Nitritt..når er er det alvorlig?

Jeg testet nitritt i dag og for første gang på 4 måneder ga det seg ett utslag.Var ett veeeeldig lite utslag,har testen fra Prodac der fargen blir lilla,og det var ett aldri så lite skjær av rosa,utifra fargeskalaen er verdien mellom 0,0mg og 0,2mg. vil ett så lite utslag gjøre noe drastisk i forhold til fiskens ve og vel? Skifter til vanlig ca 20%vann hver uke. Vil tro jeg kanskje har fått utslag pga litt overdreven mating iom at jeg har yngel... Bør jeg skifte en ekstra gang pga utslaget? Yngelen skal flyttes til ett annet kar i dag så da blir det innført normal foring igjen
I bruksanvisningen på testen står det ved hvilke verdier en må skifte vann. Har dessverre ikke denne tilgjengelig selv, men synes å huske det var mer enn det utslaget du har. Når det er sagt så er det sjelden skadelig å skifte vann.
Om og når jeg fikk utslag på Nitritt ville jeg umiddelbart skiftet ut 20 - 30% av vannet.

Ville fulgt med verdiene og tatt delvannskifte hver dag noen dager deretter annen hver dag til verdiene er nedi normale igjen.

Det er sikkert pga yngel og mye mating som du skriver. Skal ikke så mye overmating til før du kan være ute å kjøre mht vannverdier.
Disse verdiene er veldig lave, så jeg hadde tatt det helt roilg. Ettersom du har yngel kan du jo bytte litt vann hvis du vil, for å være på den sikre siden. Pass da på at vannet ikke er for kaldt, la det få romtemp før du bytter. Yngel kan reagere negativt dersom temperaturen svinger raskt.
Nitritt-utslag som kommer nå, etter flere mnd drift, kan tyde på at fiskene du har der har blitt for store og produserer mer avfall enn det filteret du har klarer å ta unna. Har du et overdimensjonert filter der, eller et som bare er "akkurat passe"?

I oppvekst-yngelkar lønner det seg å ta hardt i, og bruke et filter som er temmelig overdimensjonert for å være sikker.
For eksempel: til scalare-kullene mine, som jeg hadde i en 46 liter en periode, brukte jeg et Eheim filter for akvarier opptil 150 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap