Alle sneglene mine døde plutselig

Når forstår jeg ingenting...

Jeg fikk hvitprikk, og skulle medisinere. Så jeg fisket opp alle eplesneglene (12 stk ca), og puttet de i et eget akvarie. etter 2 døgn var alle sammen døde :O jeg forstår ikke hva som har skjedd... akvariet jeg putta de i er en 42 liter, jeg kjøpte det brukt, men har ikke hatt fisk i det enda. jeg skylte det et par ganger i dusjen, hadde oppi lunka vann, og la sneglene oppi. dagen etter putta jeg oppi en malletablett, men denne ble ikke rørt. jeg prøvde med litt fiskemat også, det ble heller ikke rørt. dagen etter var alle døde. hva kan være årsaken???
Er du sikker på at de er døde? Lukter de? Eller ligger de bare helt stille - for snegler kan legge seg i "dvale" i perioder, men det er jo rart om alle legger seg ned samtidig.

De måtte vært dødssyke på forhånd om du ikke har fått stoffer oppi det nye akvariet som såpe o.l. Det virker som om du har gjordt det rett.

Har aldri mistet så mange snegler selv, men husker at jeg løftet en snegle ut av sneglehuset sitt. Den var nok halvdød uten at jeg hadde peiling. Den krøp rundt omkring.
Høres ganske uvanlig ut at alle sneilene døde på en gang...
Og om det var kraftig forgiftning i vannet, ville sneilene forsøkt å komme seg ut av karet, det er vanlig prosedyre når dem ikke syntes dem har det bra.

Hvilken temperatur har du på vannet? Om det er for kaldt, vil dem gjerne legge seg til ro, det er ett gammelt "jungeltriks".
Om vannet er for varmt, kan du selvsagt ha tatt livet av dem på den måten, men jeg syntes det var rart at dem ikke forsøkte å komme seg ut av karet da også.

Var det noe særlig aktivitet på dem etter flyttingen?
Ja de er døde! alle lå halvveis ute av skallet. jeg pirket i de, og ingenting skjedde. jeg vet at de vanligvis bare ligger og slapper av noen ganger, men pirker jeg i de, så trekker se seg raskt inn i skallet.

Rett etter jeg hadde putta de over i det nye karet krøyp alle sneglene oppover veggene inne i karet helt opp til vannflata. men ikke høyere opp enn det. dagen etter lå alle sneglene rundt omkring inne i skallet sitt. dagen etter var de døde.

temp. på vannet var ca samme som i akvariet, 24 grader, men det ble nok kaldere på de 2 dagene da det ikke var varmekolbe oppi der.
nei :/ men de var døde. min samboer dobbeltsjekket... de lå langt ute av skallet sitt, og vi pirket i det myke med en pinne. ingenting skjedde. de trakk seg heller ikke inn i skallet da han fisket de opp med håven.

jeg blir kvalm av sånt, og klarte ikke drive med de mer. men jeg snakket med han jeg fikk de av, og han synes de hørtes døde ut ja.
Tilsatte du noe som helst i vannet, eller tok du vann rett fra krana og fyllte opp karet med? Jeg vet ikke om snegler er så glade i å bli plassert i 100% kranvann. Men at de skulle dø av det, uten å forsøke å stikke av....? Mystisk.

Jeg husker den eneste gangen jeg brukte salt (alle påstår jo at det er så bra...) i et akvarie. Tjue minutter etterpå var to Siamesiske algeetere døde, og alle sneglene i karet var på full marsj oppover mot overflaten. Det var rene opptoget, jeg har aldri sett på maken!
Og jeg brukte bare kvart dose av det som sto på pakningen! Og selvsagt spedde jeg dette saltet ut i en bøtte vann først, slik at saltkornene var oppløst først. Dette var sånn "akvariesalt".

Unødvendig å si at jeg aldri har tilsatt salt i akvariet etter dette.... ikke nødvendig med salt i et ferskvannskar uansett. Men det var i mine nybegynner-dager, da jeg fremdeles slukte rått det de sa i dyrebutikkene.

Poenget var uansett; tilsetter du salt i vannet?
Min erfaring er at snegler liker salt dårlig.
Det var det jeg ville spørre om, men nesten pratet vekk
Ingenting i vannet. som jeg skrev så flyttet jeg alle sneglene alene over i et ubrukt akvarie, og jeg hadde ikke salt oppi for sneglenes skyld nei

et helt tomt akvarie, bare med kranvann. det var alt...
Det må ha vært rester av ett eller annet meget giftig for dem oppi der, siden dem ikke greide å komme seg på land engang. At samtlige krabba oppover glasset, tyder på at dem ikke likte seg i alle fall.

Hva som var gift for dem er mer mystisk, men sneiler er ganske sensitive for en del ting. Salt og medisiner er fy-fy, men siden det var ett nytt kar, burde det jo ikke være slike rester.

Tror nesten at det vil være ren gjetting hva som var årsaken til dette, men trasig, det er det uansett grunn
stakkar sneglene. hva pokker kan det ha vært? tør ikke å sette fisk oppi der nå... det var vanlig svart bunn uten grus på.... Skulle liksom skåne de for medisinen jeg da. snakk om bjørnetjeneste. :/
Svart bunn? Det var vel ikke malt innvendig, vel...??? (får vi håpe)
Huff dette hørtes trasig ut ja...
Håper du får oppklart mysteriet
Dette er en veldig trist historie, særlig for meg siden jeg var den som solgte karet til Tess.
Karet har selvsagt aldri blitt vasket i annet enn kranvann, verken utvendig eller innvendig, og jeg har bare brukt redskap/utstyr som brukes i mine andre kar. Bunnen er av svart plast og er aldri malt eller gjort noe som helst med. Jeg hadde Cherrybarber og Gulltetra i karet, og de lever i beste velgående ennå.
Skjønner ikke hva som har skjedd.

Og jeg som ville være snill når jeg solgte karet med varmekolbe og pumpe for 200 kr...
Er veldig lei meg, altså!

Hilsen Kirsti
Kirsti
Dette er en veldig trist historie, særlig for meg siden jeg var den som solgte karet til Tess. Karet har selvsagt aldri blitt vasket i annet enn kranvann, verken utvendig eller innvendig, og jeg har bare brukt redskap/utstyr som brukes i mine andre kar. Bunnen er av svart plast og er aldri malt eller gjort noe som helst med. Jeg hadde Cherrybarber og Gulltetra i karet, og de lever i beste velgående ennå. Skjønner ikke hva som har skjedd. Og jeg som ville være snill når jeg solgte karet med varmekolbe og pumpe for 200 kr... :-( Er veldig lei meg, altså! Hilsen Kirsti

Nei nei, kjære vene!! Du har ikke noe å være lei deg for!! Vi har jo utelukket akvariet som årsaken. Regnet ikke med at du hadde vasket det med noe. Men jeg forstår fortsatt ikke hva som skjedde. Kanskje likte de ikke plasseringen, kanskje ble det for stor miljøendring for de. Jeg aner ikke....

Noen tragedie er det uansett ikke, og det er i hvert fall ikke din skyld Kirsti
Takk!
Det gjør det litt lettere for meg, man føler seg jo ansvarlig for det man selger.
Men jeg kan jo kjøpe nye snegler til deg? Så slipper jeg å tenke mer på det...

Hilsen Kirsti
Kirsti
Takk! Det gjør det litt lettere for meg, man føler seg jo ansvarlig for det man selger. Men jeg kan jo kjøpe nye snegler til deg? Så slipper jeg å tenke mer på det... Hilsen Kirsti

Nei det skal du ikke hehe. Jeg måtte bare spørre om akvariet for sikker hets skyld, for vi fant liksom ikke årsaken. Men da er ikke akvariet årsaken heller... Sneglene hadde jeg fått uansett :P

Er nok min feil dette, men lurer på hva som var galt :o
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap