Inger Annes akvarieprosjekt (side 99)

Fiskene lukter ferietid det vet du da

Håper du lykkes med begge arter etter hvert.
Ja, det har jeg alltid ment, at de kan lukte ferietid. Det der slår aldri feil. Det er lekstendenser hos C-121 også i dag, men bare tendenser, ikke skikkelig lek. Koselig å se dem holde på. Da vet jeg at de har det bra. Det minner meg på at jeg må huske å yngelsikre filteret før jeg reiser på ferie. Hvis de fortsetter leken, kan det fort dukke opp noen småsnusk som blir sugd inn, og det vil jeg jo ikke ha noe av!
Og i dag er det lekstendenser hos duplicareusene. I grunnen er det ikke så rart at coryene setter igang nå. Jeg forbereder ferien, som før nevnt, og da blir det ekstra med vannbytter (med Esha-vitaminer, selvsagt), pluss oppfôring av fiskene. Jeg vil at de skal være godt forsynt, før de må sulte en liten periode. Dermed tror jo coryene at det er regntid, og tid for å skvise ut litt egg. Men moro er det jo med så mye aktivitet, når jeg har hatt så lite av det i en lengre periode. Jeg har nesten på følelsen av at coryene spretter rundt i alle kar nå. Skulle bare ønske at sebraplecoene hørte på den samme overtalelsen. Men, jeg vet ikke hva jeg har av kjønn der. Det kan være at de er samme kjønn, alle sammen, og da blir det jo ikke noen søte barn. :-P
God ferie da, Inger Anne! Når drar du og hvor lenge blir du borte?
Jeg har ikke så lyst til å annonsere så åpenlyst på forumet når jeg er bortreist. Men, du får det sikkert med deg på FB.
Hehe, det har du rett i. Tenkte ikke over det når jeg spurte, ville bare være hyggelig.

Uansett, god tur og håper alle fiskene klarer seg fint mens du er borte.
Jeg er så utrolig forelska i de nye ancistrussussebassene mine! Særlig de helt vanlige grå. Vanligvis foretrekker jeg dem når de er store, men den aller minste tassen er bare så nydelig! Jeg må stoppe og prate med den hver gang jeg ser den. Han er egentlig for liten til å ha vært i salg, men han har greid transporten og flyttinga, og ser ut til å trives. God og rund mage har den og. Skulle ønske jeg kunne gi den en suss på den knøttlille truten.
Hmpf! Det forrige innlegget var da mye lengre da jeg postet det. Jeg skrev en del om opphissede coryer og egg. Men, borte var det da jeg hadde postet det, gitt.

Eggene til loxoene muglet big time! Jeg visste jo at de ikke var befruktet, men jeg hadde ikke ventet så tydelig mugling i akvariet. Jaja. De var jo bare "førsteopplag" av egg fra de coryene.

C-121 viste lekstendenser igjen i går, men egg ble det ikke. I morgen, derimot, tenker jeg det blir. De fikk vannbytte med Esha-vitaminer i går. I dag oppdaget jeg at innsuget til filteret var nesten tett. Da jeg fikk renska opp i det, ble jo vannstrømmen bedre, og nå er coryene sånn passelig opphisset. Blir nok ikke lenge til lek der, nei. De er i det hele tatt blitt ganske lettlekte etter at Mona hadde dem.

Schultzeiene mine var også spinnville her en dag. Jeg håper inderlig at de ikke lekte. De legger nemlig massevis av egg når de er igang, i tillegg til at klekkeprosenten er høy. Og, jeg vil ikke ha flere schultzeier. :-P

Jeg så forresten noe hos duplicareusene, som jeg synes er bedårende når det gjelder coryer. Hannene ville gjerne leke. Hunnene var ikke enig. Når hunnene får nok, dytter de snuten så godt innunder ei rot som mulig, slik at hannene ikke skal få lagt seg foran. De er morsomme når de gjør det der.

Mitt neste håp er at concolorene skal kaste seg på leksbølgen. De har ikke vist særlig tendenser til det, men det er lov å håpe. De har ikke lekt på aldri så lenge. Det er en kjempefin gjeng jeg har. Digre og noen med den høye ryggfinna. Den eneste gangen jeg har fått unger på dem, var i forbindelse med sommerferie, faktisk. De har tidligere vært helt rå til å spise egg, i tillegg til at de ikke er særlig leksvillige. En gang jeg kom hjem fra ferie, var det plutselig mange småtasser der, helt uten forvarsel. De lekte nok omtrent da jeg reiste, og så hadde de rukket å bli ganske store på de få ukene jeg var vekke. Skal si jeg ble overrasket!
Det ble lek på C-121 som ventet. De er godt i farta for tiden! Jeg har nettopp vært vitne til T-stillingen to ganger. De er ikke særlig sjenerte når de holder på, for det skjer midt i glaninga ved frontglasset. Den ene gangen til og med midt i "løse lufta", altså fritt i vannet, uten noen bunn eller lignende å støtte seg til. Stakkars hunnen(e) blir plaget spint i hjel av hannene. Jeg er glad vi mennesker slipper SÅ innpåslitne mannfolk! Jeg er litt usikker på om det er en eller flere hunner involvert. Men, det er i hvert fall en skokk med hanner! Hm! Måtte sjekke på Wikipedia hvor mye en skokk opprinnelig var. Det er 60, og det er litt i overkant. SÅ mange hanner har jeg ikke. Heisann! T-stillingen igjen, nok en gang midt i glaninga for meg. Artig å se på. Først vibrerer de begge, og til sist blir de stokk stive en liten stund. Jeg lurer på hvordan jeg skal få tatt middagshvil her, for jeg blir bare liggende og se på skuespillet. Og der ble det en fjerde runde. De holder på som kaniner akkurat nå. :-P Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor mange C-121 jeg har. Jeg kan med sikkerhet si at de er minst 15, men antallet ligger mellom 15 og 20. En passelig flokk, synes jeg. Men, jeg sier jo ikke nei takk til enda flere. Store corystimer er flott! Damen(e) må være kjapp(e) til å klistre opp eggene sine denne gangen, for det er kort tid mellom hver gang hannene slipper til. Gang nr. 5 i løpet av tida jeg har skrevet dette ble nettopp bevitnet. Men jeg blir litt stressa av å se på all den stressingen!

Jeg har ikke funnet noen flere egg hos loxoene ennå, så de har latt vente med en runde nr. 2. Men, de skal få vannbytte i dag, tenker jeg, så da kan det jo bli noe.

Det ser faktisk ut som at det bare er ei dame involvert i leken i dag, men hun er til gjengjeld i turbofart. Det går ikke mange minuttene mellom hver gang en hann slipper til. Jeg så nettopp veldig tydelig at hun klistret opp egg, og da var det ikke lenge før hannen slapp til, nei. Jeg må innrømme at jeg er helt fascinert. Det er så lenge siden jeg har fått sett et så flott skue som leken i dag er. Full rulle og masse action. Hva annet kan en coryelsker ønske seg? Jeg tror jammen de skal få mygglarver til belønning i dag igjen. Jeg bruker å belønne lek med mygglarver, men de fikk det til kvelds i går. Vel, de sier vel ikke nei takk til en runde til til kvelden.
Hvis en ikke-akvarist hadde sett hvordan jeg går og skravler med ancistrusene mine for tiden, tror jeg de hadde vurdert å ringe en lege...
Det sitter to ustyrtelig søte C-121-yngel ved glasset og ser på meg. De er nok garantert fra leken coryene hadde like før jeg reiste til Trøndelag. Men, de har visst lekt flere ganger, for akkurat nå ligger det 6 mugne, og tydelig ubefruktede egg på bunnen der også. De kan da umulig være fra leken for 3-4 uker siden? :-P Oisann! Jeg gikk borttil akvariet for å ta en titt til, og da så jeg en knøttliten yngel, neppe mange dagene gammel. Den hadde ikke plommesekk, men er nok under ei uke gammel i hvert fall. Det har tydeligvis vært lek her nylig ja. Det er utrolig sjelden jeg ser så små yngel i et kar. De bruker å dukke opp når de har blitt litt større. Faktisk har jeg aldri sett så liten C-121-yngel før, da jeg aldri har greid å klekke eggene deres utenfor akvariet. Gjengen min med C-121 er tydeligvis godt i farta nå i sommer. Men det hjelper nok på at det har vært såpass mye lavtrykk. Det vet jeg av erfaring at coryer reagerer på. Artig i hvert fall! Jeg blir så glad når jeg ser coryegg og -yngel!
Nå ser jeg faktisk 4 nurk av gjengen som nok ble til i lekingen rett før ferieturen min.
Så moro, da Du vet, når katten er borte...
Flott at småttingene kan gro opp i akvariet, selv om ikke alle klarer seg blir de nok sterkere av det. Lykke til med dem !
Kjekkt å komme hjem til sånne hyggelige overraskelser
Jeg så et sånt mininurk igjen tidligere i dag. En yngel som ikke var mange dagene gammel. Og den lå nesten side om side med et søsken som var noen få uker eldre. Et flott syn!
Alltid gøy å oppdage coryyngel! Her er det similisene som gir meg den gleden
C-121 er virkelig produktive for tiden. I dag er det full rulle med lek igjen.
Bare "litt " misunnelig Hvilken ph går de i ?
Har ikke fjerneste anelse. Og det er så skrekkelig lenge siden sist jeg brukte PH-penna, at jeg tviler på at den greier å lese riktig, uansett om jeg kalibrerer den eller ikke.
Du får ta med noen c121 neste gang du skal til trøndelag
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap