Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 97)

Kjenner følelsen. Jeg bestilte kar og deler til reol før påske, og jeg har fortsatt ikke fått den opp selv (på grunn av at alt som kan gå galt har gått galt). To feilproduserte akvarier blant annet. Men nå skal erstatningskarene endelig være på plass i butikken, så jeg håper på å ha ny reol i gang på nyåret. :p

Tror leksgruppa mi med H. zebra venter på å slippe ut av den midlertidige fiskesuppa de går i. Ny reol var jo "rett rundt svingen".
Ah... Endelig gode nyheter! Men jeg tørr heller ikke juble før jeg vet at du har den på plass
Aasgaard
Kjenner følelsen. Jeg bestilte kar og deler til reol før påske, og jeg har fortsatt ikke fått den opp selv (på grunn av at alt som kan gå galt har gått galt). To feilproduserte akvarier blant annet. Men nå skal erstatningskarene endelig være på plass i butikken, så jeg håper på å ha ny reol i gang på nyåret. :p Tror leksgruppa mi med H. zebra venter på å slippe ut av den midlertidige fiskesuppa de går i. Ny reol var jo "rett rundt svingen".


Av en eller annen grunn er det ingen trøst i ikke å være alene akkurat i den situasjonen, håper det ordner seg! Er fælt med all fisk, men H zebra da, og leksgruppe! Grøss. Februar til september må jeg dessuten ta på egen kappe og manglende snekkerferdigheter, så det er bare barnemat jeg har vært igjennom...

Takker resten når reolen står i stua hvis det er i orden. Ikke pakk pleiebarna i pose riktig enda da Marita, kanskje de rekker å belønne deg helt selv! "Hvis noe er for godt til å være sant er det som oftest det" heter det jo. Og "brent barn lukter ille". Dyttet bøtteplantene ned i sanden så de retter seg ut da, litt håp er det lov å ha nå
Linda W
Nå har jeg snakket ned Akvariekjelleren og blitt lit roligere.


Jeg leser ikke så mye i de private trådene, men ble litt nyskjerrig på all denne "elendigheten" din, så jeg har lest meg litt opp.

Tror i alle fall du er heldigere med Alvariekjelleren. Disse folkene med Kyrre i spissen, bruker bestandig å ordne alt til kundens beste.

Her oppe i Dalen er de nesten "trotalleverandører" av varer og tenester, alt er levert og utført til vår absolutt fulle tilfredshet.

Håper elendigheten nå er slutt, og lykke til.

-Tore-
Linda W
"brent barn lukter ille".

Haha, wtf? Tråden din fremprovoserer mye ondskapsfull latter, Linda ;D
Linda W
Leveres onsdag ettermiddag, vi er ikke hjemme før. Så er den saken forhåpentlig ute av verden, og vi kan få ryddet på plass restene. Hurraaa venter jeg med til den virkelig står på stuegulvet.


Så bra Linda!
Siden plantene kommer idag, klarer jeg å holde liv ide til flere kar er oppe å går hos deg)
At jeg fikk tømt noen kar her var jo bare positivt siden kampfiskene fikk ha det ene alene så lenge, så noe fisk går der.
Han har lagd det store skumredet og det ser ut som han ikke ødelegger det denne gangen...
Det andre tomme tenkte jeg de nye plantene kunne ha slik at jeg er sikker på å ikke få med noe fy fy fra de videre, selvom jeg aldri har oppkevd det fra han finsken før.
Vi forventer ike en full rapport nr reolen er oppe men ett bilde hadde vært fint)
Kaja
[URLBLOCK1]

Oj! Hvor har du fått tak i den lekre planta der, sa du....? Det var noe av det kulere jeg har sett! Den minner litt om hobbitten, den afrikanske vannbregnen jeg hadde en gang (saktevoksende).

Den Pinnatifida'en må jeg prøve og få tak i senere når akvariene skal opp! *noterer*
Dette var gode nyheter Linda, nå ble jeg ordentlig glad og lettet på dine vegne
Barna kan bare være her å fortsette og pleies til du har fått i stand karet de skal være i.
Gleder meg til å se bilde av reolen når den er på plass i stua....
Godt nytt i A barlowikaret først, det er i alle fall syv små som nufser rundt! Måtte slamsuge ut litt fór de på ingen måte betrakter som mat. En kjørte hevert, da kan det være åtte. Det er i alle fall en drøy måned siden jeg så dem første gangen

Tussmørkt - let etter øyne omtrent midt på...
[External Image]

Tror ikke jeg skal redigere mer før nye briller er i hus, avviket fra normalsyn har økt med +1 og da kan det hende jeg blir trist når jeg ser resultatet med 20/20 blikk

Reol og seks kar er levert, ett av dem med avslått skall i et hjørne, besvimte nesten da jeg kom opp fra behandlingsrommet. Heldigvis ett av dem Akvariekjellern skal ha igjen, litt flaks må man ha. De fem uten fisk er plassert etter innfallsmetoden, 6 mm glippe på det verste, det blir ikke romdeler av den reolen kan jeg si med en gang. Ikke akkurat det jeg drømte om, men nå er jeg passe forsynt. Tar ordentlige mål og bilder av det hele i dagslys, og litt flytting rundt kan minske glippene noe muligens.

Ferdig med Dahl-delen i alle fall! Det får koste hva det koste vil så godt er det å være ferdig med.
Alltid fint når noen overlever, det er en vrien verden, selv i akvarier. Utenfor også, åpenbart. Men Linda, 6 mm glippe, hvis det er totalt så er det 3 mm på hver side av karet og det bør det kanskje være?

Uansett, godt at det hele nå er i hus og etterhvert kan tas i bruk. Håper jeg snart kommer etter med mtt reolprosjekt. 530 literen er snart tom for sand, nå mangler det bare at en av de som har vist interesse for å kjøpe det faktisk også gjør det.
Og så er karene skadd i transport...
Litt mer totalt Sigmund, og veldig varierende, men alt lar seg løse, Porsaen er litt kortere på den ene siden så med litt flytting rundt kan det bli mindre synlig tror jeg.

Har ikke forsøkt enda, har vært travelt her med konsertforberedelser, i går kastet jeg meg trøstig over karene med eddikvann og nal. Og fant skader på fire kar. Kanskje ikke underlig når reol blir lastet på henger med helglasskar i uten forsøk på beskyttelse. Ufattelig dumt å levere dem fra seg selvfølgelig, men jeg tar ikke fler diskusjoner nå. Da kommer det vel en torpedo på døren her

Akvariekjellern kan jo umulig lastes for ikke-ansattes skjødesløse omgang med andre menneskers eiendom, men iler likevel til i slutten av neste uke for å vurdere hva som kun er kosmetisk og hjelpe med diamantsliper og kunnskap samt ta med seg det jeg ikke kan bruke. Går jeg short nå bestiller jeg bare nye kar, har fire tette uten skader og får være glad for det, og to 54-litere som får gjøre nytten imens. Vil skadene holde vann er det forhåpentlig mulig å flytte glasslistene til hjørnefilter så skadene havner mest mulig ute av syne. Skal holde hardt å få orden til jul...

Har ikke hatt mye tid til å studere kar og fisk heller, men ble sittende lenge foran barlowikaret og se på at mor forsøkte å lære sine små jakt på levendefor. Hvite mygglarver er fryktelig skummelt for fisk som ikke er en millimeter lenger enn byttet, hun fanget larver og spyttet dem ut mellom barna som fløy forskrekket unna, og så på'n igjen. Flink liten oppdragerske, de må smake på alt!

Har kost meg med foto mens Ove øvde og sang, veldig moro å få snike seg rundt med kamera for å fange plakat, spesielt når det ble så vellykket, legger ut når ADens utkast er godkjent. En-akt-operaen Amahl spilles i Gamle Logen søndag til inntekt for Kirkens Nødhjelp med solister fra Operaen, og i Sofiemyr kirke 6. januar med Scenarios egne stjerner i alle roller.

Slagskade vi så ved levering, det skjeve karet
[External Image]

Knust hjørne, selvfølgelig i front i et helt fint ertatningskar
[External Image]

Front i et helt fint erstatningskar, ser for meg at det vil glitre bra i en lys-stripe liksom...
[External Image]

Det utette karet, har bestilt sort silikon, dette er på bunnen av en sidevegg så hvis det kun er kosmetisk...
[External Image]
Får lyst til å gråte jeg Linda... Enda godt du har noe positivt å holde på med...
Jeg syns oppriktig synd på deg Linda, det skulle ikke gå an å ha så mye tull med en reol Håper virkelig du får masse opptur i akvariehobbyen snart!
Takk Rita! Fatter ikke at det skal være så vanskelig, men det er vel en grunn til at en felles bekjent bare sender fra seg spesifikasjoner og får alt ferdig til kundene sine. Da blir det enklere med reklamasjoner har jeg lært nå. Angre veldig et øyeblikk, ta med erfaringen og gå videre litt klokere lærte jeg på akupunkturskolen, så nå får jeg prøve på det. Tok plakatbilder med helt manuelle innstillinger da, det var utrolig gøy at jeg fikk det til! Må prøve det på akvariebilder også, fant for eksempel kelvinvalg under egendefinert hvitbalanse, ettersom det i utgangspunktet er 6500K over alle kar...

Må tilstå at det har gått med noen lommetørklær mens jeg kokte fisk og kastet planter her Sissimor, men som akupunktøren sa senest i dag "du må huske på hvor mye glede du har hatt av å holde på med dette, og hvor sta du egentlig er når du er frisk" så jeg ryddet ikke hele stasen ned i garasjen likevel. Det bli moro igjen! Og det blir det helt sikkert når jeg kan følge med på fisken i vertikal tilstand, hentet dessuten nye briller i dag og ble sjokkert over en skarp verden

Kan ikke ha fisk i 12-litere i det uendelige da, så fort jeg har fått silikonert fast glasslister i den siste 54-literen flytter jeg venezuelanus og caudimaculatus sammen i den, kickstarter en blåmatte og får L213-barna over i den andre så den kjekke Bauhaushylla får fri inntil videre, får veldig fort et planarieproblem i småkarene. C142-gruppa er jo i de beste hender, hvis Marita holder ut som fostermor tar jeg meg tid til å kjøre det karet inn etter alle kunstens regler før de evt flytter tilbake, de fortjener det. Snedig løsning på luker hun fant på, bestiller nok Forex hos Akvariekjellern, når målene blir tatt av en ekspert er det dumt å ikke benytte anledningen, med tror jeg stjeler den velcro-løsningen!

Romdelertanken er lagt helt død, vi gruer oss til peisflytting, vidunderet veier 180 kilo og står på en skiferkledd sokkel som veier nesten like mye. Det ordner seg, peisen blir en vakker juletrefot på møbelhunder borti et hjørne, og finner jeg bare fullkostplantenæringen overlever det jeg har igjen her. Hvor har jeg gjort av den tro? Rydding og rot er skummelt...
Eg blir mållaus...har ikkje ord... Synes dette er ufattelig trist Linda. Føler virkelig med deg. Og reolbygging som skal være gøy, blir ødelagt sånn.... Kjenner jeg blir trist
Bettina
Eg blir mållaus...har ikkje ord...

Ditto! En helt utrolig historie dette her, men eg er sikker på at om litt smiler akvariehobbyen til deg igjen, Linda.
Plussmedlem
Det er jo ikke mulig for andre å fatte hvordan det går an å ha så ufattelig/ekstremt/sinnsykt mye uflaks. Linda, stakkars deg... det her må være Norges største akvariereol-styr siden tidenes morgen! Som sagt, jeg kan bare ikke fatte det. Det er liksom en endeløs rems av uflaks

Men, Linda, husk at du ikke er så langt unna mål nå... Når det er oppe og går så blir det veldig bra, det vet jeg.
Takk folkens! To skritt frem og ett tilbake, nå tar den hysteriske krampelatter meg hvert øyeblikk som helst. Har hentet nye briller (+1 ekstra på hvert øye, har vært nesten blind) og da jeg nok en gang trøstig tok nalen fatt fant jeg denne i ett av de "hele" karene:

[External Image]

Er det mulig! Lider ikke av Münchaussens eller andre festlige diagnoser altså, det bare er sånn! Utsiden av glasset, og så dyp at det drysser glass når jeg drar over med neglen. Riktignok glass i 6mm tykkelse, hadde det vært kinakar hadde jeg vært 100% sikker på at det ikke ville tålt vann. Midt i front, så jeg må uansett snu karet og flytte glasslister, godt jeg har bestilt sort silikon...

Den hjelpsomme herren fra Akvariekjellern får jo den ene skaden etter den andre til vurdering stakkars. Selv om han er forholdsvis uskyldig i disse forviklingene (han ville løse det ved første lille pip, og alt ville vært i skjønneste orden for lengst) kommer han altså opp med fullt utstyr og løser det som står i hans makt uten en eneste gang å skylde på meg.

Det er service det!

Nå vil jeg gå løs på redigering av de flinke sangerne og fotografering av fisk med helt riktig hvitbalanse (Kelvin-valget var genialt i plantekarene i alle fall!) så jeg får spurt Apistofolket om yngelen det plutselig er fler av kan komme fra to kull. Det ser sånn ut nemlig, de minste er liksom veldig små i forhold til Rambo og gutta men ikke små nok til å være rykende ferske. Og håpe at neste kapittel i eventyret om reolen er det siste. Nok er nok vel?
Linda W
Har hentet nye briller (+1 ekstra på hvert øye, har vært nesten blind)

En slik kommentar ser eg nærmest på som en hån, Linda Selv hadde eg rundt - 4,5. Da kan man ihvertfall nærme seg begrepet "blind". Det kostet meg for over 20 år siden i operasjonskostnader 22 000 kroner for å se som en ørn. Dritdyrt, men pengene er selvsagt tjent inn igjen for lenge siden

+ 1 = PØHH ;p
Plussmedlem
Uffda, Linda, nå kan du jo oppdage enda mer galt... nesten greit å være halvblind :p

Jeg har lesebriller selv, men husker ikke styrken. Men antar at det ikke er så mye som -4,5, jeg tror jeg hadde hatt vanskeligheter for å sitte her og skrive og lese UTEN briller nå da. Hehe

Godt du opplever god service, Linda, men du skulle vel fått en tur til Maldivene eller noe du nå!
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap