ID norsk ferskvannsfisk

Ute på en liten fangsttur i dag så havnet denne arten i håven. Noen som kan hjelpe med ID? Fiskene som ble fanget var ca. 4cm lange. Det er noe fargeforskjeller på de ulike individene. Et par av de har mer rødorange farger på finner, mens andre var mer grønnlige. Fangststed var Røyrvatnet i Haraldsvang, Haugesund.

Bildene er fotografert i en rund plastkopp derfor noe uklare.
Ørret?
Hei Bjarne.
Ser ut for meg som om fisken har fettfinne. Dette skulle da tilsi ørret, regnbueørret eller laks. Laks er det vel ikke der du fanget disse? Mønsteret ligner også mye på ørretyngel vi pleide å fange i bekkene som små. Men, jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er noe ekspert på dette, selv om jeg har fisket mye laks. Jo Stenersen hadde nok vært mannen for denne identifiseringen?

Atle
Ørret tenker jeg vi sier. Eneste alternativet i vangen er nok laks, men det er svært tvilsomt, de er nok (evt) i bekken/elva icke i vannet.

Og røye er det såvidt jeg har fått med meg ikke i deet vannet.
Takker

Var nok inne på tanken at det dreide seg om en laksefisk ja Disse ble fanget i den bekken som deler Røyrvatnet i to deler, der veien går over og inn i Vangen. Fiskene ble fanget i strømmen/bekken.
Fiskene er for små til at jeg kan si med 100% sikkerhet at det icke er laks, men ørret er nok det absolutt mest sannsynlige.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell-Arne Haraldsen
Reklame for plussmedlemskap