Vil ha sand men har grus...fred!

Jeg har 2 akvarier med grus som substrat,men kunne tenkt meg sand.. ser for meg en forferdelig jobb men så tenkte jeg;kan man ta ut grus enkelte steder og ha i sand,så man har begge deler? Har nylig kjøpt fisk som egentlig trives best med sand men ser for meg en forferdelig jobb viss jeg må tømme karene helt :/ Vil det se rart ut med både grus og sand eller hva tror dere andre?`

Grusen vil legge seg på toppen av sanda.
Det ser ikke pent ut synes jeg.

Jeg har byttet, tappet ned så mye vann jeg kunne.. flyttet planter i bøtte og brukte en liten plastspade til å spa ut grusen.
Gikk egentlig overraskende greit.

Det ble noe grus igjen, men de kommer jo etterpå til toppen og da har jeg silt de bort ved hjelp av hoven.
hmm..regner med at dette tar sin tid...å fiskene har det fint i bøtte i mellomtiden mon tro?

Hvor store er akvariene?

Jeg gjorde dette i en 240- liter. Fiskene var i mens jeg gjorde, jeg lot alle røttene ligge igjen og flyttet de fra en side til den andre ettersom jeg jobbet.
Da kunne fiskene gjemme seg mens jeg lagde storm til de :P

Tappet ut 50-60% av vannet.
har ikke så store kar,ett på 63l og ett yngelkar på 33l.Og har mye røtter så de må opp uansett,er redd jeg skremmer livet av fisken da akvariene er såpass småe.Men viss jeg tar de ut,kan de settes i med engang etterpå? blir det ikke mye grums i vannet av sanden til å begynne med?`og hvordan vil filteret takle å dra inn finkornet sand?Har du sand å anbefale? mye spørsmål her
har sett på flodsand, 0,1-0,3 mm... vet du om denne er bra?
Jeg har et område med grus i karet mitt, som ellers har Biltema blåsesand.
Områdene er skilt med en rot, og det er meget pent å se på, etter min mening.
Ingen problemer med "overlapping", og jeg kjører en innvendig pumpe som gir 3000 l/t.
jeg byttet fra grus til sand i en 63liter. tok ut planter og fisk og steiner og røtter. fiskene og plantene fikk værsin bøtte. en for fisk og en for planter. tappet ned nesten alt vannet, gravde ut grusen, tok oppi sanden og fylte i vann. så kom fisken og plantene og røttene oppi
Det er blitt in med hvit sand foran og grus bak i planteakvarier. Når proffene gjør det kan det se slik ut

Kjetil L
Det er blitt in med hvit sand foran og grus bak i planteakvarier. Når proffene gjør det kan det se slik ut :)[URLBLOCK1] [URLBLOCK2]

*måper*
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Stavem Aagnes
Reklame for plussmedlemskap