platy og sverddrager

Inaktiv bruker
hvor lenge går platy og sverddrager gravid? regnes det ifra du ser svarte prikker inni magen, eller når regner du det fra?
Det vansligste er rundt 4 uker mellom kullene, men det kan gå fra vel 3 uker til 5 - 6 uker. Dette gjelder begge sortene.

Tidsintervallene er avstand mellom hver ny fødsel/ når de slipper yngel.

De har en tendens å knipe igjen om de er utrygg/stresset.
Inaktiv bruker
jeg har skrevet opp når di har fått unger. stemmer ganske bra med 4 uker mellom hvert kull. platy`n min har født 25.02, 24.03, 24.04. har ikke tenkt på d før... men hva med sverddrageren min, den fikk sist unger 06.03. den skal ha igjen snart. den følger ikke det skjemaet? De kan da ikke gå gravide hele tiden, eller gjør de stort sett det?
matro
men hva med sverddrageren min, den fikk sist unger 06.03. den skal ha igjen snart. den følger ikke det skjemaet?

Er du sikker på at den ikke har fått et kull i begynnelsen av måneden? Alle levendefødere er "flink" til å spise egne/andres unger om de fødes i hovedkaret. Det er snadder.
Mener at de er ganske regelmessige. Kanskje hennes syklus er lengre. Har hatt platy som har ventet over 5 uker, men det vanligste er nok 4 uker.


matro
De kan da ikke gå gravide hele tiden, eller gjør de stort sett det?


De gjør nok det om begge kjønn er/har vært tilstede.
I tillegg kan damene spare på sædpakker slik at hun kan få kull i mange måneder etter kun en elskov. Mener å ha lest inntil 6 mndr, men er ikke sikker.
Inaktiv bruker
ja, jeg er sikker på at hun ikke har født tidligere i mnd. Har fulgt med henne hver dag. Men hun har vært litt rar etter siste fødsel, hun har ligget mye på bunnen, men har vært opp og spist når det har vært mat-tid. Hun er i fødekar nå, men ligger mye på "bunnen" der også. Spiser fremdeles når hun får mat. Virker ellers frisk, ingen andre i akvariet som oppfører seg slik.
matro
Men hun har vært litt rar etter siste fødsel, hun har ligget mye på bunnen, men har vært opp og spist når det har vært mat-tid. Hun er i fødekar nå, men ligger mye på "bunnen" der også.


Levendefødere kan bli veldig tappet og helt utslitt når de har store yngelkull. Noen kommer seg aldri.

De er veldig firkanta/helt sprengt rett før fødsel. Ser hun ut til å være sprekkeferdig?
Å være i fødekar er veldig stressende for fisken slik at hun bør ikke være der over for lang tid. For å lette stresset kan du putte oppi mange planter slik at hun får trygghet.

Liker helst å bruke fødenett i steden for fødekar om jeg velger å ta vare på nye kull for oppfostring. De er mye større og gir mye bedre vanngjennomstrømming og dermed mindre påkjenning for damen.

Et alternativ er å la henne føde fritt og samle opp de ungene du får tak i etterpå. Bruk av hov/tesil/ause ol.
Om du ikke driver oppdrett er det ikke ønskelig å ta vare på alle kullene uansett. Da blir det fort overbefolkning.
Inaktiv bruker
Hun hadde ikke stort kull første gangen. Hun fikk ca 30 unger, men nesten alle døde etterhvert. Har en igjen av de. Hadde en platy tidligere, hun fikk 80 unger. Hun døde etter 2-3 dager...
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap