Ancistrusene dør hos meg

Det går visst ikke an å ha flere enn én ancistrus i akvariet mitt :o Først kjøpte jeg 6 ancistrus-yngel; de døde i løpet av 14 dager. så kjøpte jeg en ny litt større ancistrus; den døde innen det hadde gått en uke. Hva skjer?? :O den ene jeg har har vært der siden akvariet var nyoppstarta. jeg vil kjøpe selskap til den!! Det så ut til at den synes det var koselig når jeg kjøpte den siste ancistrusen, de holdt seg i hvert fall i nærheten av hverandre. Sulter de ihjel kanskje? :o jeg har ikke gitt de malletabletter, men kjøpte det i går. men da jeg hadde oppi en, så rørte ikke mallen den. derimot spiste fisken den!! :/
Hmm, det var mange..., men samtidig er små ancistrusyngel ikke særlig robuste. Når de får inn nye, små ancistruser i butikker, kan du også se der at det er en del dødelighet etterpå, men at alle dør.... Hvor fikk du de fra (butikk, privat i nærheten, i posten)? Vær dessuten nøye med akklimatisering før du setter de ut i karet!

Ang fôring av ancistrus, bør du gjøre dette etter at lyset slokkes på kvelden, og de andre fiskene har roet seg. I tillegg til malletabletter, elsker de div grønnsaker, f.eks. agurk, squash etc. (stålskje i grønnsakbiten, og den ligger på bunnen.) Uspiste rester tas ut neste morgen.
Det er vel noe av det samme som har skjedd hos meg. Jeg har kjøpt flere, men det er bare en som har slått seg til ro. Han/hun er til gjengjeld veldig hardfør, det fikk jeg erfare da jeg hadde hvitprikk. Stakkarn var full av prikker og satt bare under rota si og skalv (slo med finnene), men den greide seg og svømmer nå rundt frisk og rask!

Mener å ha hørt at små ancistruser er veldig følsomme for forandringer. Så når du kjøper nye er det kanskje lurt å kjøpe de så store som mulig og være nøye med tilvenningen.

Takk for råd begge 2!! Ancistrusyngelen kjøpte jeg privat, men den siste ancistrusen i butikk...

Den jeg har er skikkelig hardfør, og har overlevd 2 ganger med hvitprikk og en gang med noe annet som jeg behandlet med baktopur. forresten så kunne jeg ikke se at den hadde noen hvite prikker på seg da de andre fiskene hadde det en gang...

Jeg skal prøve rådene deres ang mating, og akklimatisering ved kjøp + prøve å kjøpe en større ancistrus neste gang
mallene spiser jo ikke malletablettene. sneglene er heller ikke så interesserte. det er mest fisken som spiser de :/
Har hørt at det skal finnes ett virus som går på disse fiskene, og kun disse fiskene.
Ut i fra egne erfaringer, ser jeg ikke bort i fra at det kan stemme.

En ansistrus bærer viruset, og er samtidig immun. Alle nye ansistruser vil bli smittet av viruset, og dø av dette. Hos meg opplevde jeg døde ansistrus hele tiden, til jeg flyttet en spesiell fisk over til ett annet kar. Da stanset dødsfallene i dette karet, og ansistrusene i det nye karet begynte heller å daue....

Høres sikkert usannsynlig ut for mange, men hos meg var det tilfelle. Snakket med flere "kjennere", som mente at det måtte være dette viruset
Urk da...høres ikke noe gøy ut...har du no mer info om dette viruset? Navn for eksempel? Kan noe gjøres for å unngå det? Går det bare på "ren" Ancistrus? Hva med Hopliancistrus? Hypancistrus?
Som sagt, dette var noe som ble fortalt meg for flere år siden. Har forgjeves forsøkt å finne ut noe mere om dette, uten noe særlig hell.

Virus er vist ikke det som forskes mest på i fiskeverden (om det da er snakk om noen offisiell forskning på akvarierelaterte sykdommer).
Har derfor ikke noen info utover det som allerede er nevnt, beklageligvis.

Virus er jo uansett lite å gjøre med, seigliva møkkagreier er det
Jeg tror det er ganske mye i det Frank sier Har nemlig erfart det samme. Uansett hva jeg gjorde så døde Ancistrusene i ett bestemt kar. Stappet stadig vekk oppi nye, som døde etter en viss tid. På det lengste levde de noen mnd, men så bukket det plutselig under 3 stk på et par uker og sånn. Det var snakk om halvvoksne fisk, som jeg kjøpte hos private via annonser.

Dette skjedde i fjor sommer.

I desember/januar tømte jeg hele karet og desinfiserte det, avlivet alle fiskene og startet det fra scratch (pga et angrep av dødelig innvollsorm som ikke kunne kureres).
Siden har jeg aldri opplevd slike mystiske dødsfall hos Ancistrusene! De er noen seige, gamle skosåler når de først har "bodd seg inn" i et kar Da tåler de det meste

Ellers kan jeg bare skrive under på dette med at Ancistrus yngel (1-4 cm) er noen sarte og sårbare skapninger. De liker spesielt dårlig endringer i temperatur og endring i GH.

Et "normalt" vannbytte, dvs med kaldt vann fra kranen så totaltempen i karet synker med 4-5 grader, sender en hel haug Ancistrus yngel rett til fiskehimmelen. Det tok sin tid før jeg skjønte hva som var årsaken. Jeg trodde faktisk at det var vannet jeg pøste oppi som skyllte frem døde yngel fra steder under røtter og planter osv. Men det var faktisk vannbyttet som kverket dem....
Etter at jeg gikk over til små men hyppigere vannbytter, stoppet yngeldødsfallene opp hos Ancistrus-ynglene. Men da var det til gjengjeld ikke mange igjen Tror jeg har 5-6 stk i en 19 liter nå, to-tre albino og det samme av brune.

Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap