Temperatur i varmen.

Ja da var våren her, og sommeren nærmer seg med stormskritt. Da stiger jo også temperaturen. Hvertfall hjemme hos meg.

Da jeg tok runden med karene mine idag så jeg at tempen var flere grader høyere enn den skulle ha vært.
Hva kan jeg gjøre med det? Solen står og skinner rett inn i stua fra klokka er rundt 13, og resten av dagen. Har alltid gardiner trukket for for å hindre koketemp i stua. men det ser ikke ut til at jeg klarer det godt nok.
Er det noen som har noen gode tips for hvordan senke tempen i karene før det blir enda varmere utover året. Har vært inne på tanken med å bytte litt vann nå og da, men å bytte mangfoldige liter vann hver dag vil være uutholdelig for meg. Og dyrt i lengden med tanke på alt som skal oppi vannet.
En mulighet er å fryse en pose med vann så du får en isklump, så legger du posen i vannet. Ikke brukt den metoden selv-men en venn av meg gjorde det ifjor sommer, og han fortalte at det virket bra.

Men lurer selv på om det er andre "gode"metoder til temp senking i karret.
Å få lavere temp i karet, enn i rommet, er ikke mulig, uten å koble på ganske dyre kjøleannlegg. Det er derfor viktig at ikke romtempen blir for høy.
Gode persiener, vil sende mye av sollyset ut igjen, og vil derfor være med på å holde rommet noe kjøligere. Lufting om natta, for å senke romtempen er også lurt, da blir det ikke så varmt på dagtid.

Ellers er det temmelig mye varme fra lysene, spesielt elektronikken til lysene produserer mye varme.
Har man mulighet til å flytte forkoblingen vekk fra karet, vil man fort merke dette.
Ellers er det mange som setter armaturet på gløtt, eller setter inn en vifte for å fjerne varm luft fra akvariet, dette har god effekt. Det er lurt om vifta blåser luft inn, og ikke suger fuktig luft ut. Sistnevnte vil fort ta livet av f.eks en PC-vifte
Her er en metode jeg har lest om på andre forum, men ikke prøvd ut selv:

- Fest en laaaang slange til utstrømmen på et inn/utvendig filter eller sirkulasjonspumpe slik at vannet istedenfor å gå ut i akvariet, går inn i slangen i stedet.

- Slangen går videre inn i en isolert boks hvor man plasseer f.eks. slike blåe isklosser for bruk i kjøle bag. Vedkommende som fortalte om metoden brukte ti slike isklosser og fylte opp halveis med vann.
Slangen kveiles i bunnen av esken og litt her og der, så vannet blir nedkjølt ved passage igjennom esken.

- Slangen går så videre ut av esken og inn i akvariet igjen med kaldt vann.

Har som sagt ikke prøvd ut dette selv, men teknikken skal gjøre temperaturen i vannet mer stabil enn ved bruk av is direkte i vannet, hvor da temperaturen vil svinge mer.

Vedkommende som brukte denne teknikken san han alltid hadde 5 isblokker klar i fryseren og byttet ut disse med 1 ukes mellomrom, så isen gikk på rundgang mellom fryser og eske.
Anitarus
Her er en metode jeg har lest om på andre forum, men ikke prøvd ut selv: - Fest en laaaang slange til utstrømmen på et inn/utvendig filter eller sirkulasjonspumpe slik at vannet istedenfor å gå ut i akvariet, går inn i slangen i stedet. - Slangen går videre inn i en isolert boks hvor man plasseer f.eks. slike blåe isklosser for bruk i kjøle bag. Vedkommende som fortalte om metoden brukte ti slike isklosser og fylte opp halveis med vann. Slangen kveiles i bunnen av esken og litt her og der, så vannet blir nedkjølt ved passage igjennom esken. - Slangen går så videre ut av esken og inn i akvariet igjen med kaldt vann. Har som sagt ikke prøvd ut dette selv, men teknikken skal gjøre temperaturen i vannet mer stabil enn ved bruk av is direkte i vannet, hvor da temperaturen vil svinge mer. Vedkommende som brukte denne teknikken san han alltid hadde 5 isblokker klar i fryseren og byttet ut disse med 1 ukes mellomrom, så isen gikk på rundgang mellom fryser og eske.


Kan du finne ut åssen pumpe vedkommende har? Jeg har fluval4, men jeg tror ikke den tåler å kobles slange på og sånn der, da det står så spesifikt åssen den skal brukes i bruker manualen. Men det der var jo en genial løsning egentlig.

Har også vurdert å kjøpe ett billig brukt vannkjøling system til bruk I pc.. Men det kan bli litt for lite kanskje.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap