brun alger

hei hei folkens.
jeg sliter med å få vekk brunalger i akvariet mitt.
er det noen smarte hoder her inne som har en enkel og grei løsning på problemet mitt.
jeg håper på raske svar fra folk som har mer peiling enn meg selv hehe på forhånd takk
Hvis de brune algene ligger som et seigt teppe over bunn og stein og det er masse oksygenbobler i dem, da er sjansen stor for at det er dinoflagelat. Et annet kjennetegn på disse er at det løsner tråder og klumper som stiger til overfalten og flyter rundt der..

Disse kan smadre alt av koraller i et kar, men er ellers ganske harmløse (men ser ikke så bra ut)

De er veldig vannskelig å bli kvitt, men du kan prøve å heve Kh til over 10, og kanskje heve salinitet litt.

Ellers er manuell fjerning til god hjelp. Du kan for eksempel bruke en hevert og filtrere vannet du tar ut, for så å helle det filtrerte vannet tilbake etterpå. RO-anlegg på ferskvannet er også av mange regna for å hjelpe på dette problemet..

God skumming, forsiktig på fòrmengden, riktige lystider og ellers gode og STABILE vannverdier er skritt i riktig retning. Noen opplever at de blir vekke av seg selv (kanskje de bruker opp næringen de trenger og så forsvinner) andre sliter med dem i lange perioder.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap