Inger Annes akvarieprosjekt (side 99)

Da er det offisielt: minst en av trionalisene spiser igjen, og den fisken hadde attpåtil god appetitt. Jeg har også sett minstemann, og den virker som om den er tilbake til full vigør igjen. Den suser rundt og støvsuger alle planteblader, i håp om at det er igjen noe godis der. To av de voksne damene viste såvidt halen sin også, og de så normale ut, det lille jeg så av dem (de er tilbake til sin normale skyhet). Tetraene oppfører seg igjen som tetraer skal: de stimer rundt, i stedet for å klemme seg sammen i en krok. Det eneste skåret i gleden er at en av trionalisene ikke deltar i bedringen. Den er apatisk og skikkelig blek. Det var den samme som ikke reagerte på myggisregnet tidligere i dag. Jeg mistenker sterkt at slaget er tapt for denne kompisen. Men sånn som det ser ut nå, blir det med denne ene. Jeg krysser fingrene for at problemene nå er over. Det var tydeligvis Flubenolen som gjorde den store forskjellen. Kjære deilige Flubenol. Men det gjør meg også skeptisk til Wormer Plus, siden jeg kjørte en kur med dette like før fiskene ble syke. Hvorfor ble fiskene syke så kort tid etter? Normalt tar det jo tid fra fisker blir smittet til de blir syke. Det er stor sannsynlighet for at smitten allerede var i karet da jeg kjørte kuren med Wormer Plus. Men virkestoffet er jo det samme som i Flubenol. Den eneste forskjellen er at Wormer plus har et tilsetningsmiddel som gjør at jeg ikke tør å overdosere noe særlig. Med Flubenol overdoserer jeg temmelig mye. Dessverre begynner jeg nå å se bunnen i Flubenol-posen min.

Ken, jeg har bare 2 discuser nå, noe som er rent midlertidig (det lave antallet altså). Jeg venter bare på å ha penger nok til å gi dem en skikkelig stim igjen. Discuskaret er ett av akvariene som har vært angrepet av innvollsorm flere ganger (det har gått på rundgang i flere av akvariene mine, så det er grunnen til at jeg tok en runde med Wormer Plus i samtlige kar nå - de smitter hverandre gjennom felles bruk av vannbytteutstyr). Dessverre fikk jeg ikke noen av de syke discusene til å begynne å spise igjen etterpå. Jeg ble til slutt så desperat at jeg forsøkte å tvangsfôre en av dem (det er noen kulefiskeiere som har greid å få i gang kulene sine igjen med å tvangsfôre i noen dager). Det var definitivt ingen lett ting, og det fungerte dessverre ikke. Men jeg ville bare ikke gi opp. Innvollsorm er rett og slett noe dritt, og jeg begynner å ha altfor mye erfaring med det. Jeg er bare livende redd for at jeg skal ende opp med en stamme som er immun mot vanlige dewormers. Jeg håper at jeg har greid å utrydde dritten nå. Det har vært en ubehagelig vinter i så måte. Etter å ha lest meg opp på det, begynner jeg å lure på om det er kulefiskholdet som er skylden i at jeg har slitt så mye med innvollsorm (det er også de som har vært mest plaget, i tillegg til discusene). Svært mange typer innvollsorm har snegler som mellomvert, og det kan være noe av grunnen til at kulefisk er så utsatte for dette. Snegler kan fint leve med ormene (som er i et annet stadium når de lever i en mellomvert), og de smitter ikke ved å være i samme kar, men ved å bli spist. Kulefisk har jo snegler på menyen, og blir derfor lett smittet. Og så har man det gående igjen... Det er forøvrig noen på the puffer forum som har en uappetittelig stor kunnskap om bendelorm. Urrrk! Jeg har lært masse der (særlig gjennom å lese om andre kulefiskeieres problemer med innvollsorm), og det får meg stort sett alltid til å miste matlysten. Bendelorm er noen skikkelig ekle vesener! Hvorfor lete etter aliens i verdensrommet - vi har mer enn nok av dem her på jorda!

For den som har lyst til å lære mye om innvollsorm (og da særlig bendelorm), er denne tråden på TPF verdt å lese. Det er en Fahaka som har fått to typer innvollsorm, og det er mye lærerikt innimellom alt pjattet. Og ikke minst er det ei imponerende tøff kule som har greid seg så langt. Jeg håper bare inderlig at Annabelle greier seg gjennom dette siste og alvorligere angrepet. Kulefiskmennesker er sære der: vi kjenner hverandres fisker ved navn, og føler et personlig forhold til dem, selv om de ikke er våre egne fisker.
Fantastisk!!!
Droppet du furanolen siden du er overbevist om at Flubenolen gjorde susen?
PS: Jeg overdoserer kraftig med kusuri. Det der med tilsetningstoffer som er skadelig er rett og slett sludder og vås. Jeg har ikke mistet en enste fisk med dette produktet, men samtlige har blitt friske
Jeg ga trionalisene Furanol-bad i går. Men siden også tetraene (som ikke fikk Furanol-bad) viser stor bedring, kan det ikke være det som er grunnen til framgangen. Fellesnevneren blir da dosen med Flubenol som jeg slapp oppi karet i går. Jeg skal likevel fortsette med en ny 3-dagerskur med Esha 2000, både i tilfelle det har vært en kombigreie, og også for å forhindre følgesykdommer ved parasittangrepet (som jeg nå tror det må ha vært siden Flubenolen virket så godt - jeg mistenker nå gjelleparasitter, siden de snappet såpass mye luft som de gjorde. Den som fortsatt sliter, puster fortsatt raskt - men dette blir bare teorier). Jeg skal ikke ta seieren helt på forskudd, men situasjonen er i hvert fall mye bedre i dag enn den har vært siden de ble syke.

Det har vært merkelige tilstander hos oss coryoter i det siste: Mona, Sølvi og jeg, og hadde ikke Elin noe galt også? Men mine problemer har ikke vært de samme som de andre har hatt. Ingen sammenklemte finner hos meg - kun enkelte forsvundne halefinner. Jeg lurer på hva det er som har angrepet corymiljøet i det siste?
Inger Anne
Jeg ga trionalisene Furanol-bad i går. Men siden også tetraene (som ikke fikk Furanol-bad) viser stor bedring, kan det ikke være det som er grunnen til framgangen.


Jo det kan det Flubendazolen har kurert hovedproblemet som alle arter hadde: parasitter. Men furenolen har kurert de sekundære problemene som kun oppstår hos noen av de angrepede fiskene. Det er nok ikke tilfeldig at Trionalisene viser voldsom fremgang etter bakteriell behandling. Dette ser jeg selv med skinny. Ingen sporbar bedring etter Flubendazole, men voldsom bedring etter kun timer med Maracyn. Begge medisiner er dog nødvendig for å få fiskene friske. Det er ikke så mye jeg kan mye om i akvaristikken, men akkuratt dette med bakterier/parasitter har jeg både erfaring og litt kunnskap om.

Uansett; grattis med fremgangen. Esha 2000 hadde jeg droppet om jeg var deg. Den vil antagelig ikke hjelpe på noesomhelst.

PS: Har tatt til meg alle dine tips om Suvatti. Fikk tak i frossen krøkle hos Jan Holt idag. Og du verde for en respons... kula HOPPET for å få tak i mere.. kan det ha noe med at krøklingen serveres som en "hel" fisk, og den gjennkjenner form etc?
Tetraene viser også stor framgang fra i går. Tidligere stod de i en krok i akvariet, hele gjengen, og i dag har de begynt å spise igjen, og ikke minst begynt å stime rundt i akvariet. Så den store framgangen var for dem alle, Furanol eller ikke.

tender
Fikk tak i frossen krøkle hos Jan Holt idag. Og du verde for en respons... kula HOPPET for å få tak i mere.. kan det ha noe med at krøklingen serveres som en "hel" fisk, og den gjennkjenner form etc?

Jeg trodde jeg hadde god oversikt over Norske fiskearter, men jammen måtte jeg søke etter krøkle i Wikipedia. Krøkle hos Jan Holt - det skal jeg huske på. Ja, jeg vil tro at den kom med et hopp av glede ved å bli servert noe sånt, både når det gjelder utseende og smak. Heldiggrisen!
Koseklumpen er stort sett henvist til forskjellige typer skalldyr. Men et matvrak er han uansett. Dessverre har butikkene sluttet å selge (og trolig produsenten sluttet å lage) det som jeg har brukt mye til fôring av kulene mine: en seafood wok-miks. Jeg har lett etter den i butikkene i hele år, og dessverre er den ikke å oppdrive. Jeg har til og med spurt etter den i en av de lokale butikkene, og de mener den trolig er gått ut av produksjon. Fillern! Det var en strålende måte å få tak i billig og variert kulemat. Hadde jeg visst at den var på vei ut, skulle jeg hamstret noen poser.

Jeg har nå tatt første steg mot en ny reol. Det var en her på AF som solgte porsaknuter til en rimelig penge, og dem fikk jeg slått kloa i. Jeg har fått tak i alle knutene jeg trenger, med unntak av to, til halv pris av hva jeg hadde måttet ut med hos den rimeligste av butikkene som selger porsareoldeler (Aquamanias). De ligger nå og venter på meg på postkontoret. Det blir lenge til jeg får råd til fortsettelsen, men jeg er i hvert fall et stykke på vei.

Da jeg studerte trionaliskaret i kveld, ble jeg også liggende og titte på de andre corykarene på soverommet. Og da så jeg til mitt sjokk at schultzeidamene er eggsprengte igjen. Smellfeite! Jeg skjønner nå hvordan de greide å skvise ut så mange egg. Dessverre har de altså allerede spart opp igjen det de greide å trykke ut. Hvis det kommer en storlek til, og jeg forsøker å plukke ut eggene denne gangen også, så må noen komme hit og dælje meg i hodet med noe hardt. Jeg så en yngel i karet der også, men jeg syntes den var for stor til å kunne komme fra dette monsterkullet. Jeg aner ikke hva slags cory det var, for jeg lå to meter unna karet, og fisken befant seg i en diger klump av leucocephala. Schultzeiene er forresten noen skikkelige matmonser. Jeg ga dem mat, og de som kom tøflende først, var nettopp schultzeiene (tøflende var kanskje en underdrivelse - de kom nesten styrtende fram). Til slutt var de framme, alle sammen, og de gumlet hysterisk i vei, som om de ikke hadde fått mat på ukesvis. Først etter at de hadde gumlet i seg en god del, kom førstemann av en annen art fram, en brochis. Men det var jammen ikke lett å komme til maten, der tablettene var fullstendig omringet av sprø schultzeier. Schultzei er visst en intens cory på alle vis! ;-D Jeg har lyst til å selge dem, men jeg har blitt forelsket i dem også. Jeg skulle bare ønske de ikke var så innmari produktive! Lille Black & Decker har forresten blitt en god del blekere, og er ikke en så perfekt black som den var. Men jeg har tenkt å fortsette å avle på den, så kanskje jeg får en god svart stamme til slutt. Jeg lurer på om det dukker opp noen svarte i det enorme kullet jeg har. Det ville nesten være rart om det ikke gjorde det, når det er så mange av dem.
Inger Anne
Tetraene viser også stor framgang fra i går. Tidligere stod de i en krok i akvariet, hele gjengen, og i dag har de begynt å spise igjen, og ikke minst begynt å stime rundt i akvariet. Så den store framgangen var for dem alle, Furanol eller ikke.


Vi trenger ikke "krangle" om dette. Det viktigste er at fiskene dine viser bedring og at ting ser bedre ut.

tender
Fikk tak i frossen krøkle hos Jan Holt idag. Og du verde for en respons... kula HOPPET for å få tak i mere.. kan det ha noe med at krøklingen serveres som en "hel" fisk, og den gjennkjenner form etc? Jeg trodde jeg hadde god oversikt over Norske fiskearter, men jammen måtte jeg søke etter krøkle i Wikipedia. Krøkle hos Jan Holt - det skal jeg huske på. Ja, jeg vil tro at den kom med et hopp av glede ved å bli servert noe sånt, både når det gjelder utseende og smak. Heldiggrisen! :-D


Jeg måtte faktisk søke på Wikipedia selv, for å finne artens norske navn. Men du verden for en kul fisk Suvattii er!! Når jeg kommer hjem fra turnè er h*n den første som kommer frem til glasset og sier "velkommen hjem! JEG ER SULTEN!!!" Jeg regnet egentlig med at den ville daue hos meg, men den ser ut til å trives veldig godt. Antagelig er de hyppige vannskiftene endel av oppskriften
Glad for å lese at trionalisene dine er bedre

Har forresten lest hele tråden om Annabelle nå og har faktisk egen erfaring med bendelorm. Hadde noen guppyer som fikk det og fikk heldigvis tatt de med Dactymor. Ekle greier (se innlegg 246 for bilder).

Vet du forresten hva 'finquel', erstatningen for nellikolje som er nevnt i tråden om Annabelle, heter på norsk?
Hva dreier tråden om Annabelle seg om, sånn i korte trekk?
Jeg har funnet den (regner med at det er den på PufferForum om Annabelle, en kulefisk?), men den er tjue sider lang og jeg lurte derfor på om den var verdt å bruke tiden på å lese
Tante Astrid
Vet du forresten hva 'finquel', erstatningen for nellikolje som er nevnt i tråden om Annabelle, heter på norsk?


Finquel er et registrert varemerke, se produktbeskrivelse på norsk her. Brukes til bedøvelse av fisk.

"FINQUEL® vet. er et bedøvelsesmiddel til atlantisk laks, regnbueørret og forsøksvis til torsk.

Virksomt stoff er metacain (tricainmesilat)."
(kopiert herfra)
sitat: Det har vært merkelige tilstander hos oss coryoter i det siste: Mona, Sølvi og jeg, og hadde ikke Elin noe galt også? Men mine problemer har ikke vært de samme som de andre har hatt. Ingen sammenklemte finner hos meg - kun enkelte forsvundne halefinner. Jeg lurer på hva det er som har angrepet corymiljøet i det siste?

Ja det lurer jeg og på ,merkelige greier.

Men veldig glad for at det ser ut til å gå bedre med dine nå.

Hvordan går det ellers med det kullet på 600 + ?
De spiser! Til og med den bleke og apatiske spiser i dag. O store lykke! Jeg måtte bare teste det, og slapp nedi noen korn med Tetra discusbits, og i dag oppførte de seg helt normalt.

Finquel er det som Mona beskriver. Det er ikke det samme som nellikolje. Det er langt mindre farefullt å bruke enn nellikoljen. Men såvidt jeg vet, får man tak i det kun gjennom veterinær, også i USA.

Historien om Annabelle, er at hun fikk noe hvitt som hang ut av analåpningen. Det ble identifisert som bendelorm. Det er illustrert med meget gode bilder (urrrk!). Hun ble medisinert, og kvittet seg endelig med ormen, men hun ville ikke begynne å spise igjen etterpå. Til slutt måtte eieren begynne å tvangsfôre henne. Første gang gikk det bra, men etter den gangen, skjønte Annabelle hva som kom når hun skulle tvangsfôres, og saboterte det hele. Det endte med at eieren måtte bedøve henne, og så tvangsfôre henne. Det fungerte, og fisken startet å spise igjen. Like etterpå begynte det å komme slim ut av analåpningen. Og etter det begynte det å henge røde ormer ut av åpningen. Denne gangen er det orm som kalles camallanus, en mer sjelden sak, som også er betydelig vanskeligere å behandle. Her må det til medisiner som man må få tak i gjennom venterinær. Og det er dårlige nyheter når ormene er røde, for fargen kommer av at de har bitt seg gjennom tarmveggen, og får blod derfra. Dermed kan det føre til stygge infeksjoner når ormene dør. Den røde fargen er altså offerets eget blod. Hele tråden er godt illustrert med bilder. Ikke noe å titte på når man nettopp har spist...
Takk for besøket, Inger Anne

Da du reiste satte jeg meg ned igjen og leste ferdig tråden om Annabelle på The Puffer Forum... og jeg ble helt grepet, gitt! Snakker.... det var dedikert fiske-eier det! Og nå kommer jeg til å følge spent med på fortsettelsen! Håper Annabelle overlever!

Hva slags puffer er Annabelle forresten? Art som lever i rent ferskvann, ikke sant?
mona o
[QUOTE=Tante Astrid]Vet du forresten hva 'finquel', erstatningen for nellikolje som er nevnt i tråden om Annabelle, heter på norsk?


Finquel er et registrert varemerke, se produktbeskrivelse på norsk her. Brukes til bedøvelse av fisk.

"FINQUEL® vet. er et bedøvelsesmiddel til atlantisk laks, regnbueørret og forsøksvis til torsk.

Virksomt stoff er metacain (tricainmesilat)."
(kopiert herfra)
Takk for informasjonen! Trodde det var noe lignende nellikolje så det falt meg ikke inn at det kunne være et varemerke ;b
Annabelle er en Tetraodon lineatus, også kalt fahaka. Det er ei kule jeg virkelig skulle ønske jeg kunne ha, men som jeg dessverre ikke har plass til å huse. Den blir såpass stor at den krever akvarium som er tre ganger så stort som det største jeg har, og det ville ikke gulvet her tålt. Den vokser også ekstremt fort: 2,5 cm i måneden i en periode! Så jeg får bare fortsette å drømme. Det er en meget aggressiv kulefisk, blant de verste i så måte. Han som oppdaget arten i sin tid, sa på spøk at dette måtte være det eneste eksemplaret som fantes. Han kunne ikke begripe hvordan en så aggressiv fisk kunne pare seg, og ikke bare myrde partneren sin. En perfekt kule for meg, da jeg elsker de aggressive kulene. *Sukk!*

Eieren av Annabelle har virkelig gjort en kjempejobb. Det hører med til historien at en til av kulene hennes også ble syk, men denne fikk saltvannshvitprikk, noe som er noe skikkelig dritt å bli kvitt. Dette skjedde mer eller mindre samtidig. Elvis, som kula heter, er heldigvis frisk nå, og er det mest sjarmerende dyret på hele the Puffer Forum!

Gjennom tråden om Annabelle får man et inntrykk av hvilket personlig forhold kulefiskeiere får til fiskene sine. Det er enestående, ettersom disse fiskene er så personlige. Men jeg vet få som har gjort en så stor jobb som eieren til Annabelle! Hun er fantastisk!

Tusen takk for alt jeg fikk med meg fra deg, Mona. Og ikke minst, takk for at jeg fikk komme til deg. Det er alltid like hyggelig å komme til deg, og du er en person som er verdt din vekt i gull! Og det er alltid en fryd å hilse på coryene dine. Jeg ble, som du så, en smule forelsket mens jeg var der. Amapaensisene dine er fantastiske! Jeg likte godt temperamentet deres. Det er morsomt å se coryer oppføre seg på en såpass ucoryistisk måte. Bakgrunnen jeg fikk med meg, kommer til å havne i en av 128-literne mine. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken, men det blir nok en med coryer i. Jeg skal nå også måle opp om 70-literen kan få plass på porsastativet jeg fikk med meg. I så fall får barnehagen bein å gå på, og slipper å stå på skrivebordet mitt. Da skal i stedet en av 30-literne mine få flytte inn dit, og det blir bedre plass der også. Jeg har mye å kose meg med i kveld og flere kvelder framover.
mona o
Art som lever i rent ferskvann, ikke sant?

Jeg glemte å svare på denne. Fahakaen er ei rein ferskvannskule, ja. *Drømme!*
Inger Anne
[QUOTE=mona o]Art som lever i rent ferskvann, ikke sant?

Jeg glemte å svare på denne. Fahakaen er ei rein ferskvannskule, ja. *Drømme!*
Står oppført som både fersk- og brakkvann i basen så det bør kanskje endres?
Har fulgt nøye med her siste dagene, bra det er bedring å spore
Rett etter at jeg postet spørsmålet om Annabelles art, så jeg at det stod under avatarbildet til trådstarteren som eier henne (Fahaka, og det fant jeg i basen her)
Jeg ble helt betatt av Annabelle - jeg ser at hun holdes i et kar på rundt 500 liter. Holder dette til henne hele livet, eller må eieren regne med å utvide?
Joda, jeg har sett hva fiskebasen her på AF sier, men det er ikke alltid noen fasit

Uansett, jeg tok meg i å tenke et lite vilt øyeblikk:
"500 liter... hm, det hadde jeg kanskje funnet plass til...?" :p
(nei, jeg kommer ikke til å tuppe ut noen Coryer til fordel for en fahaka!)
PufferPedia på the Puffer Forum oppgir 450 liter som minste akvariestørrelse. Jeg synes det høres altfor lite ut for ei såpass stor kule. Men i så fall har eieren av Annabelle sitt på det tørre.
Har noen kulefisk-eiere noengang sett en fullvoksen Fahaka, altså en som har nådd til over 40 cm slik fiskebasen her på AF sier?
Eller er det en mild overdrivelse....?
Tilfeldig bekjentskap
© Liz H.
Reklame for plussmedlemskap