Kan jeg ha to-tre guppy i en 19 liter?

Jepp, føler meg veldig som en nybegynner, for levendefødere har jeg så godt som null erfaring med. Har èn Black Molly da, som overlevde scalarenes massakre da den var sneip. En tøffing.

Nuh, jeg har lyst på guppy, jeg og!
Jeg så noen fine i dag, en bestemt type guppy som jeg har sett på bilde tidligere. De er nesten helt svarte, dvs de to bakerste tredjedelene av hannfisken er svart, og så er den gråsølv på forparten. Hunnen har kun svart halefinne, ellers døll grå som guppyhunner flest. Hadde vært moro med et par-tre stk av disse. De var spesielt fine.

Og jeg har en liten ond baktanke med hensyn til alle ynglene de sannsynligvis vil produsere... *plystrer*

Jeg har en 19 liter som snart blir tom når Corydoras-yngelen flytter til større innkvartering. Kan jeg ha to guppy alene (eller bør jeg ha mer enn èn hunn, så hun ikke blir beilet ihjel av hannen?) i dette lille karet? Vil guppy trives med det? Da holder jeg karet innkjørt og "i live".

For en gangs skyld får jeg da et kar hvor jeg faktisk ikke trenger å senke ph på vannet, bare kranvann rett oppi For guppy kan ha ph på 7.8 -8.0, ikke sant?
Jadajadajada

Men minst 2 hunner pr.hann, og en hann og 2 hunner går fint i en 19liter, regner med du bruker reker/snegler til rengjøring?
Snegler tar den jobben, ja.

det kan fort bli mer enn 3 guppy ja Her myldrer det med unger fra tid til en annen! men de er søte da!!
Jeg er klar over at de forøker seg villig vekk, og det er nesten hele poenget Men jeg hadde ikke tenkt å la avkommet bli i 19 literen, har helt andre planer for dem.
Men rent bortsett fra det, så var disse guppyene faktisk veldig fine. Det er akkurat denne fargen her jeg vil ha.

Jeg kan ikke ha akvarium og si "jeg har aldri eid guppy"!
Det går bare ikke an, altså

PS!

Når guppy-yngel blir født, hvilken vei stikker de da instinktivt?
Ramler de nedover først, og svømmer så opp til overflaten, eller holder de seg helt nede ved bunnen? Kort sagt; hvor foretrekker nyfødte guppy-yngel å ferdes?
mona o
Når guppy-yngel blir født, hvilken vei stikker de da instinktivt? Ramler de nedover først, og svømmer så opp til overflaten, eller holder de seg helt nede ved bunnen? Kort sagt; hvor foretrekker nyfødte guppy-yngel å ferdes? :-)

hvis du tenker på planter til å skjule yngelen holder det kanskje med javamose i bånn og riccia, pistia eller noe sånt i overflaten. i fødekasser er det jo "meningen" at de skal svømme ned
mona o
Når guppy-yngel blir født, hvilken vei stikker de da instinktivt? Ramler de nedover først, og svømmer så opp til overflaten, eller holder de seg helt nede ved bunnen? Kort sagt; hvor foretrekker nyfødte guppy-yngel å ferdes? :-)

Hos min søster, som har guppy som naturligvis yngler i vilden sky, holder de pittesmå ynglene seg mest nede. Oppe er voksenguppyen, så hadde de svømt rundt der hadde de blitt fortært rimelig fort. Og en del yngel blir nok spist ganske fort etter fødselen.
mona o
Jeg kan ikke ha akvarium og si "jeg har aldri eid guppy"! Det går bare ikke an, altså:-)

*Rekker opp hånden og roper: "Jeg har aldri eid guppy - eller platy - eller neontetra - eller molly............"
(Jeg har bare vært matmor for guppyene til min sønn, men etter at vi la ned guppykaret, ble det tanganyika, gitt )
mona o
Jeg er klar over at de forøker seg villig vekk, og det er nesten hele poenget:-) Men jeg hadde ikke tenkt å la avkommet bli i 19 literen, har helt andre planer for dem. Men rent bortsett fra det, så var disse guppyene faktisk veldig fine. Det er akkurat denne fargen her jeg vil ha. Jeg kan ikke ha akvarium og si "jeg har aldri eid guppy"! Det går bare ikke an, altså:-) PS! Når guppy-yngel blir født, hvilken vei stikker de da instinktivt? Ramler de nedover først, og svømmer så opp til overflaten, eller holder de seg helt nede ved bunnen? Kort sagt; hvor foretrekker nyfødte guppy-yngel å ferdes? :-)

hos meg så stikker de først til bunns å hjemmer seg blant planter men er veldig raskt opp til overflaten igjen.De svømmer forbausende raskt,piler fra ene til andre siden i akvariet,mot strømmen,på sekundet. så de har næringsvett når det nærmer seg større fisker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap