Inger Annes akvarieprosjekt (side 98)

Furanol tar både gram-positiv og gram-negative bakterier. Så effektiv er neppe Esha. I og med at du ikke vet hvilken bakterie det er snakk om er nok Furanol det beste. Hva med å ta ut filtermediet og putte det i et annet kar mens du kjører kuren? Det er også det som anbefales av produsenten.

EDIT: Ta en titt på denne tråden.. Symptomene dine er så og si identiske. Cory som snapper luft, Finneråte,blodutredninger, og Tetra som dør. Furan nevnes også, og det antar jeg er en annen variant av Furanol. Kan være verdt å sjekke ut
Furan antar jeg er det samme som Aquafuran, og i så fall er det det samme virkemiddelet som i Furanol, ja (og som i bactopur direct). Men jeg ønsker ikke å gi fiskene den ekstra belastningen med filterdød, så jeg har valgt å gå for Esha 2000. Det er mulig at 2000 er mer bredspektret på bakterieinfeksjoner enn Hexamitaen er, det er jeg ikke sikker på. Men jeg forsøker dette nå, så får jeg se. Jeg håper jeg slipper å se flere døde fisker i morgen. Jeg har testet vannet på nytt igjen i kveld, og det å senke vannstrømmen har fjernet det lille nitrittutslaget jeg hadde. Der hadde du rett, Mona! Det er fortsatt sterk strøm i karet, men tross alt mindre enn det var. Jeg har ikke lyst til å strupe filteret helt heller. Jeg fant ut at jeg også skulle sjekke nitratutslaget etter vannbytte, og det er nå ned på et levelig nivå. Så får jeg se hva den er igjen i morgen.
Huff! Håper du finner ut av hva som er galt, eller i alle fall at du får en slutt på det. Det er aldri morsomt å miste fisk, og i hvertfall ikke når man ikke klarer å finne årsaken.

Forresten, jeg skulle ha kommentert det tidligere men glemte det av: over 600 egg/yngler! :O WOW! Det skal bli spennende å følge med på hvordan det går.
Jeg har nå fisket ut nok en død trionalis, denne gangen av de minste barna. Jeg måtte også fiske ut en kardinal og en rødmunntetra som ikke hadde greid seg. Dette går den veien høna sparker. Jeg er svært frustrert og lei meg. I går ettermiddag så det ut til at de begynte å lete litt etter mat, men de spiste ikke noe da jeg forsøkte å gi dem litt. Jeg håpet rotingen i sanda var et godt tegn, men det ser ikke slik ut i dag, med 3 døde fisk til morgenen. Forhåpentligvis har dyrebutikken her fått inn røde myggiser nå (både den og jeg er tomme). I så fall skal jeg forsøke å lokke med noen få mygglarver (jeg mener noen få myggiser - det er ikke noen vits i å dyppe nedi en hel rute hvis den ikke blir spist). Jeg forsøkte med litt tubifex i går, men fikk null reaksjon, så jeg har ikke noen forhåpninger om å få lurt i dem mygglarver. Vanligvis står tubifex enda høyere på ønskelista.
Nok en død trionalis i dag. Denne gangen var det en voksen. Det begynner å bli tynt i rekkene nå. Leksgruppen min er ikke mye til gruppe lenger. De var ikke så mange i utgangspunktet, så ethvert tap gjør innhogg i gruppen.
Trist lesning Inger Anne.
Har du prøvd å bytte til Furanol? Denne medisinen er nok garantert mere effektiv enn Esha i litt vanskeligere tilfeller da den ifølge produsenten favner endel bredere bakterietyper. (Forutsatt at det i det hele tatt er bakteriellt, slik du antar). Du har vel ikke så mye å tape på å prøve denne?
Det jeg har å miste, er sugemallene i karet, 5 stk. De har så langt vært uberørt av elendigheten (bank i bordet), og jeg ønsker ikke noe trøbbel med dem. Jeg liker ikke tanken på å knerte filterbakteriene, da det kan by på enda flere problemer enn det jeg har nå. Men det jeg evt. kan gjøre, er å fange inn trionalisene og gi dem et Furanol-bad. Da beholder jeg jo filterbakteriene. Men jeg har forsøkt dette tidligere, og har ikke all verdens gode erfaringer med det. Men siden jeg har gjort det med fisk som allerede var svært syke, er det kanskje ikke rart at jeg ikke har lyktes med det. Det er forresten fortsatt et sammensurium av symptomer. Den siste som døde fikk problemer med svømmeblæra på slutten.

Den eneste framgangen til nå er at tetraene har begynt å nappe litt i maten. Jeg håper at det betyr at de har tenkt på å begynne å spise. De trenger litt næring nå. De skal få et vannbytte i kveld, og så skal jeg kjøre litt flull pakke, noe som inkluderer Flubenol. Noen av fiskene har blitt temmelig tynne, og Flubenol er mulig å bruke sammen med andre medisiner. Sugemallene, derimot, har behagelig fulle mager, uten at de er oppblåste. De spiser i hvert fall!
Høres definitivt ut som akutt bakteriell infeksjon. Hadde det vært parasitter ville antagelig hele karet vært rammet. Flubenol tar jo kun og utelukkende parasitter, så det tror jeg neppe vil hjelpe i det hele tatt. Et Furanol "bad" vil antagelig heller ikke funke. Skal man knekke bakterier må man behandle over litt tid. Ideèn din om å ta ut de smittede fiskene høres best ut. Furanol er et "kombi" produkt, så det er neppe det aller mest effektive, men det er verdt et forsøk.... Hadde du bodd nærmere hadde jeg gitt deg Maracyn 1 + 2. Dette er 2 medikamenter som spesialiserer seg mot hver sin form for bakterie angrep, og burde strengt tatt være "standard" i etthvert akvarie apotek. Jeg har selv kurert skinny Praktbotia med disse medisinene....
Synes det er litt rart at du sier at visst det er parasitter så er hele karet smittet. Har hatt parasitter på corydoras der kun en viste tegn på dette. De andre har været helt fine .Mulig de hadde vist symptomer uten behandling, det vet jeg jo ikke.
Sølvi Gullaksen
De andre har været helt fine .Mulig de hadde vist symptomer uten behandling, det vet jeg jo ikke.


Nettopp

Parasitter er ekstremt smittsomt. Bakterier er ikke det. Parasitter fører som regel til en "langsom" død. Bakterielle infeksjoner kan gi langt mer akutte problemer/dødsfall. Dette er grunnen til at behandling av f.eks skinny disease i lang tid ble ansett som umulig, fordi man brukte kun dewormers med den tro at det var snakk om parasitter. I virkeligheten har det vist seg at man trenger antibiotika i tillegg, fordi parasittene har gjort så stor skade på systemet at sekundære bakterielle infeksjoner har oppstått. Det er ingen grunn til å tro at dette gjelder kun Botia. Antagelig gjelder det de fleste arter....
Skjønner jeg deg rett hvis jeg antar at etter behandling av parasitter også bør behandle med medisin for bakterier ?
I noen tilfeller, ja. I andre holder det antagelig kun med dewormer. Det kommer an på hvor mye skade parasitten har gjort. Det finnes som kjent ingen fasit. I tilfellet skinny/Botia så er det alfa og omega å kjøre bakteriell behandling i tillegg. Antagelig fordi man først oppdager symptomene når fisken er hardt angrepet. Men jeg innbiller meg at dette også gjelder langt flere arter. Guppy f.eks... disse dauer jo stadig vekk, selv om man gir de kur mot parasitter. Personlig tror jeg dette er langt mer utbredt enn man tror... fokus i vår hobby her til lands har stort sett vært parasitter.
Ok ,har selv opplevd å få friske fisker ved første å behandle mot bakteriell behandling for så å oppdage at det var parasitter. Så nå har jeg et tilfelle der jeg tror det er parasitter og behandler deretter med Wormer Plus. Fiskene fortsetter med problemer og dør etter en tid.Bør det da behandles med medisin mot bakterier?

Beklager å kuppe tråden din Inger Anne men det kan kanskje ha betydning for dine problemer også
Nettopp i slike tilfeller bør man behandle både antibakteriellt og mot parasitter etter min oppfatning. Spm blir jo hvilke medikamenter? Du har jo, såvidt meg bekjent, Kusuri, så du er godt dekt på den fronten. De fleste effektive antibiotika er ikke tilgjengelig i Norge, så du må ty til nettet. Det jeg bruker er maracyn 1 + 2. Disse to er spesialisert mot hver sin bakterie type (Gram-positive og gram-negative). Du får kjøpt det hos bl.a petco.com. I tilfellet skinny er standard behandling 3 kurer med kusuri og 2 kurer med Maracyn. Dette for å ta kverken på parasitter og bakterier i alle faser. Om dette trengs i ditt tilfelle vet jeg ikke noe om. Men alle medisinene er filter-safe (med mindre karet er nyoppsatt) og det er bedre å overdosere enn motsatt. Fiskene tåler alle medisinene helt utmerket.

EDIT: grunnen til at fiskene viser bedring etter bakteriekur er antagelig at du fjerner et akutt sekundært problem. Men hovedproblemet er jo parasittene. Så disse må fjernes først. Den tiden det tar å kjøre parasittkur i etterkant av bakteriell kur gjør at fisken antagelig på nytt får bakterielle problemer.

PS: Jeg er ikke veterinær. Men baserer disse uttalelsene på egne opplevelser og andre erfarne akvaristers erfaringer.
Sølvi Gullaksen
Synes det er litt rart at du sier at visst det er parasitter så er hele karet smittet. Har hatt parasitter på corydoras der kun en viste tegn på dette. De andre har været helt fine .Mulig de hadde vist symptomer uten behandling, det vet jeg jo ikke.


Har selv hatt parasitter i diskuskarret jeg(flere år siden)og det var kun 1-2 av 9 stk diskuser som var smittet.
Så nei alle fiskene i et karr trenger ikke være smittet selv om det er parasitter(ihvertfall ikke viss man begynner behandlingen med engang man merker den).
Rimlig enig i tender sin behandlings forslag.
Esha 2000 er ikke noe vidunderkur, har selv brukt den ved 2 annledninger som den ikke virket i det hele tatt, byttet da tilk furamor-P som tok knekken på bakteriene, samt filteret(men det er jo ikke så stort problem såp lenge man har filterguffe og bytter litt mere vann en vanlig).
Sølvi Gullaksen
Skjønner jeg deg rett hvis jeg antar at etter behandling av parasitter også bør behandle med medisin for bakterier ?


Jepp ofte er dette hensiktmessig, da mange parasitter foråsaker sår som det ofte går bakterier i.
Ok ble litt klokere ,takk skal dere ha
Jeg har nå valgt å gi trionalisene et Furanol-bad utenfor akvariet. Hvis det fungerer godt på dem, skal også tetraene få det. Sugemallene virker uberørte av elendigheten, så der venter jeg med det til jeg ser symptomer, hvis de skulle oppstå. Da jeg fanget inn trionalisene, fikk jeg også oversikt over hva som var igjen av coryene: 3 VF damer (og de var svært så livskraftige da jeg skulle fange dem inn - de virket ikke slappe i det hele tatt), 1 VF hann, 2 halvvoksne barn og 1 av de små barna. Barna og de halvvoksne var de som virket slappest av coryene. Så det er mulig at de VF foreldrene tåler mer. Men jeg har mistet noen voksne også, så de går ikke helt klar.
Jeg skal også dumpe oppi en dose Flubenol, enda det ikke er lenge siden de fikk en runde med Wormer Plus. Jeg har også tenkt å sette igang med Esha Exit, noe som er det eneste jeg ikke har forsøkt i dette karet. Men aller først skal de få et vannbytte (igjen).

Som en kommentar til det som er nevnt over: når det er parasitter i karet, skal man alltid regne hele karet som smittet. At fisk ikke viser symptomer på parasitter, betyr ikke at de ikke har dem. Fisk kan leve lenge med innvollsorm uten at det vises på fisken. Med et godt immunforsvar, kan fisken greie å holde innvollsormene i sjakk. Men hvis fisken av en eller annen grunn blir svekket, kan ormene få overtaket, og fisken blir syk. Det er derfor man ofte opplever at discus som har vært friske lenge, plutselig kan få innvollsorm, uten at det har vært noen tilskudd til karet i det siste. Jeg har opplevd dette selv, da jeg reiste bort fra discusene mine for første gang. Den gangen satte jeg opp en fôringsautomat, og sørget for (trodde jeg) at fuglepasseren min skulle gjøre vannbytter. Det gjorde hun dessverre ikke. Dermed var vannkvaliteten under enhver kritikk, og fiskene ble svekket. Og da jeg kom tilbake fra ferie, var det et solid angrep av innvollsorm hos fiskene, og det endte med at flere døde. Jeg skal aldri mer stole på at en ikke-akvarist tar vannbytter!
Jeg var i Sarpsborg på morgenen i dag, og fikk da slått kloa i 2 plater mygglarver,selv om jeg mest hadde lyst til å boikotte dyrebutikken der fullstendig - de hadde kunstig fargede coryer. Jeg fikk lyst til å grine da jeg så det. Men den lokale dyrebutikken er tom for myggiser, så jeg fant ut at jeg måtte se det som livreddende handel, og heller ikke gå tilbake til den dyrebutikken igjen. Med livreddende mener jeg å forsøke å lokke trionalisene til å starte å spise igjen. Jeg tok en blokk med myggiser og ristet løs noen larver. Til min store overraskelse så jeg at tetraene begynte å spise. Trionalisene, derimot, lå og furtet i sanda. Eller, den ene jeg så, lå i hvert fall og furtet i sanda. Litt senere så jeg to av de digre voksne trionalisdamene komme fram (de er meget sky), og jeg tror den ene tok en mygglarve. Det er kanskje ikke så mye å juble over at en cory tar en mygglarve, men én er langt bedre enn ingen! Jeg håper bare de støvsuger litt bedre når jeg ikke ser på. Den eneste gjenværende av de minste trionalisene gikk av skaftene, og så ut som om den støvsugde godt oppe i plantene, og jeg håper i mitt stille sinn at det var myggiser som hadde landet der. Men uansett: at tetraene spiser tyder på at noe er i ferd med å skje. Tetraene har jo også dødd unna (Hvis jeg husker antallet rett, har jeg mistet 6 tetraer), og hvis de starter å spise, kan det jo være at trionalisene følger etter etterhvert (selv om jeg ikke kan huske at jeg noensinne har sett så liten reaksjon hos coryer når man serverer myggiser. Vanligvis ser man at aktivitetsnivået øker ganske raskt). Det er i hvert fall deilig å se at noen spiser i det karet. Tetraene har ikke fått noe bad i Furanol, så hvis de blir friske nå, er det Esha 2000 i kombinasjon med Flubenol som har gjort susen. Jeg har ennå ikke gitt Exit, men holder det klart i tilfelle trionalisene fortsatt ikke vil bli friske. Jeg skal uansett fortsette med 3 dager til med 2000. De er langt fra friske ennå, men jeg ser i hvert fall håp (men jeg mistenker at jeg mister en trionalis til - den som lå på sanda og ikke reagerte på myggisene som kom dalende fra oven).
Inger Anne
Jeg har nå valgt å gi trionalisene et Furanol-bad utenfor akvariet. Hvis det fungerer godt på dem, skal også tetraene få det. Sugemallene virker uberørte av elendigheten, så der venter jeg med det til jeg ser symptomer, hvis de skulle oppstå. Da jeg fanget inn trionalisene, fikk jeg også oversikt over hva som var igjen av coryene: 3 VF damer (og de var svært så livskraftige da jeg skulle fange dem inn - de virket ikke slappe i det hele tatt), 1 VF hann, 2 halvvoksne barn og 1 av de små barna. Barna og de halvvoksne var de som virket slappest av coryene. Så det er mulig at de VF foreldrene tåler mer. Men jeg har mistet noen voksne også, så de går ikke helt klar. Jeg skal også dumpe oppi en dose Flubenol, enda det ikke er lenge siden de fikk en runde med Wormer Plus. Jeg har også tenkt å sette igang med Esha Exit, noe som er det eneste jeg ikke har forsøkt i dette karet. Men aller først skal de få et vannbytte (igjen). Som en kommentar til det som er nevnt over: når det er parasitter i karet, skal man alltid regne hele karet som smittet. At fisk ikke viser symptomer på parasitter, betyr ikke at de ikke har dem. Fisk kan leve lenge med innvollsorm uten at det vises på fisken. Med et godt immunforsvar, kan fisken greie å holde innvollsormene i sjakk. Men hvis fisken av en eller annen grunn blir svekket, kan ormene få overtaket, og fisken blir syk. Det er derfor man ofte opplever at discus som har vært friske lenge, plutselig kan få innvollsorm, uten at det har vært noen tilskudd til karet i det siste. Jeg har opplevd dette selv, da jeg reiste bort fra discusene mine for første gang. Den gangen satte jeg opp en fôringsautomat, og sørget for (trodde jeg) at fuglepasseren min skulle gjøre vannbytter. Det gjorde hun dessverre ikke. Dermed var vannkvaliteten under enhver kritikk, og fiskene ble svekket. Og da jeg kom tilbake fra ferie, var det et solid angrep av innvollsorm hos fiskene, og det endte med at flere døde. :-( Jeg skal aldri mer stole på at en ikke-akvarist tar vannbytter!


Er fullstendig enig med deg at har man parasitter i karret så skaql man regtne med at alle er smittet, det er jo derfor man ikke skal ta ut de fiskene man ser er angrepet, men behandle hele karret.
Har bare hatt innvendige parasitter engang jeg og behandlet seff hele karret.
Men av 40-50 stk fisker, så var det kun 10 stk som "dreit"marker/parasitter, det andre var uberørt.
Men om også de hadde fått det til slutt viss jeg ikke hadde behandlet hele karret, ja det er NOK trolig.

Har hatt våre "faiter"vi Inger Anne, men det er lagt bak, ihvertfall fra min side, og ønsker deg virkelig lykke til og håper av hele mitt hjerte at du ikke mister flere fisker og at du seff får de friske.

;Mange diskuser har du? Og hvilken type?(er jo stortsett de som intreserer meg i ferskvann.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap