Rutiner for lysrør bytte?

Lurer på om det er rutiner som er lurt å overholde mht skifte av av lysrør i akvariet.

Kjøpte inn 2 nye rør med startere i mars 2005 da jeg overtok avkariet.
Er det hensiktsmessig å bytte lysrør en gang pr år uten å vente på at det skal svikte først, eller er det tilstrekkelig å bytte dem når ut de ikke virker lengre?

Er det noen fornuftig regel her?

Jeg har dekkglass over akvariet. Det blir jo litt dugget og ikke helt blankt. Det reduserer jo lyset endel vil jeg tro. Hva gjør dere for å unngå dette.
Er det så at en må tørke av dette hver uke for å utnytte lyset i akvariumet? Har nok svikta der... : (
Hvor lenge lysrørene faktisk er verdt å ta vare på, kommer ann på flere faktore.
Forkolbingen har mye å si, om man har en elektronisk (flimmer og tennerfri) forkobling, lever rørene vesentlig lengre enn med de vanligste forkoblingene i akvariet.
I tillegg er det ganske stor forskjell på hvor lenge rørene er noe særlig tess, fra produsent til produsent.
Osram, feks, har rør som lever ganske lenge, disse longlife-rørene.

Med vanlig forkobling, holder rørene fint i 20000timer, da har du ca 90% igjen av lysutbyttet.
Med elektronisk forkobling, øker du levetiden med ca 5000 timer.

Om du har lyset på i 10 timer pr dag, skulle ett slikt rør holde i massevis i 2000 dager, eller bortimot 5 år...

Desverre er de fleste av lysrørene til akvariet, av såpass mye dårligere kvalitet ("livskvalitet", håpløst ord i denne sammenhengen), at jeg ikke ville brukt dem etter 18mnd med 10-12 timers bruk.
Takk for svar Frank.

Jeg har lysrørene på 10 timer pr dag. Da kan jeg vente et halvt år til før jeg trenger å bytte lysrørene.
Låner denne tråden litt jeg.

Lurte på om det er lurt / nødvendig å ha en mørklegging når jeg skal bytte fra vanlige dagslys rør (6500K) til Grolux.
Har litt forskjellige alger bl.a skjeggalger, grønnalger og masse små rødbrune prikker på bakglasset og ene siden. Det er ikke massivt utbrudd bortsett fra de rødbrune (som forresten sitter fast som ****).
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap