Revestrekenes akvarieverden (side 97)

Nå har du surret fælt, Rita. Alle ser jo at det øverste er filtervatt! ;p
Det i midten er gulrot, og det nederste er brokkoli?

Hilsen en karnivor mann.
Plussmedlem
Donald
Nå har du surret fælt, Rita. Alle ser jo at det øverste er filtervatt! ;p

AF trenger flere moderatorer - og jeg liker tittelen grønnsaksmoderator! Ritas lille test viser kunnskapene dine innen feltet

Er Den Oprinnelige Donald vegeterianer, forresten?

I min verden er Donald en ekte fiskeand av dukkendene
Rita Aspevik

Ser ikke ut til at Equesene mine blir påvirket av hormoner i karet da C121 stadig legger egg . Så den påstanden er litt sånn "bob,bob" i mine øyne,har prøvd dette før og uten at noe har skjedd
Donald
Nå har du surret fælt, Rita. Alle ser jo at det øverste er filtervatt! ;p Det i midten er gulrot, og det nederste er brokkoli? Hilsen en karnivor mann.


Hehe Den var ganske filtervatt i konsistensen også så blomkål holder dårlig i lunkent vann, ellers er grønnsaksgjettingen din helt riktig Dere skal slippe å se nærbilder av blomkålen forresten, den var ikke fin
Sølvi Gullaksen
[QUOTE=Rita Aspevik]

Ser ikke ut til at Equesene mine blir påvirket av hormoner i karet da C121 stadig legger egg . Så den påstanden er litt sånn "bob,bob" i mine øyne,har prøvd dette før og uten at noe har skjedd

Jeg har også prøvd dette noen ganger, i siste forsøk tappet jeg 30% vann fra gosseikaret (de var i full lek) og rett ned i condiscipuluskaret, ingenting skjedde. Men jeg ser jo at i kar med flere arter påvirkes aktiviteten om en av dem leker, mulig det kan vippe de treige equesene over i riktig modus. Da jeg så egg under equeshunnen delte de kar med C090, de er jo langtfra kjønnsmodne så de har ikke hatt noen påvirkning annet enn at de stimer noe voldsomt opp og ned i karet til tider. Vi har eques i tre kar her, de unge som har lekt, noen digre viltfangede dundrer i langkaret, og noen F1 hunner og hanner går sammen med C121. Jeg tenkte jeg skulle ta noen unge hanner + en VF dame i et kar, og resten av de fra C121-karet i et tredje kar. Da blir det tre muligheter for oppdrett på dem, kanskje det kan lykkes da
Anders K
[QUOTE=Donald]Nå har du surret fælt, Rita. Alle ser jo at det øverste er filtervatt! ;p

AF trenger flere moderatorer - og jeg liker tittelen grønnsaksmoderator! Ritas lille test viser kunnskapene dine innen feltet

Du får sende inn et forslag til Holger om en egen Herbivoremoderator Anders ))
Yngel-oppdatering
[External Image]
De fire zebraynglene er 12 uker gamle og vokser bra, jeg får dessverre ingen gode bilder av dem der de ligger i sprekkene mellom skiferen.

[External Image]
Farlowella vittata'ene i breeding-boxen er i sitt 16 døgn etter klekking i dag, de også vokser fint til

[External Image]
En ung CW032, se hvor stor den nyklekkede artemiaen og rådasanden er sammenlignet med coryyngelen, de er mikroskopiske disse ynglene Det er ikke mange yngel i boksen (ikke den enkleste arten å få frem i store mengder syns jeg) men den eldste har blitt ca 4 uker gammel.

[External Image]
Et ukjent antall adolfoiyngel holder til i en annen boks, denne er ca 4 uker gammel tipper jeg.

[External Image]
De eldste CW009 er ca 6 uker gamle, foreldrene leker i dag også men de er rå eggspisere så jeg er heldig om jeg får reddet noen egg Disse ynglene er sluppet ut i en 85l.

I går begynte jeg på en aldri så liten ommøblering av coryartene, noen flyttet til nye artskar mens andre havnet i 200l-oppbevaringskar. C212 fikk egen 85l, i dag leker de og jeg håper på befruktede egg denne gangen

[External Image]
Jeg glemte jo å oppdatere med Nigeria-killiynglene som har dukket opp i C. seussi-karet etter at jeg flyttet de voksne killiene derfra for en god stund siden Bildet over viser et par hanner som ble med oss hjem fra siste auksjon.

[External Image]
1 1/2 cm killiyngel

Hei Rita (og Atle)

Du har sikkert handlet fra Plymouth Discus før, ikke sant? For Wormer Plus.
I dag ser jeg at de har diverse flakfòr for fisk som ser ganske interessante ut (tenkte på bruk til corydoras, jeg da) Det er med meitemark, det ene, og med artemia. Har dere bestilt og prøvd ut noen av de? Hvis ja, hvordan ble de mottatt av fiskene?

Jeg fikk veldig lyst til å bestille et par bokser med det fôret, det hørtes litt fristende ut. Men jeg er interessert i å høre om andre har gjort seg noen erfaringer med det. Jeg antar smakeligheten på det må være høy, siden det er ment for kresne diskus?
Istedenfor sticks, som vanligvis brukes til Corydoras, så liker jeg flakfôr siden det ikke "støver" så mye.
PS! Tipser samtidig om denne tråden på PCF, ang. temperatur til C. seussi, som dere nettopp har anskaffet. Ser ut som de kan like samme temp.område som Sterbai, dvs litt varmere enn "standard". Kan passe i diskuskar, altså.

Jeg har ikke prøvd fór fra Plymouth Discus før men det så jo interessant ut så jeg bestilte akkurat en boks Brine Shrimp Plus Flake og en med Earthworm Plus Flake Det blir som regel til at jeg handler inn av de merkene jeg kjenner best (JBL og Tetra) og samme type hver gang så noe nytt er jo spennende.

Jeg har lest om seussi og temperatur tidligere, våre går nå i 27 grader, de ser ut til å trives og legger godt på seg
Ok, takk for svar. Kjenner jeg er litt fristet til å bestille meg noen (et par) bokser, jeg også...
Ja nå har du jo fått reolen inn i huset leser jeg, så da er det bare å bestille i vei
Corydoras sp. c071 i matfatet
[External Image]
C071 har delt kar med gossei og hemiloricaria'ene siden de kom til Norge, nå skal de få karet nesten for seg selv... jeg skal fange inn alle de andre (bortsett fra malleleksparet og flytte dem til et annet kar. Her er tre bilder av C071 i matfatet, de har ganske lange barter disse her Ser man på den flotte grønnfargen denne arten har på bildene på PlanetCathfish kan man lure på om det er samme art, men det er det, og jeg har lest flere steder i det siste at viltfanget fisks grønnskjær ofte forsvinner etter en tid i akvarium, snedig.

[External Image]

[External Image]

Forøvrig typisk av meg å begynne å flytte fisk så seint på kvelden... B-menneske til tusen
Rita Aspevik
Ja nå har du jo fått reolen inn i huset leser jeg, så da er det bare å bestille i vei :)


Gjort 161 kr for to bokser, inkl porto. Starta med de små 50 gr boksene da.... Spennende å se. Håper det blir en ny favoritt blant Coryer.
Plussmedlem
Rita, C071 er virkelig en flott Cory! Nydelige. Vet du hvordan kjønnsfordelingen er, da? Det kan jo være håp om egg på de langsnutene der på selveste "eggsentralen på Dokka"

Rart grønnfargen blir borte, men det har sikkert sin forklaring, det også. Kanskje det er noe de får i seg i naturen de ikke får i våres akvarier, for eksempel...
C071 er 2 + 2 tror jeg, men ikke den enkleste arten å få i lek har jeg lest
De virker ihvertfall veldig friske og raske så får man bare ta tiden til hjelp og håpe de formerer seg, det er jo ikke lett å få tak i flere av dem.
C121 i lek
[External Image]
I forgårs flyttet jeg gruppen med C121 til en egen 85l, de har delt kar med unge eques i lengre tid. Gjengen satte i gang med lek dagen etter flytting og har holdt på frem til i dag. Som vanlig mange ubefruktede egg men det ser kanskje en tanke bedre ut en tidligere forsøk (i siste lek var det ingen gode egg). Jeg har senket temp. i karet til 24 grader og kanskje det bidrar i positiv retning?

Ph 6,0 KH/GH 0 Temp 24

[External Image]
De blir en smule mørkere i fargen under lek

[External Image]
Etter endt T-posisjon ligger de stille en liten stund før hunnen fyker av gårde for å finne egnet sted til egget

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Denne gangen har jeg funnet frem plastboks, luftestein og tre dråper Esha 2000.
Cw032 i lek
[External Image]
I går (9/12) var CW032 i lek igjen, siste lek var 10-17/11 i år.
Gruppe på 8 individer (5 hanner og 3 hunner), alle hunnene deltok i leken.

Siste vannbytte: 7/12-2012, 30% med kjølig vann fra springen.
Temp: 22-24 grader
PH: 6,0
KH/GH: 0

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hunn med egg og hann på slep

[External Image]
Alle egg plasseres ett og ett på planter og innvendig filter.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap