uv-filter???

hei hei jeg lurer på å kjøpe meg uv-filter..
lurer på om dette er verdt pengene eller om dette er bare enda en ting å bruke penger på som du ikke får bruk for..
er det noen som har erfaringer med denne type filter så takker jeg for alle svar.
Tja, om det er verdt pengene eller ikke, blir det du selv som må svare på

Om du er ille plaget med sykdom, kan UV-filter ha litt effekt på å ta unna noe smittepress.
Det samme gjelder om du plages svært mye med alger.

Noe sprorer av både alger og sykdomsfremkallende organismer vil alltid snike seg unna vannstrømmen, og du vil ikke ha noen garanti mot slike problemer med ett slikt filter.

Plages du derimot med grått\ grønt vann til stadighet, på grunn av infusorier\ svevealger, er dette en god innvestering. De som har koblet opp ett slikt filter til "problemkar" sier at effekten er meget god.

Selv liker jeg å finne ut hvorfor problemer oppstår, og løse det derifra. Å jukse det til, er forsåvidt greit, men koster gjerne litt (UV-filtre er jo ikke gratis)
UV FILTER
TAKK FOR SVARET. jeg var i butikken i dag og så på et filter.
opp til 1500 liter kunne det brukes til og prisen var kun 600 kr
dette er vel 1000 kr billigeren enn den billigste varianten jeg ellers har sett til kar i min størrelse..(akvarieforum i stavanger)
600 kr var så lite at jeg slo til med en gang.. skal bli spennende å få det montert å se om vannet blir klarere...
Hvor fant du UV-filter til den prisen?? Kunne tenkt meg et til 660 literen.
Dere bør se på det det med kapasitet med stor skepsis. Mange produsenter operer med hvor mange liter det kan holde fritt for alger.
Har sett disse Uv-filterene på den lokale butikken og mener de er på 9w,mulig jeg tar feil. Det finns tabeller som beregner hvor mange watt UV man trenger pr Liter vann for å drepe ned bakterier.
9w holder ikke til mye, kanskje 150L.

Har selv gode erfaringer med UV-filter og kan anbefale det , men man bør passe på at det er kraftig nok.
uv filter
hei hei. jeg kjøpte uv filteret i stavanger. butikken heter akvarieforum og ligger i pedersgata. tlf 51893755.
Da regner jeg med du holder oss oppdatert over erfaringer med det
uv filteret
hei folkens.
må bare si at uv-filteret er det beste kjøpet jeg har gjordt på lenge.
så en klar forskjell på vannet etter første døgnet. Det ble mye blankere. i tillegg synes jeg korallene mine "blomstrer" mer enn de gjorde før.
filteret er 18 eller 20 watt.. står på pakken at det holder til 1500 liter. dette er nok litt overdrevet? ikke vet jeg.det kan noen her inne svare på.
holder garanter til mitt 530 liter uansett.
18-20W er midt i blinken til ditt kar, så der traff du godt. Tror at det med 1500L, er gjennomstrømming pr time, 18W er ellers mye oppgitt å ha passe effekt for akvariet opptil 600L

Bra at det har effekt også, da var jo hele poenget oppnådd!
Siden karantene karet mitt ved et beklagelig uhell ble fyllt opp med vitrerekere og ymsi annet, sliter jeg med å etterfylle kardinaltetra i diskuskaret. Det jeg så langt har holdt meg til er en butikk som kjører uv-filter på på karet med kardinaltetra. Jeg tror det har spart meg for en del uønskede gjester. Så i hodet mitt er uv-filter en bra invistering. Kardinal er som kjent utsatt for hvitprikk og det har jeg ikke hatt på over 3 år.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Selstad
Reklame for plussmedlemskap