Sølvi sine coryer og litt til :) (side 98)

Var det ikke du som forsøkte å trappe ned litt, Sølvi?

Oioier er nydelige coryer. En av dem jeg gjerne skulle ha hatt selv.
Det høres bra ut

Har forresten en enslig dragefinnefisk som går i dette karet og den tror visst at den er en Endlers den og .Den søker ihvertfall til de hele tiden og vil være sammen med de ,artig he he

Denne har forresten så liten munn at jeg tror ikke den vil være noe fare for evt. yngel.
Inger Anne
Var det ikke du som forsøkte å trappe ned litt, Sølvi? Oioier er nydelige coryer. En av dem jeg gjerne skulle ha hatt selv.

He he ,jo skulle jo det Inger Anne og prøver stdig vekk, men er ikke så lett når en får anledning til å få tak sånne flotte fisker

Har jo hatt disse i kikkerten en stund nå ,så måtte bare slå til ,skjønner godt at folk har lyst på denne ,utrolig flott.
Hellemindussen ,her har jeg klaget og klaget over at Adiolfoiene ikke klarer å legge befruktete egg.Men hva ser jeg nettopp,jo en bitteliten yngel
Den kan ikke være mange dagene gammel ,de la egg her nor noen dager siden ,så det må ha vært fra disse eggene den har kommet.Tok ut noen egg da men de ble hvite,så dette må være et lite "uhell" he he.

Tok et skikkelig vannbytte her i sted med kjøligere vann, men ser ikke ut til at den har tatt skade av det siden det nå var i etterkant jeg så den.
Selvfølgelig har jeg ikke artemia-klekkeren i gang nå ,så skyndtet meg å mose noen discus-bits-korn .Så den var borte å plukket på det så håper den får i seg noe mat.

Håper selvfølgelig at det skal dukke opp flere men uansett ,så er det håp for disse likevel
congrats med det overraskelse! -Lykke til med det unge, håper han/hun spiser som en hest og bli stor og sterk . Jeg er litt sjalu med den nye coryene dine, congrats med de også, ser ut veldig flott fisk
Takk skal du ha Martin ,håper og at den vil spise og leve opp

De nye coryene blir bare finere og finere synes jeg ,begynner vel å føle seg trygg i karet tenker jeg.

En annen ting jeg kom til å tenke på her i sted var at fiskene ser ut til å være vanedyr de og.

Weitzmaniene mine har jo lagt egg jevnt og trutt(selv om de ikke sltid ville klekke)
Men for en stund siden omorganniserte jeg i karet deres og tok bl.annet ut en Hydrocotyle leucocephala-plante. Denne pleide de å legge egg under bladene på men tenkte at siden jeg satt inn mange Pistier ,så ville de vel legge egg under bladene på disse.
Tenkte ikke så mye på det egentlig men egg har de jo ikke lagt siden den tid. Så i dag tok jeg Hydrocotyle leucocephala opp i karet igjen og det gikk ikke mange timene før de var i full aktivitet
Så tydeligvis er det denne planten de foretrekker
Venezuelanusene legger forresten ofte sine egg under bladene på denne planten også, men de kan finne på å feste de på bakveggen eller glasset også ,så de er ikke så kresen
I kveld har jeg hatt besøk av en hyggelig kar og fikk litt fiskeprat og de siste sp. black har dermed forlatt sitt hjem .

Det vil si ,jeg har 6 stk. til gående, men disse har et av barnebarna ønsket seg til gebursdagen

De grønne har omsiden satt igang i dag og la ganske mange egg. Da gjenstår det bare å se om de har vært flinke denne gangen.Som jeg har skrevet mange ganger før,så har de hatt problemer med å levere befruktete egg .
Sist gang var det noen som var bra, men det var ikke så mange .
Derfor hadde det vært veldig kjekkt om de fikk det til denne gangen.
Bomskudd igjen
Ikke uventet men kjedelig likevel.

Den lille Adolfoi-yngelen lever i beste velgående heldigvis
Har fått klekket litt artemia i håp om at den kankje klarer å få tak i noen.
Men det er kanskje ikke så lett med masse Sakura-reker og voksne coryer i karet.Får forsøke å sprøyte litt direkte der den er ,den er forresten veldig mye fremme til cory-yngel å være.
Kanskje ikke helt bomskudd likevel ,synes jeg ser 5 egg som ser fine ut
Ikke rare greiene da men ,er glad for hvert eneste egg/yngel jeg får fra disse.
rart egentlig at enkelte som har disse får yngel i store mengder og andre ,sånn som meg ,bare får et lite antall.
Blir vel kanskje sånn som jeg har det med Vanezuelanuaene ,de yngelr som bare det hos meg men har lest at andre har disse som ikke er så villig til det.

Byttet forresten til meg noen røtter nylig og den ene passet perfekt( i mine øyne da)
i karet med Weitzmaniene.
Denne var kledd med javabregne fra før ,så kunne bare hive den opp i karet ferdig pyntet
Ser ut til at fiskene likte den og ,mye skygge,greiner og blader å ligge litt i skjul under.
Ble ihvertfall veldig fornøyd selv med den.

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
hei Sølvi!
Du får til så fint karr av så lite, jeg må drive på i en evighet bre for å inne en liten rot, DU er flink!!
Jeg lurte på om du kanskje hadde noen cory for salg?? sikkert ikke rette stedet å spørrepå, men...? ønsker meg så mye noen nye cory. karrene mine er så tomme... jeg skal sende deg en liten mail så kan vi fortsette der
Mvh kristian.
Takk skal du ha Kristian,men det er ikke alltid jeg blir fornøyd med karene jeg heller . Har et tilsvarende kar som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med ,må nok i tenkeboksen på det tenker jeg

Svarer deg ellers på mailen din
Sølvi Gullaksen
I kveld har jeg hatt besøk av en hyggelig kar og fikk litt fiskeprat og de siste sp. black har dermed forlatt sitt hjem .

Ja var hyggelig å møte deg, og prate litt også Var bra øving for meg på norsken.

De sp.blackene har det kjempe bra, veldig aktive og spiser godt. Veldig førnoyd med de. Flott å høre at du har fått flere egg.
Fint å høre at du var fornøyd med de Martin
Sp.black er en cory som er grei på den måten at de ikke er så sky som mange andre coryer.

Det var forresten ikke noe problem med språket(norsken) ,du klarer deg veldig godt

Ellers så treffes vi kanskje igjen kanskje på akvariemøte på onsdag .
Sølvi Gullaksen
Det var forresten ikke noe problem med språket(norsken) ,du klarer deg veldig godt :) Ellers så treffes vi kanskje igjen kanskje på akvariemøte på onsdag .

Takk for det Sølvi og jeg skal være der på onsdag.

Jeg prøvde å ta noe bilder av coryene, men det var nesten umulig lol, de er for raske. Men klaret en par bilder det se ut ikkje så dårlig.
De er ikke lett å få tatt bilder av nei
Men ser fine ut de der da .
Skal prøve så godt jeg kan å komme på møtet jeg og .
4 stk. egg var ikke bomskudd fra de grønne laserne, men kan bare se at 3 har klekket.Disse lever nå foreløpig i et fødenett i karet som de litt større søskene bor i.De er ikke så mange ,kanskje 5-6 stk. så noen store kull ser det ikke ut til å bli på de.Men som jeg har sagt før ,bedre noen enn ingen

Var litt redd den lille Adolfoi-yngelen ikke hadde klart seg da jeg ikke hadde sett den på mange dager. Men siden karet har blitt litt mer begrodd av planter,så var er det dermed også mange flere gjemmesteder. Men iallefall,i går kveld så jeg den og ble veldig glad.Den hadde vokst og så ut til å klare seg fint

Bestilte noen gule kuleskjell før helgen og trodde de skulle kommet i dag .Men det gjorde de altså ikke og dermed blir jeg bekymret.Liker ikk at det tar mer enn en dag med posten pga. temperaturen som fremdeles ikke er så veldig høy ute. Men de skulle sendes med heatpack så regner med at det går bra .Er litt spent på disse her, men samtidig litt bekymret over phèn som pleier åvære litt lav i karene mine.
Så i dag har jeg holdt på å øke den i et par av karene for å tilby de litt bedre ph .
Kommer også til å ha mineralsteiner i disse karene siden dette skal være bra for skallene . Så nå skal jeg teste ut minelasteinene jeg fikk tilsendt fra fra Linda

Har veldig lyst på de flotte hjerteskjellene også ,men tror jeg først forsøker med disse og ser hvordan det går. Det er ikke så enkelt når jeg har så lav ph i aller karene mine. Den høyeste ligger på 6-6,5 og er vel kanskje litt lavt for at disse skjellene skal trives tror jeg hmmmm...
Holder på å rive av meg håret for øyeblikket ,agrrrr at jeg kan gjøre en så stor brøler som jeg nettopp gjorde ,får meg til å bli helt skjelven.

Holder som sagt på å skifte vann i noen kar og har i det siste vært flink til å mellomlagret vann til dette .
Men nettopp dette skulle forårsake min tabbe i dag

Siden alle akvaiebøttene dermed var opptatt ,så sto jeg uten bøtte til å tappe
ut vann med. Ja ja ,tenkte jeg ,får bruke en av vaskebøttene da ,skal jo bare tømme vannet ut etterpå. Som sagt ,så gjort ,tappet ut av vann og tar ut filtemattene ,skyller de og setter de på plass. Fyller nytt vann på og ferdig med det karet.
Så står neste for tur og skal til å gjøre reint filtermattene her og .
Da ,hjeeelp ,hvor skylte jeg de forrige mattene henne ? Selvfølelig i vaskebøtten med akvarievann .Himmel og hav ,hva gjør jeg nå tenkte jeg ,stoppet pumpen og ut med filtrene igjen . Ut på badet og ga de en skikkelig vask og så nytt vannbytte. I etterkant kom jeg jo på at jeg dermed har kvittet meg med filterbakterien i karet .Så nå blir det mange vannbytter i tiden fremover tenker jeg . Kommer til å ta noe filtergørr fra et annet kar for å få litt hjelp og satse på at det går bra.
Håper det ikke var såperester i bøtten for da vet jeg ikke hva som skjer .
Må bare følge med å krysse fingrer og tær for at det skal gå bra.

I fofjamselsen tømte jeg alle bøttene som sto der inklusiv den med mellomlagret vann jeg skulle bruke til et annet kar ,så det karet fikk ikke vannbytte i dag for å si det sånn.

Tror ikke jeg gjør noe mer med akvariene i dag,ser ikke ut til at dette er dagen for det
Å herlighet, for en røre.. Kan godt skjønne du er fortvilt nå ja!! Huff.
Føler virkelig med deg.

Ser godt at jeg og kunne ha surret meg inn i samme problemet, da det hender at jeg og bruker vaskebøtten til og tappe vann i som likevel skal slås ut...
Nei nei nei, ikke rive hår! Masser hodebunnen forfra og bakover med fingertuppene mens du "puster med navlen", og hold deg unna vann, bittesmå barn, knuselige gjenstander og skarpe kniver til det går over. For det går over!

Har innført knallrøde vaskebøtter og hvite akvariebøtter, og lover herved meg selv at jeg aldri skal falle for fristelsen til å bruke de røde bøttene til noe annet enn såpevann. For den øvelsen hørtes ut som noe jeg utmerket godt kunne funnet på...
Prøver så godt jeg kan å roe meg ned, men det er jammen ikke enkelt, blir nok noen ekstra røyk (fysj) nå ja

Men skal l holde meg langt unna de tingene du nevner Linda

Dette er første gang jeg har gjort noe sånt ,akvariebøttene står i et skap for seg selv.
Så dette blir første og siste gang jeg "låner" en bøtte det er helt klart.

Håper bare Weitzmaniene og Chili-rasboraene ikke tar skade av dette .

Takk for medfølelse begge to

Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap