Sending av eplesnegleegg

Å sende snegleegg er en god del lettere og mer ukomplisert enn å sende levende snegler. Man trenger kun få hjelpemidler, og disse er slike som de fleste har i huset fra før.
Dette trenger man:
1 liten isoporkloss
1 skarp kniv
lighter (eller fyrstikker)
tape
...og selvfølgelig en konvolutt, frimerker og adressen til mottaker.
Det første man gjør er å skjære av et lokk...
Dette kan mottaker bruke som underlag til oppbevaring av snegleeggene før klekking. (la den flyte rundt i akvariet med eggklasen oppå, så klatrer sneglene ned i akvariet selv når de er klar for det etter klekking)
Deretter bruker man lighteren til å brenne en liten grop til å plassere eggklasen i. Grunnen til at jeg ikke bruker kniven til dette, er at det blir veldig fin og glatt overflate med lighter.
Eggklasen puttes oppi hullet (selvfølgelig etter det har kjølnet , lokket settes på og det hele tapes igjen.
Eggklasen ligger beskyttet inni isoporen og blir ikke klemt av postens til tider røffe behandling
Uttrolig smart!!! Hvilken kH tror du de foretrekker at mottaker har i vannet? Kan eggene "brennes" hvis de blir liggende rett under et lysrør/bør man ha litt lavere vannstand enn normalt?
Kjempesmart, Malldrian!! Du skulle nesten tatt patent på den oppfinnelsen

Munda:
Eplesneiler krever en vis mengde kalsium i vannet for å bygge sine hus. Av en eller annen grunn, tror mange at dette påvirker Kh (og Ph), men det er kun Gh som øker De trenger ganske så lite karbonater i vannet for å bygge hus, karbonatene fungerer på en måte som lim mellom byggesteinene (for å si det på en sær måte)
Selv mener jeg at Gh bør ligge på minst 8, og for å hindre tæring av skallet, bør ph ligge på 7 og opp. Ved vesentlig lavere Ph, vil rett å slett vannet suge til seg karbonater fra skallet, og skallet vil bli svært porøst.

I min verden er ideele verdier for sneiler:
Gh8, Ph 7-8, Kh 2-3.

Siden alt lys også produserer varme, kan sneileeggene godt skades om de legges rett under ett lysrør. Mest fordi det meste av fukt vil bli borte.
Å senke vannstanden noen cm er helt klart en fordel
Signerer Franks innlegg!
(bortsett fra det med patenten, da jeg tror ikke dette er inntektsbringende nok i forhold til utgiftene ved patentering)

Her hos oss, er Gh og Kh omtrent ikke målbar.
Det er endel faksekalk i vannet, men det ser ikke ut til å ha nevneverdig effekt - mulig på grunn av at verdiene er så dårlige i utgangspunktet.
De små eplesneglene er fine i skallet, men foreldrene.... grøss&gru

I tillegg til lavere vannstand, vil jeg anbefale deg å ha dekkglasset på, da for tørr luft kan føre til problemer med klekkingen (skallet rundt blir så hardt at de ikke har styrke nok til å komme seg ut)

Alternativet er å ha sneglene gående i en bøtte frem til de har klekket. Da unngår du iallefall det meste av problemer med strøm og lys. Bare husk på å dekke til bøtta med ett eller annet.

Lykke til!
Hvordan er dette kompatiblet med den høye luftfuktigheten eggene må ha til enhver tid for å ikke tørke ut? Når klasen tørker så klekker jo aldri eggene....
Bruk spinat.
Mine eplesnegler eksisterer på diskusen sine premisser, men de får noe spinat. Spinat inneholder mye kalk og det ser ut til å fungere....
Tenker du da på sendingen eller oppbevaring i bøtte?
Vel, er jo ikke mye jobb å svare på begge uansett

Ang sending;
Dette har gått veldig fint de gangene jeg har sendt eggklaser hittil (bank i bordet)
De tas jo rett ut av akvariet og legges i en forholdsvis tett beholder, så det er ikke mye fuktighet som går tapt. Isoporen isolerer jo endel for temp forskjeller også, så det virker som et rimelig stabilt miljø der inne.

Ang oppbevaring i bøtte;
Så lenge bøtta er tildekket, vil jo luftfuktigheten inni være høy.
Takk alle sammen for gode råd, og en særlig stoOor takk til Malldrian!!!
he he, kanskje det var dette jeg skulle gjort med alle de maisklasene jeg har spylt ned i do ?
(ja, jeg vet at de ikke bør gå i do men akkurat disse ekle greiene her vil jeg IKKE ha krypende opp av søpleposen min og det er for varmt til å fyre i ovnen)
:))
Siden fredag har de holdt på å klekke!! JIPPI!! Vil klekking pågå i mange dager?
Såvidt jeg husker, tar det ikke mer enn en dags tid, så var de ute Ville tro at de var ferdige nå, men det tar tydeligvis litt tid.
Hyggelig at de klekker - snart har du masse småttinger overalt i karet.
Noen som vil sende meg en egg klase med eplesnegler?
Minaw
Noen som vil sende meg en egg klase med eplesnegler?

Legg ut en annonse under "kjøp og salg", så ordner det seg nok
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap