Har hatt et akvarium for første gang siden jul og det er på 20 liter tror jeg. Har vel en 12 fisk der inne tilsammen.
Jeg er skikkelig svett og litt fortvila idag ettersom jeg ser at en av fiskene har en forstyrret oppførsel som plager meg og sikkert den!
Den er som en gullfisk-liknende fisk (bilde to), og har vært aktiv og morsom fra vi fikk den. Svømt foran på glasset når vi stikker ansiktene våre bort og ser; en humoristisk og selskapssyk fisk!
Nå er den halvveis liggende på bunn' og kommer litt opp mot overflaten sjelden, og virvler som en snurrebass baklengs ned igjen! Det er så ekkelt, det grøsser i hele meg! Gaper og gaper, liksom den blir kvalt?
Jeg vil at fiskene mine skal ha det topp og være friske. Men de har forandret oppførsel ganske mange av dem også. Blitt litt sky og gjemmer seg i kroker og kriker helt til venstre på akvariumet.... Og blir der. Jeg skifter 1/3 vann 1g uka og gir dem litt mat hver dag.
Har akkurat skiftet ut mye vann og skylt planter, skylt filteret, skylt steiner og sand, renset alt veldig godt. Kanskje er det blitt litt for "rent" der inne?? Var det dumt av meg å rense det? Synes det var blitt en del alger på plantene og glasset, jeg. Også gikk lyspæra i lokket, jeg kjøpte en halogenpære som liknet på butikken. Var det rett med 10W? Håper noen vil hjelpe meg å gi fiskene mine et godt miljø igjen, sukk!!
Også skal jeg lese mye her på akvaforum og bli klokere.