTE=Lene84]Lunugwaene våres er nesten helt fargeløse for tiden:(Skjelden vi ser den flotte rødfargen..De er veldig mørke.nesten helt sort.De spiser og alt så friske er de men kanskje de rett og slett trenger litt selskap oppi der.Er jo et kar på 510 liter som ikke rommer mer enn 25 fisk.Der 10 av de er leptosomer. Noen son vet hva dette kan skyldes???De er jo såå utrolig flotte med sin nydelige rødfarge.Også mangler vi forresten 1.Stemmer ikke det av vi kjøpte 16 stk vibsi??Finner bare 15 jeg

Er alle vannverdier riktige, hvor ofte skifter du vann, og hva mater du med? Får fiskene godt med søvn?

De røde variantene krever friskt vann får å farge optimalt. Når jeg hadde lunangwaene fant jeg ut av at jeg måtte skifte 50 % vann hver 3. dag hvis de skulle farge best ut hele tiden..

oi såpass ja.skifter vann 1 gang i uken vi.vannverdiene er fine de!og når det kommer til maten så får de osi sin.

De har vært mer eller mindre helt utfarget frem til nå i det siste.Får prøve og bytte litt oftere vann til de og se om det hjelper.Er også på jakt etter flere fisk..Blir litt lite med den gruppen alene oppi 510 literen!

Men vi må vel på østlandet entur da tenker jegEr jo der den er så.Ifølge en som driver butikk her,så er detendel som driver med tropheus her i bergen.Men da gjemmer de seg godt.Så kommer nok til og melde meg inn i akvarieklubben her,og få litt kontakter.Det er nok ikke så dumt..

så kanskje vi får treffe noen av de som driver med tropheusfor her inne er de ikke

i bergen akvarie klubb er det stort sett ingen som driver med tropheus eller tanganyika, vi har vært med noen ganger men ingen ting der,
Ja oslo er innfartsåren til landet når det gjelder den slags fisk, men vi har kontakter i malmø og københavn, vi får tak i alt vi vill ha, dere får si i fra hva dere ønsker dere så skal vi fikse fisken til dere, i sommer har vi besøkt masse folk i danmark og malmø, samt vi har kristian og roger med sine kontakter, så tror vi stiller sterker enn veldig mange. tror vi har norges største kontakt nettverk.

ok kan jo være dere han snakket om når han nevnte til stein arve at det var en som hadde litt tropheus hehe.Jo takker for tilbudet.Dere har vært utrolig hjelpsome og snille.den sakl dere ha,og jeg er nok ikke den eneste som syntes det

Skal ta en prat med stein arve og se om vi finner noe vi har lyst på!
er vel heller ikke hvilken som helst fisk som kan gå sammen med de..

sporer av litt her.Kh på 4 er det for lite??Har ikke pleid og måle det.måler ph,gh og nitritt,noe som jeg føler er det viktigste og måle.Skyt meg om jeg tar feil hehe

nitrat:10
ph:8,0
nitritt:0
Lene84
er vel heller ikke hvilken som helst fisk som kan gå sammen med de.. sporer av litt her.Kh på 4 er det for lite??Har ikke pleid og måle det.måler ph,gh og nitritt,noe som jeg føler er det viktigste og måle.Skyt meg om jeg tar feil hehe nitrat:10 ph:8,0 nitritt:0

Jeg personlig ville nok lagt PH på mellom 8,3 - 8,5 , GH på 10-15 og KH på ca.10

Hvilke test bruker du til å måle NO3 (Nitrat)?
"NO3 er som skrevet før ikke direkte farlig, men dersom nitrat-verdiene er for høye, kan det tyde på problemer med avfallstoffer i akvariet."

Jeg tror nok at dere må øke vannbyttene deres til 50% hvertfall 1 gang i uken...
Det kan nok kanskje ha sammenheng med at dere har ominnredet hele akvariet og fiskene dermed ikke har fått slått seg til ro!
lært av de på vannkjemikerene på jobb at har du en KH på 8 og oppover med maksverdien på ph på 8,5 (altså bruk av natroncarbonat som ph buffer) så skal du klare og holde ph konstant med harde belastniger på karet.

KH er egentlig mettningsgraden av PHbuffer i vannet,
forklart på en fin måte.

F.eks
har du ph på 8,5 kh på 2 så har du egentlig ingen ting og gå på vist det skulle bli litt belastning på karet, altså tungmetaller (fiskebæsj) co2 osv, dette senker ph igjen, men har du en høy kh da er du sikkret en jevn og fin ph balanse.

Ph fall er rart for når ph rammler fra 8 til 7 så er det mye men virkninge er 3 ganger så sterk fra 8 til 6 fra 8 til 5 er den 6 ganger så sterk. 8 til 4 er den 12 ganger så sterk.
det sier litt, ph på 2 brenner hull i hunden vår, bare en liten dråpe. saltsyre har en ph på 2
Vidar Alfei
[QUOTE=Lene84]er vel heller ikke hvilken som helst fisk som kan gå sammen med de.. sporer av litt her.Kh på 4 er det for lite??Har ikke pleid og måle det.måler ph,gh og nitritt,noe som jeg føler er det viktigste og måle.Skyt meg om jeg tar feil hehe nitrat:10 ph:8,0 nitritt:0

Jeg personlig ville nok lagt PH på mellom 8,3 - 8,5 , GH på 10-15 og KH på ca.10

Hvilke test bruker du til å måle NO3 (Nitrat)?
"NO3 er som skrevet før ikke direkte farlig, men dersom nitrat-verdiene er for høye, kan det tyde på problemer med avfallstoffer i akvariet."

Jeg tror nok at dere må øke vannbyttene deres til 50% hvertfall 1 gang i uken...
Det kan nok kanskje ha sammenheng med at dere har ominnredet hele akvariet og fiskene dermed ikke har fått slått seg til ro!

bruker jbl sine dråpetester.ja får prøve og bytte litt mer vann og se om det kommer seg da
Et lite tips som jeg syns dere kan gjøre er å la karene få gro seg til litt. Trenger ikke være mye, men i naturen så går tropheus og gresser hele dagen, og såvidt jeg kunne se så er det ikke en eneste alge i karene deres..
Livua yngelen vår som er like gammel som Kirizayngelen deres er 4 ganger så stor, og det er masse pga gressingen som de gjør. De vokser mye på det.
Jo lysere steiner man bruker jo grønnere blir algene. Hvitt reflekterer lyset best og da blir det grønne alger. På de mørke steinene våre blir det grønn/brune alger. De er like "gode" alger
Evolution
Et lite tips som jeg syns dere kan gjøre er å la karene få gro seg til litt. Trenger ikke være mye, men i naturen så går tropheus og gresser hele dagen, og såvidt jeg kunne se så er det ikke en eneste alge i karene deres.. Livua yngelen vår som er like gammel som Kirizayngelen deres er 4 ganger så stor, og det er masse pga gressingen som de gjør. De vokser mye på det. Jo lysere steiner man bruker jo grønnere blir algene. Hvitt reflekterer lyset best og da blir det grønne alger. På de mørke steinene våre blir det grønn/brune alger. De er like "gode" alger :)

Det er begynt og komme endel alger nå så hehe.Er bare for meg til og holde fingrene vekke tenker jeg.Så får jeg heller skrape den dagen den blir litt mye
Kan jo ha magnet skrape på glasset. Da er det bare å feie over glasset hver dag om du vil
Evolution
Kan jo ha magnet skrape på glasset. Da er det bare å feie over glasset hver dag om du vil :)

joda magnet har vi,så det er greit!men tenkte det skulle få gro litt så de får gresset litt,og ikke bare tenke på at det skal se så flott ut for våres delDe gresser masse på steinene da og bakrunnen
Og på bakgrunnen gjør det jo inegnting om det kommer alger,det ser bare mer naturlig ut da. Syns eg hvertfall
Evolution
Og på bakgrunnen gjør det jo inegnting om det kommer alger,det ser bare mer naturlig ut da. Syns eg hvertfall :):):)

Det er jeg enig med deg i Har aldri tatt stener ut og skrubbet de,eller vasket på bakrunnen.Det tar fiskene seg av.og det ser så uekte ut om alt er rent og pent hele tiden.Er overhode ikke sånn i the real life.

seff om stenene er skikkelig ,skikkelig grønne og ekle så klart man kan vaske litt på de.
kirizaene har forresten vokst veldig i det siste.så på noen bilder i sted som er tatt for en liten stund siden.De har fått litt mer mat i det siste hehe.ikke for mye omgangen,men lite og ofte.

Er fremdeles yngel som er like liten som når vi fikk de.Har kanskje vokst litt men det er ikke særlig mye.skal få tatt bildet av skjefen i karet i morgenHan er så utrolig fin.Nesten helt svart og veldig gult belte!
her er noen ny bilder av livua og astos hannen vår,
noen flere med bilder i dag?
Kristian Hennig
[QUOTE=Kenneth Østby]Hqi er jo helt rått, sikler for øvrig på det selv.. Men med åpne kar blir det jo ganske fuktig eller har dere en løsning for å minske/kvitt den fukta? Også en risiko for fisk som hopper ut?

Med troffer må du nesten ha en høy kant eller dekkglass..

Fuktigheten får man vel tatt knekken på med dekkglass, men et vanlig åpent akvarie gir ikke mer fuktighet en ett menneske har jeg hørt..

hmm hvor mye ett menneske avgir i fuktighet vet ikke jeg.. men fuktighet er vel kanksje ikke no men ikke merker helt med engang da.. men overtid så er vel neppe fuktighet noe og satse på. om man har ett kar som er 155x55 og det er sunket med 5 cm noe som gjerne ikke er helt urealistisk så fordamper det 42,6 liter gjerne på en varm uke.. og det er jo litt det da.. det blir jo seff ikke den like store konsentrasjonen som om man hiver 42.6 l med vann ut med engang. men 42.6 l er no 42.6 l uannsett.. og om man har ca ett snitt på dette i løpet av ett år så blir det 2216.5 l i løpet av ett år.. så for eks i en stue så vil det nok ha noe og si jo.. greit helt reallistisk blir det jo aldri da. det er jo greit. man lufter jo gjerne og klimaet er ikke konstant så det er jo greit.. men uannsett så er det mye vann som fordamper. og helt sundt et det vel neppe. men kunne seff vært mye verre. og disse målene var for vårt kar. så for dem som har større kar blir det jo seff mer.. osv.. og tror ikke jeg fordamper så mye iløpet av ett år da..
dette blir feil saffen, husk med all varmen vi produsere så vil dette tørke ut luften, varme fra ovn, varmekabel, oss, dyr osv osv,
i følge de som har alergi blir de anbefalt og bruke luft fukter i huset, denne gir fra seg ca 10 til 15 liter om dagen i vanndamp. vi har hatt forsikrings mann her og målt luften vi fikk topp kvalitet , da med 2 åpne kar.

Så ingen trenger være redd for ett lite kar som er åpent, men snakker vi ett lite rom uten lufting da blir saken mye værre,

vann som fordamper eller som forsvinner før det er blitt 40 grader er enten tørket ut pga varme, eller er omdannet til annene energi, den er ikke damp og ligger på gulvet ditt, den er mest sannsynelig blitt tørket ut og ikke gått inn i huset ditt hehehehe

Ett menneske kan svette intill 5 liter på en dag, i normal aktivitet fordamper vi mennesker 3 liter pr dag,

vann som er borte fra akvariet er vann som er tørket ut, ikke direkte vann damp og fuktighet,
moliro flokken
[External Image]
Meget pene bilder og fisk!

Syns mine moliroer kan vokse litt fortere!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap