Sølvi sine coryer og litt til :) (side 99)

"Hele" akvarienorge krysser nå fingrene for at det går bra med alle fiskene!

Sånne ting er så fort gjordt. "Skal bare"...
Tusen takk skal du ha ,godt å høre at folk bryr seg når en er litt oppgitt
Huffda, jeg krysser også fingrene for fiskene dine.
Alle som har holdt på i mer enn et kvarter lider med deg nå, og du må huske på at du er dreven med kunnskap i massevis, har filtergørr til kickstart av et allerede etablert kar der du sikkert ikke har myrdet hver eneste bakterie - det må gå bra dette her! Tenk om det hadde vært meg! Grøss. Bare Salmi som vaskemiddel, tenker jeg nå...
Blir helt rørt jeg over all medfølelsen fra dere ,varmer ekstra godt en sånn dag.

Bakteriefloraen skal jeg nok klare å få opp igjen, men usikkerheten om hva som har vært i bøtta og hva den kan ha forårsaket er verre.
Heldigvis sto bøtta under den som er mest brukt til gulvvask og egentlig lite brukt, men den har jo vært brukt til et eller annet den og.

Håper det ikke var den jeg brukte da vinduene ble vasket sist for det var med salmiakk .
Men ,når jeg tenker på Salmiakk, bruker ikke nekelte dette til innkjørong av kar?
Da er det kanskje ikke så veldig farlig likevel hvis det er det den har vært brukt til.

Uansett så må jeg bare være forberedt til trakstiltak hvis jeg ser at noe muffent begynner å skje.

Det er derfor jeg tenkte at alt annet enn Salmi er forbudt som vaskemiddel, Lilleborg sin er ren ammonium hvilket heller ikke er bra i store mengder, men det er tross alt noe bakteriefloraen ordner opp i hele tiden, og som ganske enkelt løses med et realt vannskift :o)
Plussmedlem
Leit å høre dette som skjedde. Alle kan gjøre slike "surretabber" iblandt. Det går nok bra, følg godt med på de (Det vet jeg du gjør også).
hei ser ut som om det har vært kaos hos deg i dag :S uff er ikke kjekt når slikt skjer, men du har vell litt filterguffe til overs tenker jeg ett eller annet lurt sted!

bare lurte på om du har noen formening om sånn ca hvor lang tid det tar for ferskvannstang og feste seg på røtter. jeg ser nemlig at sytråder begynner å ryke, den tåler visst ikke vann så godt. så om jeg må binde den på nytt eller om den kansje holder seg der? har lagt ut bilder av alle karene mine i dag forresten, hvis du vil ta en titt hehe

håper det går bra etter uhellet da! krysser fingre og tær!
Svarer deg i tråden din Anders

Ser ikke noe spesiellt på fiskene i dag heldivis ,ingen hurtig hjellebevegelse eller noe noe annet som skulle tilsi at noe er galt.Men følger selvfølgelig med de med argusøyne. Har tilført pumpen filterguffe fra et annet kar så det bør egentlig gå greit men litt hyppig vannbytter blir det nok fremover for sikkerhets skyld.

Adolfoiene leker stadig vekk for tiden, men da de skviser eggene inn i en stor dott med ferskvannstang blir det ikke til at jeg får plukket de uten å ødelegge hele tangen. Har og en mistanke om at de andre coryene som ikke er med på leken,spiser egg etterhvert som de blir lagt. De fyker ihvertfall inn i tangen der hunnen har lagt eggene fra seg og romsterer fælt . Så må kanskje bare håpe på at det kan dukke opp en og annen yngel . Siden de også har lagt mest ubefruktete egg ,så er det bare å la naturen gå sin gang. Men skulle de finne på å legge egg et godt synlig sted,så klarer jeg nok ikke å motstå fristelsen
Godt å høre at alt er vel så langt, Sølvi! Forferdelig opplevelse, den øvelsen din er ikke bra for helsen. Så det går bra har vi vel bestemt alle sammen :o)
Er ikke bra for helsen i det hele tatt
Flere bøtter står på innkjøpslisten
Ser heldigvis ut til at fiskene ikke tok skade av bommerten min

Fikk 4 gule kuleskjell i posten før helgen ,så nå er jeg spent på om jeg klarer å holde liv i de. 3 av de har gravd seg ned ,men den ene ligger på stedet hvis ,skallet er lukket så jeg håper det er liv i den.Har lest at skallet åpner seg hvis den er død,så da satser jeg på det.

Går ellers med et lite prosjekt i hodet om dagen. Har lenge hatt lyst på et "cory-kar" dvs. et lavt og langt kar og nå driver jeg å sjekker priser for å få et slikt laget.
Klarer ikke få det så langt som jeg gjerne ville da siden skapet det skal stå på ikke er lenger enn 120cm.
Så målene jeg da vil ha er på 115 br x 35 db x 25 h,men tror det kan bli stilig likevel.

Fikk grei pris fra Webzoo, men frakten blir jo dyrere enn selve karet ,så det må jeg bare skippe. Å sende ting i Norge er jammen ikke billig
Så nå venter jeg spent på svar fra en her i Bergen,håper prosen ikke blir altfor avskrekkende.

Ser ellers at Sakura-rekene har blitt flink til å formere seg nå etter lang tids tørke.
Men la merke til at i det ene karet der de går sammen med fisk,der vokser de kjempefort. I det andre karet med kun reker ,vokser de kjempeseint selv om de blir foret med rekefor 3 gg. i uken.
Begynte å lure på om det har noe med temperatur og gjøre da det i dette karet er endel kaldere vann.
Har nå lagt dekkglass på for¨å få litt høyere temp og det virker faktisk som om dette hjelper.

blir spennende dette med er cory kar da! blir sikkert veldig stilig! også gøy at rekene formerer seg da. jeg har nå bare mine men tror nå de bare " er der" har ikke sett noen små enda hvertfall. men ser nå rekene titt å ofte
Anders Damm
blir spennende dette med er cory kar da! :) blir sikkert veldig stilig! også gøy at rekene formerer seg da. jeg har nå bare mine men tror nå de bare " er der" har ikke sett noen små enda hvertfall. men ser nå rekene titt å ofte :)

Rekene mine har ikke formert seg i hele vinter ,så det er litt gøy å se at de nå er skikkelig i gang

Har fremdeles ikke fått tilbakemelding på pris på karet ,venter utålmodig .
Er jo alltid sånn at når en har satt seg noe i hodet ,så skal det helst skje med en gang. Planlegging av innredning surrer som bare det i hodet mitt

hehe ja der kjenner jeg meg igjen! du får kose deg
Hei Sølvi.

Jeg har et tilsvarende kar som du ønsker deg. Målene på mitt er 110 langt 25 høyt og 30 dypt. Det er et kjempe spennende akvarie. Jeg har satt inn en innvendig bakgrunn og har teknisk utstyr skjult i der.

Akkurat nå står akvariet tomt, da jeg holder på å male siderutene sorte. Av innbyggere i mitt, går det en liten gruppe Corydoras weitzmani, en stim med Nannostomus mortenhaleri, en gruppe med Ancistrus sp. L-107 og noen Apistogramma elisabethae.

Et kjempe flott akvarie. Kan jo se om jeg kan få lagt ut noen bilder av mitt etterhvert.

Men uansett kommer du til å få det veldig moro med et slik akvarie, så du har mye å glede deg til.

E
Erlend D Bertelsen
Hei Sølvi. Jeg har et tilsvarende kar som du ønsker deg. Målene på mitt er 110 langt 25 høyt og 30 dypt. Det er et kjempe spennende akvarie. Jeg har satt inn en innvendig bakgrunn og har teknisk utstyr skjult i der. Akkurat nå står akvariet tomt, da jeg holder på å male siderutene sorte. Av innbyggere i mitt, går det en liten gruppe [I]Corydoras weitzmani[/I], en stim med [I]Nannostomus mortenhaleri[/I], en gruppe med [I]Ancistrus[/I] sp. L-107 og noen [I]Apistogramma elisabethae. [/I] Et kjempe flott akvarie. Kan jo se om jeg kan få lagt ut noen bilder av mitt etterhvert. Men uansett kommer du til å få det veldig moro med et slik akvarie, så du har mye å glede deg til. E

Så kjekkt å høre at andre liker og er fornøyd men et slikt kar .Hadde vært skikkelig gøy å sett bilder av karet ditt og fått litt inspirasjon
Hva har du som lyskilde forresten?

Vet ikke helt hva jeg gjør med bakgrunn og pumper ennå.Innvendig pumpe blir ikke aktuelt ,så må finne på noe der som også gjerne er yngelsikkert.
Om det blir innvendig bakgrunn eller svartmalt bakglass er jeg heller ikke enig med meg selv ennå.Føler på en måte at en innvendig bakgrunn,stjeler litt for mye plass ,men samtidig er det jo mye finere og lager mer dybde i karet .Så der jobbes det litt med i hodet mitt

Gleder meg veldig til å få det i hus ,tror nok det blir noen coryer som blir fornøyd.
Tror jeg kommer til å la de grønne laserne og Weitzmaniene eller Venezuelanusene gå der pluss kanskje en stim med noen fine stimfisker.
Nannostomus mortenhaleri er jo bare et syn, så drømmer egentlig litt om å få noen sånne en gang og .
Eller kanske de grønne og den flotte gruppen med C121 Burgessi
De er jo en god flokk på 14 individer ,så det frister litt det og.
Arghh ,skulle hatt plass til flere sånne kar.

Ja ,regner med at dere har fått med dere at karet er bestilt

Fikk i går fatt i en Boliviansk sommerfugl-ciklide-hann ,håper har klarer å finne seg en jente blant de 5 jeg har gående .Foreløpig er den veldig sky så håper den kommer seg snart .

Ellers går jeg å venter på de full red-endlerne skal slippe ut noen unger ,men de tviholder på de så lenge som mulig virker det som. At de skal være så treige men å slippe de

Dette er spennende Sølvi! Gleder meg til bilder når alt er på plass ;D
Ser frem til dette prosjektet ,det må jeg bare si. Så det blir lange 2-3 uker å vente på at karet skal bli ferdig.
Planlegging og å få fatt i saker og ting ,tar jo og sin tid men klør i fingrene etter å komme igang
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap