Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 99)

Jeg burde nok ikke blitt så overrasket over at du datt i trappa, men det var nok kombinasjonstenkningen med reolstyret ditt som fikk meg til å tenke slik.

I dag var det meg som fløy i lufta på trappa Men sannsynligvis lå Linda et eller annet sted i hjernebarken min, for jeg prøvde å gripe skyene med begge hender mens jeg falt. Dermed er jeg bare sterkt forslått, men heldigvis ingen brudd.

Jeg håper det går fremover med deg, Linda, nå i julestria
Takk til dere alle! Heldigvis er det sjelden som i fjor eller forfjor her i huset, Ove har ligget i hardtrening på kalkunsteking og potetkoking en god stund allerede, og jeg er lettere tvehendt fra før så saus skal det bli med litt rengjøringsassistanse etterpå.

Det største problemet er faktisk å få flettet håret, det går ikke med en hånd uansett hvilken, og gutta mister all ansiktsfarge bare ved tanken. Heldigvis er det folk som lever av å stelle med slikt, sist jeg var hos frisør var i februar 2000 så jeg spanderer en time og ny hårstrikk

Ove har fanget opp L213 som plasseres sammen med de voksne i 160-literen. C caudimaculatus er plassert med venezuelanusen, de ble så stressa at de forgiftet den enslige reka de gikk sammen med! Glad jeg ikke tømte ut mer vann enn jeg gjorde først...

Guppygutta er så blonde at de lett lot seg fange med venstre hånd uten håv, de surrer rundt i Juwelen og lurer på hva som skjedde, der kan de jo bare være egentlig...

Har dermed bare 6 kar som trenger mat og vannskift, nå gjenstår det egentlig bare å få A elizabethae-karet opp fra gulvet så jeg lettere kan gjøre som Simens sier, flytte reolkarene ned i kjelleren og reolen ut på terrassen, så skal resten ordne seg.

Eller - tror Ove må lære torv-vann, det blir antagelig bare klin når jeg tenker meg om. Har forresten funnet kalibreringsvæske til Hanna Dist3 hos NorthGrow, det fikk jeg jo ikke fra Aquaristikshop sist. Spent på mer nøyaktig resultat...

Venstrehåndsarbeid er forøvrig utrolig anstrengende for hjernen og omgivelsene, men en overraskende gøyal utfordring! Ikke rart det blir krig i verden når hjernehalvdelene i samme hode kan lage så mye spetakkel av å skifte en lyspære i et maleriarmatur
Janne
Jeg burde nok ikke blitt så overrasket over at du datt i trappa, men det var nok kombinasjonstenkningen med reolstyret ditt som fikk meg til å tenke slik. I dag var det meg som fløy i lufta på trappa :( Men sannsynligvis lå Linda et eller annet sted i hjernebarken min, for jeg prøvde å gripe skyene med begge hender mens jeg falt. Dermed er jeg bare sterkt forslått, men heldigvis ingen brudd. Jeg håper det går fremover med deg, Linda, nå i julestria :)


Huffameg, men godt å høre at du brukte hodet, blåmerker går fortere over! Jeg var en av fire som satt med gipset høyrearm søndag ettermiddag, og gulvet i rommet bar preg av at vi ikke var de første den dagen

Det beste er jo å holde seg på bena, har parkert tøflene og satt brodder på støvlene. Kanskje vi får juling så det blir mer jul og mindre stri Janne, god bedring og god jul til deg også!
Wormer plus-behandling i corykar
Puh. Massivt vannskift i de tre karene med cory, nå er slangene plassert i badekaret for opprulling av noen, og Wormer Plus-tåka ligger tett. C virginiaene kom nemlig fram da jeg algeskrapet helt til bunns i Juwelen, Maritas "spist-på"-beskrivelse passer veldig på et par av dem. Like godt å tilfelle-behandle allle karene samtidig. Apistokarene har egen slange og eget vann så der føler jeg meg nokså trygg. Dessuten ser det ut som om hva-det-nå-enn-er foretrekker cory...

Alle som flyttet i går suser rundt i nye omgivelser, tror de nye samboerne i 54-literen liker selskapet, glasset er pepret med venezuelanusegg og caudimaculatusen mindre hysteriske. De fem som er igjen ser veldig bra ut heldigvis. Ordentlig stritte-med-bartene-fisk, og plasseringen ute i gangen gjorde dem ikke akkurat mer sosiale!

Nå må jeg forte meg og rydde opp, tror Ove får nok med nyheten om at vi skal til Fredrikstad for etterkontroll lille julaften. Det passer jo fint, da skulle vi jo bare gå her og slenge likevel
Julen vel over, min fantastiske kjæreste har ordnet og pakket og pyntet og vartet opp med to fullblods kalkunmiddager, min mor ble 75 annendag. Legekontrollen lille julaften var merkelig, liker ikke leger som ser på bilder og bare sukker på "åh-nei, ikke en sånn til"-måten og kun sier "vi får jo uansett ikke gjort noe med det nå, kom igjen om fire uker". Gipsen skal av 22. januar, deg gleder jeg meg til enten det nå er sånn eller slik! Ble omsider gammeltante også, det gikk heldigvis helt som det skulle helt av seg selv tre uker etter termin. Dum oppfinnelse den terminen, unger kommer jo ikke før de er ferdige uansett hvor flotte hjul eller programmer helsepersonell har

I dag har jeg heloverhalt samtlige kar, med katastrofale følger for ryggen. Tenkte ikke på at kroppen ikke er vant til venstresving, og at den siden av ryggen ikke er vant til å ta støyten når bøtter skal tømmes, i alle fall ikke helt alene og over helt unormalt lang tid. Jaja, blir jevnere når det hele er over da. Klare selv!

KajaB var innom og hentet medisiner 1.dag, er litt spent på om det hjalp. Har hjulpet her, selv den C virginaestakkaren som ikke hadde rare ryggfinnen vimser rundt med piggsveis og legger på seg. Den finnen gror aldri ut igjen, men den er ikke til å fange og får være der den er. Tilsetter en dose FlukeSolve også for å være helt sikker på at alt fandenskap nå er godt og grundig utryddet.

Fanget inn de siste syv sorte sverddragerne i kjelleren og flyttet dem til Juwelen. Kan snart gå tørrskodd over karet, men fiskefangst der er ikke venstrehåndsarbeid. Får følge litt ekstra med, og godsnakke med Ove så han går med på at det er litt for mange uansett hvor fine alle er. Noen må ned og holde salvatorisene med selskap, går ikke ellers.

Alt vel i alle kar akkurat nå, A elizabethaene er litt mer på daskern og A barlowibarna er fler enn jeg trodde. Må ha litt hjelp til sortvannsproduksjon, ikke mulig å stripse strømpe full av våt torv fast i powerhead i 60-liters bøtte uten en uhorvelig mengde klin tror jeg. Kommer jeg til å forsøke likevel? Antagelig

Medisinert med flukesolve
Grå tåke over alt. Ingen reker har takket for følget, alle beboere vimser uforstyrret rundt. Liker egentlig ikke å medisinere, men har uten tvil hatt noe skummelt i karene, og er ikke ordensmenneske godt nok til å holde orden på hva jeg driver med hvor med hva, nå slipper jeg til og med å forsøke

Ryggen rett igjen i dag heldigvis, da var det overanstrengelse og det blir man sterkere av. Det hjalp veldig å kaste seg over reker med venstre hånd på kjøkkenbenken (de spretter da så fryktelig!), femten-tyve holdt til i filtervatten i Juwelen og har nå flyttet inn i en 12-liter.

Ut og salte oppkjørsel - med brodder av isbrekaliber
Vurderer en slik medisineringsrunde her også. Ser noen som klør seg innimellom, så det kan kanskje være lurt. Men så er jeg heller ikke noe glad i å bare medisinere...

Hva slaks fluke-solve har du? Tror jeg har bare wormer pluss (Kusuri)...
Kastet meg over dette tilbudet til Plymouth Discus, mener å huske at både Rita og Mona O har nevnt firmaet nylig i en tråd. Hukommelsen bor i høyre hånd, blir fortsatt litt svimmel av hjernehalvdel-krigen. Fikk konvolutt merket "gave" uten tolltull midt i julestria i alle fall, og bruker begge ettersom Marita valgte det på C142-gruppa...

Du har jo både planter og fisk herfra...
Bestilte nå, så da kjører jeg begge så fort de kommer...
Godt nytt år!
Noen av pandaene - og nei, jeg har ikke pusset glasset helt nederst, det er plutselig skummelt med venstre hånd av en eller annen helt uforståelig grunn...
[External Image]

Her oppe derimot går pussingen helt bra. Verre med lyset...
[External Image]

Strittebertene i midlertidig hjem - det var veldig "iiik!" for små caudimaculatuser
[External Image]

Godt nytt år!
Microsiemens og yngel-overskudd
Nå kom omsider kalibreringsvæske til Hanna DIST3-pennen så jeg i det minste ikke forstår riktige tall.

I springen
GH6, KH4, pH 7,4 og MicroS 325. Et døgn eller tre gjennom torv gir
GH3, KH0, pH 4,4 og MicroS 185. Litt mer enn ønsket, men det får være bra.

Flere døgn med torv gjør ikke noe fra eller til, ei heller mer torv, så da antar jeg at gjenværende "noe" med ledningsevne ikke lar seg løse opp av "noe" som løser opp ting i torva. Litt enkelt forklart

Nå er det ikke meningen å forstå seg helt ihjel, og jeg ble glad da jeg fant Michael Nieschars innlegg i denne oppklarende tråden. Enkelt og greit, nå gjelder det bare å finne fasit for hvert kar, så blir det lettere å følge med.

Når det gjelder pH til Apistoene kommer jeg ikke lavere enn nå uten RO-vann tror jeg, hvis ikke eikeblader og flyteplanter trår til, så jeg får leve med at pH-pennen ikke tålte fallet fra benken og at det er tomt for dråpetest. Vannet er surt. Og så bløtt jeg får det. Måler jeg MicroS oppunder 200 i surtvannskarene er det på høy tid med vannskift, i de andre får jeg få orden på vannverdiene så jeg har et utgangspunkt som ikke bare er teori, der har fosfat tatt helt av helt plutselig. Enten foreldet test eller resultat av medisineringen, selv om reker og snegler fortsatt stuller med sitt er det mye annet smått som kan dø i et godt innkjørt akvarium...

Madam barlowi kjeppjager nå sine forvirrede barn rundt i karet, hun har vært innemurt noen dager og har bollekinn. Det der kan jo aldri gå bra. Det er gjemmesteder nok i karet, men ti sultne storesøsken - huffameg. Det nye kullet blir vel levendefor, skrekken er at mor tar knekken på de førstefødte for å forsvare de nye. Håpet er at de lærer av sin far, han står i skammekroken sin, klok av skade

Jeg får bare ikke opp nye kar nå, reolen har fått tilbake plassen sin da juletreet takket for seg, men Ove er i forestillingsmodus og gulvet der peisen sto var - merkelig, og jeg har ikke mast på Akvariekjellern som antagelig har glemt meg. Får bare smøre meg med tålmodighet, gipsen skal av 22. januar, det gleder jeg meg veldig til!
Blir lettere forvirret og nesten sliten av å lese tråden din. Det skjer så mye.
Håper 2013 blir ett lettere år akvarisk for din del.
Satser på at det retter seg ved kinesisk nyttår jeg Galemor, da tar Slangen over fra Dragen og jeg er gipsfri hvis alle gode makter står meg bi

Barlowidamen er ute av hulen uten antydning til barn, hun får oppdra de halvsmå i fred så lenge. Har vært på fantastisk forestilling med Scenario i dag, i morgen deler jeg litt mose og forsøker å ominnrede litt i karet så barna får en "barnehage" på midten. Klok fisk Apistogramma, de finner nok ut av det.

Rakk såvidt en tur i kjelleren før jeg dro, og målte MicroSiemens i karet med filtersvamper for moro skyld, den viste tett på 1300! Har ikke klart å skru av Salmikorken og dra opp noe med bare en hånd før nå. Regner med at det meste av utslaget er NO3 ettersom det bare er springvann, filtersvamper og utrolig mange godt brukte Salmi-doser i karet, og det er jo en slags bekreftelse på min begeistring over det nye leketøyet. Er helt umulig og unødvendig og kostbart å teste med dråper ustanselig, men tusle med måleren når man likevel må ha opp lokket for å mate er jo ikke noe problem. Da vil jeg få tidligvarsel om at ting ikke er på stell, før magefølelesen sier noe om saken til og med! Årsaken til testing nå var medisineringen, etter sånne runder er det jo lurt å følge ekstra nøye med...

En annen morsom ting er disse C venezuelanusene. Har lest mer enn ett sted at to cory-arter i karet vil stoppe egglegging, det har i alle fall ikke disse fått med seg. Det pepres og danses og tulles enten det er sånn eller slik. Strittebertene klemmer seg bare storøyd og forskrekket sammen under rota mens leken står på, og blir ikke det minste inspirert. Nå skulle jeg så gjerne ha plukket ut litt egg, men i tolvlitrene vimser disse mystiske skapningene som spiser coryegg og på ingen måte vil være med på bilde fortsatt rundt, lurer på om jeg skal sette inn litt halvvoksen sverddrager og se om de ikke vil jakte levendefór...
Microsiemens er kjempespennende, vi fyker også rundt og måler i vei Vi er jo veldig heldige med brønnvannet vårt, der er det litt over 50 µS/cm. I 375l fóres det jo ganske hardt så der var det 398 µS/cm i går, etter 50% vannbytte i dag er den nede i 57 (regner med at den stiger noe når vannet har vært igjennom filtrene noen ganger), og vi kommer til å måle daglig frem til neste vannbytte for å se hvordan dette utarter seg Vi har to discus i en 160l, de fikk torv i bøttefilteret i går kveld, 60 µS/cm før torven og 43 µS/cm ett døgn etterpå.
Åh så glad jeg ble av at det ikke bare er meg som synes dette er helt thriller Rita! Funnene dine bekrefter vel at jeg ikke er helt på bærtur her, det er jo også en lettelse for en blondine som tenker helt på egen venstrehånd...

Heldige du har jo et litt bedre utgangpunkt da, tror på en måte jeg kanskje har bitt over litt mye med A elizabethae som yngler i pH under 4 og med knapt målbar MyS, men trøster meg med at de er kjempesjarmerende uten barn også og har bedre forhold enn i butikken. Lasser i en ny haug eikeblader og Catappa i morgen, blir morsomt å se om bladene avgir "ting" som løser opp "noe" torva ikke tar, kanskje orekongler også? Er allerede lavere Microsiemens der enn i torvbøtta i alle fall, så det er ett eller annet som ordner opp. Grusomt gøy med gåter som ikke skader fisken!

Utfordringen nå er at disse Apistogrammaene med vett i øynene har forhekset meg mer enn noen annen fisk så langt, og det finnes ufattelig mange av dem. Får holde meg i skinnet og lese mer om Nannostomus imens, det finnes helt sikkert sånne med samme lokasjon man kan ønske seg, i alle fall Nannostomus marginatus fra samme elv som A barlowi. Resten lar seg sikkert også løse, basen er ikke nødvendigvis helt oppe på lokasjon bestandig. Det kan man jo også bedrive tiden med å rette opp mens brudd heles

Nå synger tenoren av full hals på badet, er så stolt at det halve kunne vært nok, han som trodde han ikke kunne synge i det hele tatt for ikke lenge siden har nå fått en liten solo å øve på til jubileumskonserten i april!
Linda W
Har lest mer enn ett sted at to cory-arter i karet vil stoppe egglegging, det har i alle fall ikke disse fått med seg.

Nja, det blir kanskje litt feil og si at det VIL stoppe egglegging, men det er mer riktig å si at det KAN gjøre det - i noen tilfeller. Noen ganger gjør det det, andre ganger bryr de seg ikke. Det varierer nok fra art til art og de individuelle gruppene. Enkelte setter i korken med en gang de værer andre fisk i nærheten Mens andre peiser ut egg uansett
Det er ingen tvil om at det kan trigge lek å ta ut en gruppe Corydoras fra et selskapskar og sette dem i et kar alene, hvis de ikke viser seg å ville legge egg der de var.
Rita Aspevik
I 375l fóres det jo ganske hardt så der var det 398 µS/cm i går, etter 50% vannbytte i dag er den nede i 57 (regner med at den stiger noe når vannet har vært igjennom filtrene noen ganger), og vi kommer til å måle daglig frem til neste vannbytte for å se hvordan dette utarter seg :)


Vi fant ut noe nytt da vi skulle måle ett par timer etter vannbyttet i går, måleapparatet påvirkes av lystoppen, jo nærmere den vi målte jo høyere ble tallet, godt man aldri blir for gammel til å lære Måling foretatt i front av karet, og i vann i et beger viste 57 µS/cm så verdien har nok aldri vært 398, men vi har noe å jobbe mot, det var bare 3 µS/cm der discusene ble fanget
Jeg har opplevd det samme, men med pH penn og lysrør fra Biltema. Ble lettere sjokkskadet da jeg målte pH til rundt 9, skulle vært under 6 og var det også da jeg kontrollmålte med dråpetest. Slo av lyset og vips! riktig resultat.

Conductivity convertor
Ettersom jeg har lest meg halvt ihjel bruker jeg en mørk plastkopp til målingene, da pH-pennen levde ga den samme skrekkelige resultater som din Sigmund. Godt å ha noen som har tuslet stien før en da, og som tar bryet med å formidle sånt Den blå pennen er riktignok ikke like fullstendig på villspor her, men for sikkerhets skyld...

Kan ikke finne igjen siden jeg fant som fortalte at A elizabethae skulle ha det så borti veggene bløtt og surt, ikke ApistoSites i alle fall. Kanskje jeg bare gjettet, på annen fisk fra samme område står det "så lavt som mulig" og "lavt" i ppm. 1 ppm er ontrent lik 1,5µS/C forøvrig, fant en snasen converter. Da er målet ikke nådd for A barlowi heller, 10-100 ppm eller 15-150µS er det ideelle. Kan ikke få alt her i verden, de får bare finne seg i det stakkars. Ikke kan de lese heller - tror jeg...

Men 3µS er jo helt villt, da holder det jo ikke med regnvann engang!

Har friskt torv-vann til temperering og kan skifte litt mer om gangen nå når verdiene er i nærheten av like. Fine nye gule lapper til alle karene også, teflonhoder som skal lære noe nytt trenger det
Det var en av medturistene som målte 3 der vi fanget discus i Nhamunda, PH'n var 5. Ser også på det danske Coryforum.dk at det er målt 5 µS/cm og PH 3,9 ved Cunuri, Rio Tiqui i Brasil der tukanoene lever så vi har litt av noen verdier å senke oss ned til ))

Atle var nede på det lokale Felleskjøpet i dag, der måtte han selv stå for utgraving av en diger sekk naturtorv i en snøhaug, nå er det mere torv-vann på gang
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap