bæsjer røde kabler og fisk blir tynne og dør?

hei! noen fisk har i det siste død. noen harblitt tynne før de døde, andre er uhviss grunn... fiskene bæsjer røde kabler. er det innvollsorm? hvilken medisin må jeg bruke?
Røde kabler= normale kabler. Om avføringen blir hvit, er det en annen sak.

Det finnes grovt regna to typer innvolsorm, røde og hvite. All involdsorm vil fra tid til annen vises, i og med at dem henger ut fra fiskens gatt. Om du ser slike, er det orm. Orm vil trekke seg inn i åpningen igjen, dette gjør ikke avføring

Behandling\ forsøk på behandling, står det litt mere om i sykdomsartikkelen
jeg vet ikke om de går inn igjen men jeg har sett at biter av kablene flyte i overflaten. har dødsfallene noe med dette å gjøre? er ikke avføringen engentlig brun, ikke røD?
AVføring som flyter tyder på gass i systemet, og trenger ikke bety noe som helst. Spesielt tarmpustende fisk (f.eks gullfisk) har dritt som stadig vekk flyter.

Avføringa er normalt rød\rødbrun, i alle fall på mine fisker.

Om dette med avføringen har noe med dødsfallene å gjøre er vanskelig å si. Jeg kan hverken si at det er normal, eller unormalt det du opplever med avføringen (mye drittprat nå).

Fortell gjerne litt om hvilke fisker det er som dauer, hva du forer med (og hvor ofte), vannbytterutiner, vannverdier, ja det du kan tenke deg måtte være av betydning.
Jo mere info, jo større sjangs for å finne ut av hva det er som er galt
jeg forer med "ocean nutrition, formula one" og "tetra pro" mellom 1 og 2 ganger daglig. det er guppy som har død men jeg ser at palett ciklide hunnen ohså har en hatt en rød kabel etter seg. sist jeg sjekket vannverdiene var de kjempe gode. det er en stund siden jeg byttet. skulle gjøre det i går men fikk ikke tid.
I alle fall mye av grunnen til røde kabler, ligger i det første foret du bruker.
Dette er et for som er ment for å fremme røde farger i fisken, og inneholder derfor store mengder betakaroten, i hovedsak fra krill og rekers skall.

Guppy er som du sikkert vet, en fisk som lever av mye grønnfor, og dem vil derfor ikke helt greie å fordøye\ ta opp alle næringsstoffene i ett for som er basert på mest kjøtt.
Plantespisende fisk, vil på sikt, ha problemer om dem lever av for stor del kjøttmat. Imidlertid er gjerne problemet overvekt, noe som ikke akkurat stemmer med det du har fortalt så langt

Forstett gjerne med dette foret, men gi mindre av dette, og mer av tetra pro. Suppler gjerne med ett rent vegetabilsk for, f.eks tetra phyll.

PS: Når fisk ser ut til å være syke, eller at flere dør på kort tid, er det lurt å ta seg tid til å bytte vann, gjerne daglig. Det er for mange mer tiltaket, enn tiden det står på
Avføringen til fisk har ofte samme farge som fôret de spiser
Rød avføring betyr gjerne at fôret du gir inneholder mye rødt.

Når jeg gir slørhalene mine grøntfôr fra boks, så bæsjer de grønt. Flakene i den boksen er grønne.

Når de har fått fra den andre gullfisk-fôr boksen, bæsjer de rødt.
Flakene i den boksen er gule og røde.

Så enkelt er det.

Mallene mine bæsjer lysegrønne bæsjer etter agurk og skvåsj- raid
MC Darup
Mallene mine bæsjer lysegrønne bæsjer etter agurk og skvåsj- raid :)

mine og da er det avklart hvorfor de bæsjer rød avføring da. takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap