Levendefor fra naturen

Idag har jeg dratt med meg min kjære på grilling og rødvin ved et hyggelig lite skogstjern et godt stykke innover i skogen
Bortsett fra at det var veldig hyggelig å gå en slik tur igjen, var det jo selvfølgelig en liten baktanke ved å gå akkurat dit...

Jeg har fanget insekter til fiskene mine!

Nå lurer jeg på om det er visse typer insekter man ikke bør gi dem av en eller annen grunn...

Disse har jeg samlet:
- vannløpere, med tanke på scalarene

- noen bittesmå knall røde runde dyr med 8(?) ben som svømte under vann, omtrent 1-2 mm i diameter. De kunne se ut som slike man kan finne på bringebær om sommeren, men de var enda mer knall rød.

- Noen sorte, billelignende saker som hadde fasong som et egg og svømte under vann. Disse beveget seg også greit på bunnen. 2 mm lange.

- Noen rare dyr som så og føltes ut som 1,5 cm lange pinner. De var sortbrune og så ut som om de lå innkapslet i et skall, og kom ut i den ene enden når de skulle bevege seg. Vi diskuterte en god stund hvorvidt dette var et dyr eller en pinne som hadde beveget seg på grunn av at vi rotet rundt i vannet like ved siden av.

Noen som har en idé om hvilke insekter jeg prater om??

Det bør kanskje nevnes at jeg tviler sterkt på at det var fisk i dette tjernet, da det så veldig grunt ut.

Jeg har også funnet tørket kvist som rådyrene har knekt av i løpet av vinteren. Masse steiner som kan være stilige å ha i karene var det også.
Nå skal alt kunstig ut av karene, og fiskene få litt mer naturlige omgivelser!! (det er ikke det at det er så mye kunstig igjen i de karene etter jeg har vært og plukket ut ting, men noe er det jo)

Slike turer anbefales!

PS De gjør dessuten utmerkede ting for et forhold der den ene er helt gal etter fisk....
Vannløperne er svært kjappe, visstnok giftige, er en vanntege (er snyltere og i slekt med veps og maur). Noen arter kan stikke som en veps.

De røde små med 8 ben er midd, som fisk ikke er noe glad i. Suger blod av insekter. Noen arter er snyltere.

De små "eggbillene" er trolig buksvømmere evt. ryggsvømmere (vannteger). Noen kan være giftige som veps. Spiser mindre organismer (yngel?).

Innkapslede i skall som er laget av sand, grus eller planterester er nok sikkert vårfluelarver.

Tror du bør skaffe deg en mer finmasket håv. Gå til en mer næringsrikt vann/dam så finner du trolig mer givende levendefôr.

Disse pinnene er nok vårfluelarver, tipper f.eks botia vil elske disse...

De små billene kan være så mye rart at jeg kan ikke si noe. Vannløperne må du gi en rapport på, hadde vært artig om scalarene jaget disse på overflaten!
jeg tenkte meg også en sånn tur snart, men mamma sier det ikke er lurt siden det kan være ganske mye rart der. måske skit og sånn og fiskene er ikke vant til det. går det greit? har tenkt å ta med vannplanter og. ligner litt på vallisneria
Tusen takk for svar, alle sammen - spesielt til Bjarne for den flotte beskrivelsen! (Du er ikke tilfeldigvis naturfaglærer?)

Det kan stemme at pinnene var vårfluelarver. Den ene var kommet halvveis ut av hylsteret sitt, og den så ut som en flue med vinger og full pakke
Tror nok ikke pakistanbotiaene mine vil like dem, da de ikke helt skjønner at de er sneglespisende botiaer.
4-åringen min har holdt fiskeleksikonet helt inntil glasset slik at de skulle lese dette selv, men det hjalp ikke det grann

Tenkte jeg kanskje skulle prøve og se om scalarene tok vannløperne, da det ikke er noe problem å få fisket disse opp igjen dersom det skulle skjære seg. De spiser vel forhåpentligvis ikke noe de ikke tåler(?)
Nå sover de imidlertid hele gjengen, så det blir tidligst imorgen isåfall.

Tror jeg dropper de små røde, vårfluelarvene og billene... Det var iallefall morsomt å se dem på nært hold - har aldri sett slike røde før!

Ellers hadde jeg en hvit finmasket hov med, men det var så mye rart i det vannet at jeg ikke helt ville bruke den, fordi jeg da hadde fått med alt grums og rester av alt mulig. Sikkert en tabbe, det der

Heldigvis fikk jeg også fanget etpar små fluer, og det vet jeg de er glade i. Hadde noen lignende på en plante en gang, og de levde ikke lenge i karet. Har ellers prøvd med det meste av vanlig husinsekter, og de elsker det!

FS - planter tror jeg iallefall skulle gå greit.
Husker ikke hvor/når, men jeg mener jeg så en tråd om det ett eller annet sted. Sikkert lurt å vaske dem godt i rennende vann for sikkerhets skyld

Jeg har begynt å vaske steinene, og det kan bli morsomt å se hva man kan få til der...

Malldrian
Tusen takk for svar, alle sammen - spesielt til Bjarne for den flotte beskrivelsen! (Du er ikke tilfeldigvis naturfaglærer?) .......

Joda stemmer det, men jeg fikk også hjelp fra madamen i huset her Jeg har utdannelse innen biologi og økologi, også noen vekttall innen dette, men det er jo lenge siden nå da så det er kjekt med litt oppfrisking.
Hmmm... tror nok jeg skal kunne friske deg opp litt mer i sommer, Bjarne
(faglig, selvfølgelig )
Jeg er en dame med 1000 spørsmål, så da vet jeg hvem jeg kan huke tak i - så får du si fra dersom du blir lei av masingen min
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap