- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 99)
Leifs verden, del 2 (side 99)
Dette er Apistogramma agassizii (netz, alenquer F1)
her er det (siste bildet) jeg har nevnt en gang tidligere at jeg synes den ene skiller seg noe ut. Den har et mørkt felt på "beltet" langs siden, nær et slikt som bitaeniata har. Men dette er også den minste og har vel ikke fått dratt ut stripa ordentlig. Antar TomC har hatt disse i artskar og at det da er hva det skal være. Om jeg ikke skal stole på han, hvem skal jeg da stole på. Tom er gromgutten sin, og kan sine saker.....
Det er hva jeg mener med at det å følle yngel til voksen fisk er både gøy og intr. Både form, mønster og farger endrer seg i takt som fiskene vokser
Flere bilder kommer....
her er det (siste bildet) jeg har nevnt en gang tidligere at jeg synes den ene skiller seg noe ut. Den har et mørkt felt på "beltet" langs siden, nær et slikt som bitaeniata har. Men dette er også den minste og har vel ikke fått dratt ut stripa ordentlig. Antar TomC har hatt disse i artskar og at det da er hva det skal være. Om jeg ikke skal stole på han, hvem skal jeg da stole på. Tom er gromgutten sin, og kan sine saker.....
Det er hva jeg mener med at det å følle yngel til voksen fisk er både gøy og intr. Både form, mønster og farger endrer seg i takt som fiskene vokser
Flere bilder kommer....
Postet 07.06.12 kl 21:10
Postet 07.06.12 kl 21:26
til slutt tar jeg med disse
Apistogramma nijsseni han
Apistogramma sp schwarzkehl
Apistogramma barlowi og bitaeniata ynglene er på tuppa etter discus granulat
Det ser ut som discus granulat er noe apistoene elsker, noe som er veldig bra ettersom det er et kraftig for med mye kjøtt. Proteinrik kost er det også. Brukte mye av dette på den tiden jeg drev med oppdrett på corydoras.
Jeg var veldig imponert over veksten på cory ynglene med dette foret. Om en tok like mange yngler i to like kar og foret med granulat i det ene og bare "vanlig" for i det andre, ville en se utrolig stor forskjell i vekst. I dyrebutikk er dette et veldig dyrt for, men det er å få tak i billigere på nett. Jeg betalte 130 kroner for en liter, noe jeg tipper er 1/3 av normal butikk pris. Iallefall ikke langt unna.
Er gøy endelig åfå vist derer mine nye apistoer etter at jeg fikk kjøpt nytt kamera. Blir som julaften å få nye apistoer og som en unge vil jeg rope rundt meg... se her var ikke dem fine? Endelig fikk jeg gjort det.
FROSKEN.
Har du et yngelkar ledig med plass til noen apistoer? Har noen Apistogramma......
(hemmelig) som vil flytte fra Vestfold til Buskerud. Må være en hann som jeg hørte si at damene var finere i Drammens området....... Litt tidlig å se kjønn på disse, men det må likevel ha vært en han..... eller..... Tenkte å "sjenke" deg en liten gruppe på 5-6 stk, slik at du er nær 100% på iallefall å få et par
Apistogramma nijsseni han
Apistogramma sp schwarzkehl
Apistogramma barlowi og bitaeniata ynglene er på tuppa etter discus granulat
Det ser ut som discus granulat er noe apistoene elsker, noe som er veldig bra ettersom det er et kraftig for med mye kjøtt. Proteinrik kost er det også. Brukte mye av dette på den tiden jeg drev med oppdrett på corydoras.
Jeg var veldig imponert over veksten på cory ynglene med dette foret. Om en tok like mange yngler i to like kar og foret med granulat i det ene og bare "vanlig" for i det andre, ville en se utrolig stor forskjell i vekst. I dyrebutikk er dette et veldig dyrt for, men det er å få tak i billigere på nett. Jeg betalte 130 kroner for en liter, noe jeg tipper er 1/3 av normal butikk pris. Iallefall ikke langt unna.
Er gøy endelig åfå vist derer mine nye apistoer etter at jeg fikk kjøpt nytt kamera. Blir som julaften å få nye apistoer og som en unge vil jeg rope rundt meg... se her var ikke dem fine? Endelig fikk jeg gjort det.
FROSKEN.
Har du et yngelkar ledig med plass til noen apistoer? Har noen Apistogramma......
(hemmelig) som vil flytte fra Vestfold til Buskerud. Må være en hann som jeg hørte si at damene var finere i Drammens området....... Litt tidlig å se kjønn på disse, men det må likevel ha vært en han..... eller..... Tenkte å "sjenke" deg en liten gruppe på 5-6 stk, slik at du er nær 100% på iallefall å få et par
Postet 07.06.12 kl 21:53
Postet 07.06.12 kl 21:53
Granulat
er normalt populære saker hos mine apistoer også. Tom hjemme nu dog. Får ta med litt fra jobben. Har i flere år der.
Postet 07.06.12 kl 22:19
Nevnte i tråden til Truls(emann) at Apistogramma schwarzkehl ikke sto i basen. Har søkt en del nå, og bortsett fra at TomC har nevnt denne en gang er det kun meg som har omtalt denne apistoen her på Akvaforum. Da vil jeg tørre å si at jeg har en noe sjelden apisto her hos meg. Det finnes to typer av denne, black-trouth og Rotflecken. Det er nok den første jeg har, A-124. A-125 står det ikke skrevet noe på hos TomC så antar den er enda mer sjelden?
Dette er link til A-listen på TomC sine hjemmesider. Der finner du alt av linker og info på apistoer. Har du litt intresse for Apistogramma, anbefaler jeg deg å ha god tid når du går inn på disse sidene. En blir lett avhengig og timene flyr som minutter.
Jeg vil påstå at dette er et leksikon når det kommer til Apistogramma. Kan jo nevne at det er mer enn bare apistoer på disse sidene. TomC sine sider har mange netter her på samvittigheten.........
Dette er link til A-listen på TomC sine hjemmesider. Der finner du alt av linker og info på apistoer. Har du litt intresse for Apistogramma, anbefaler jeg deg å ha god tid når du går inn på disse sidene. En blir lett avhengig og timene flyr som minutter.
Jeg vil påstå at dette er et leksikon når det kommer til Apistogramma. Kan jo nevne at det er mer enn bare apistoer på disse sidene. TomC sine sider har mange netter her på samvittigheten.........
Postet 08.06.12 kl 00:11
Kjent
Trulsemann ja... Den vekker minner til barndommen. Var vel farfar som kjørte den versjonen.
Har du sendt inn tekst til databasen så vi får den inn der? Samt bilde... Bilde er muy importante!
Har du sendt inn tekst til databasen så vi får den inn der? Samt bilde... Bilde er muy importante!
Postet 08.06.12 kl 10:12
Truls O. BjørheiTrulsemann ja... Den vekker minner til barndommen. Var vel farfar som kjørte den versjonen. :) Har du sendt inn tekst til databasen så vi får den inn der? Samt bilde... Bilde er muy importante!
Har selv hatt kallenavnet LOFFA siden, tja begynnelsen av 70 tallet på barneskolen. Ofte har det vært slik at en vet hvem LOFFA er, men ikke hvem Leif er.
Om den ikke er i basen kan jeg ikke få sendt inn noe før en profil er lager av de som gjør det. Antar det er en web master.
Frem til det skjer, får en kose seg med bildene av dem her i tråden min.
Postet 08.06.12 kl 11:39
Good lad!
Den var tilsynelatende av de litt mer "runde" apistoene sånn formmessig? Hmmmm. Vil ha mer apistokarr. Nuvel. Heldigvis er jeg en tålmodig mann.
Postet 08.06.12 kl 18:10
Postet 08.06.12 kl 22:35
Postet 08.06.12 kl 22:39
froskenKan si gratulerer med gull-oppdrett !! Var artig når jeg fant det ut,ekstra stas med gull :D
Tusen takk Trine
Ja god som gull sies det, og det er bitaeniataene. Ettersom de sist ankomne ikke er kjønnsmodne og utvokste, må jeg nok si at disse er mine favoritter. (les øyenstener).
Når hannen bretter ut alle sine finner, innkl ryggfinner, er det få fisk som kan måle hans prakt. Barlowi kommer nok på plassen etter som nest favoritt. Det er av paret her jeg tenkte du skulle få noen yngler. Blir nok å spre noen flere av disse og andre arter i klubben etterhvert håper jeg når dem vokser til.
Har vært nede å malt reolen og anser maling og beising for ferdig. Ettersom det da er nymalt der blir det vannbytter kun i den gamle reoldelen i morgen og den nye først på søndag.
Løftet forsiktig på baenschi hula som er utgravd i dag og som jeg trodde var det lagt nye egg der. Antyder mellom 40 og 60 egg, men har ikke store forhåpninger om yngel på dette unge paret. Har ingen erfaring med å ta ut egg/huler for å klekke i eget kar, men det er noen som gjør dette. Noen som følger denne tråden som har denne erfaringen?
Postet 08.06.12 kl 23:50
Malingen jeg foretok på reolen i går var tørr, iallefall så det gikk ann å ta vannbytter på alle karene i dag. Slamsuget i et par kar jeg har overforet litt i. Lett for å bli slik når en tror de spiser som gamper, og ikke gjør det.
Noen av pumpene bør også renses, noe jeg tar i morgen. Om det ikke regner i morgen skal jeg og min bror male det som står igjen på huset fra sist sommer. Det var ikke mulig sist sommer å komme over hele huset med all nedbøren som var da.
Ettersom huset er bygget i vinkel er det 3 trekanter over bodelen i loftsnivå som gjenstår sammen med vindus karmer. 1-2 vinduer skal også byttes i år. Dette taes når skattepengene kommer.
Har endelig fått se ordentlige yngler, ferdig utviklet hos mine Apistogramma nijsseni. Derfor har jeg flyttet hannen til den ledige 100L. Nijsseni er kjent for å vokse sakte så det er bare å pøse på med avskallet artemia egg.
A. nijsseni hannen
A. bitaeniata hannen. Ganske så majestetisk
Noen av pumpene bør også renses, noe jeg tar i morgen. Om det ikke regner i morgen skal jeg og min bror male det som står igjen på huset fra sist sommer. Det var ikke mulig sist sommer å komme over hele huset med all nedbøren som var da.
Ettersom huset er bygget i vinkel er det 3 trekanter over bodelen i loftsnivå som gjenstår sammen med vindus karmer. 1-2 vinduer skal også byttes i år. Dette taes når skattepengene kommer.
Har endelig fått se ordentlige yngler, ferdig utviklet hos mine Apistogramma nijsseni. Derfor har jeg flyttet hannen til den ledige 100L. Nijsseni er kjent for å vokse sakte så det er bare å pøse på med avskallet artemia egg.
A. nijsseni hannen
A. bitaeniata hannen. Ganske så majestetisk
Postet 09.06.12 kl 18:08
Postet 09.06.12 kl 18:42
S i m e nHerlig lillafarge på Ap.bitaeniatan'! S
Bitaeniata fra Rio Tigre er en av mange bitaeniata som har mektig farge spekter og prakt. Husker gleden å få de hjem her i mars, men har blitt enda mer glad i disse enn hva jeg trodde var mulig. Når hannen spenner ut ryggfinnen og virkelig strekker seg, smelter jeg helt. Han er virkelig en hjerte knuser, Simen.
Når jeg er mer opptatt av Apistogrammaene mine enn fotball EM, vet de fleste som kjenner meg hva de betyr for meg.
Sendte inn noen bilder og en etterlysning på profil på Apistogramma schwarzkehl for et par dager siden, men har ikke hørt noe fra AF enda. Er ofte ingen mellom ting her. Enten kommer det med en gang ellers så drøyer det en stund.
Mulig moderator teamet er opptatt av EM?
Bildet er av den tidligere bitaeniataen jeg hadde. Usikker på dens lokasjon
Postet 09.06.12 kl 19:15
Om det er em som forsinker
skjer det neppe noe i dag. Danmark i skrivende stund og storoppgjør om et par timer.
Veldig utypisk farge på den siste der. Vakker fisk!
Veldig utypisk farge på den siste der. Vakker fisk!
Postet 09.06.12 kl 19:31
Noen bilder i dag også folkens
1. Apistogramma cf luelingi F1. Lokasjon tror jeg er Rio Urubamba
2. Apistogramma sp schwarzkehl
3. Apistogramma barlowi hannen "Flekken" (ikke pappa barlowi)
Etter å ha flyttet A. nijsseni hannen til 100L tidligere i dag, har endelig hua tatt med ungene ut i karet. Ved første øyekast bak i karet så det ut som 10-15 yngler, men når lupe ble tatt frem dukket det plutselig opp en hel bataljon gjennom glasset. Får se da om det går bra denne gangen.
Luelingiene er så utrolig sosiale og fremme ved frontglasset og elsker oppmerksomhet. De nær sleiker frontglasset når de ser det kommer et kamera.
A. pantalone er også mye fremme, men forsvinner fort når fotografen finner frem kamera. Sp. schwarzkehl er noe midt i mellom. A. agassiziiene er en del skye enda, selv om de er fremme og ser på utsikten.... Barlowi hannen "Flekken" går sammen med dem i den ene 160L og har funnet seg en venn blant agassiziiene.
Desverre har jeg ikke noen hue til han, og han er fra en annen lokasjon enn paret som har dannet seg. Lokasjonen er sikkert ikke riktig skrevet, men er noe i nærheten av Rio Yaguasiyacu. Har det skrevet opp nede i kjellern. Lokasjonen på paret er Ampiyacu mener jeg det var.
Hadde vært utrolig herlig å fått tak i en hue til han "Flekken" men det er som å lete etter nåla i høystakken.....
Baenschi hua ligger å passer på sine nye egg i sin hule, mens hannen ligger i hula si skrått over i fronten å ser over til henne
1. Apistogramma cf luelingi F1. Lokasjon tror jeg er Rio Urubamba
2. Apistogramma sp schwarzkehl
3. Apistogramma barlowi hannen "Flekken" (ikke pappa barlowi)
Etter å ha flyttet A. nijsseni hannen til 100L tidligere i dag, har endelig hua tatt med ungene ut i karet. Ved første øyekast bak i karet så det ut som 10-15 yngler, men når lupe ble tatt frem dukket det plutselig opp en hel bataljon gjennom glasset. Får se da om det går bra denne gangen.
Luelingiene er så utrolig sosiale og fremme ved frontglasset og elsker oppmerksomhet. De nær sleiker frontglasset når de ser det kommer et kamera.
A. pantalone er også mye fremme, men forsvinner fort når fotografen finner frem kamera. Sp. schwarzkehl er noe midt i mellom. A. agassiziiene er en del skye enda, selv om de er fremme og ser på utsikten.... Barlowi hannen "Flekken" går sammen med dem i den ene 160L og har funnet seg en venn blant agassiziiene.
Desverre har jeg ikke noen hue til han, og han er fra en annen lokasjon enn paret som har dannet seg. Lokasjonen er sikkert ikke riktig skrevet, men er noe i nærheten av Rio Yaguasiyacu. Har det skrevet opp nede i kjellern. Lokasjonen på paret er Ampiyacu mener jeg det var.
Hadde vært utrolig herlig å fått tak i en hue til han "Flekken" men det er som å lete etter nåla i høystakken.....
Baenschi hua ligger å passer på sine nye egg i sin hule, mens hannen ligger i hula si skrått over i fronten å ser over til henne
Postet 09.06.12 kl 22:33
Flere fine bilder
Merker meg at du ofte kjører stor åpning på kokosnøtten eller veltet halv kokosnøtt. Er dette bevisst eller fungerer det like greit med hule med hull eller liten åpning i?
Postet 09.06.12 kl 22:40
Postet 09.06.12 kl 22:46
Postet 09.06.12 kl 22:49