Hvite dotter ytterst på finnene
Jeg har en kampfisk som nylig (i løpet av 1-2 dager) har fått noen hvite dotter ytterst på finnene, og de er klistret sammen ytterst(Når den bruser seg opp følger ikke spissen med). Hva kan dette være, og hva bør jeg gjøre?
Har et 22 liters kar med mye planter og røtter/stein, men bare denne éne fisken.
Har et 22 liters kar med mye planter og røtter/stein, men bare denne éne fisken.
Postet 12.05.06 kl 15:00
Postet 12.05.06 kl 17:11
Postet 12.05.06 kl 17:31
Høres helt klart ut som finneråte, dette bør du behandle med medisiner. Salt kan gå ann, men det er ikke alltid at det hjelper.
Mer om behandlingen finner du i sykdomsartikkelen.
Mer om behandlingen finner du i sykdomsartikkelen.
Postet 13.05.06 kl 13:29
Postet 13.05.06 kl 18:38
Anbefaler på det sterkeste eSHa, da denne er helt harmløs mot filterbakteriene, sammtidig som den er effektiv
eSHa 2000, er den du trenger. Selges kun i butikken jeg linket til, om ingen andre de siste dagene har tatt denne inn.
Ut over denne, syntes jeg at JBL har gode medisiner. Mulig at du får tak i noe lokalt av den også Mot finneråte er det vanligst å bruke JBL Ektol
eSHa 2000, er den du trenger. Selges kun i butikken jeg linket til, om ingen andre de siste dagene har tatt denne inn.
Ut over denne, syntes jeg at JBL har gode medisiner. Mulig at du får tak i noe lokalt av den også Mot finneråte er det vanligst å bruke JBL Ektol
Postet 13.05.06 kl 18:47
Postet 13.05.06 kl 18:51
Siden de fleste medisiner vil gyve løs på filterbakteriene, og heller drepe dem enn de bakterier\ parasitter medisinen er tilført for å fjerne, er det mange ganger en fordel å fjerne mest mulig av det som vil forstyrre behandlingen, om du forstår.
Derfor bør man ved enkelte medisineringer, slamme bunnen godt, og ta en skikkelig rens av filteret.
Akvariet vil uansett være å regne som ganske sterilt når kuren er over, og man får gjerne problemer med nitritt og sånt. Det er den vanligste grunnen til tilbakevendende sykdom.
Om man bruker medisin som går løs på alt annet enn den skal, og den får lov til det, må en gjerne medisinere vesentlig lengre, enn om en tar enkle forhåndsregler.
Dette med at medisineringen gjerne steriliserer karet\ filteret, er en av grunnene til at jeg oftest anbefaler andre alternativer enn medisiner ved sykdom, og medisiner som ikke rasserer en god bakteriekultur eSHa sine medisiner har der vist seg å være suverene
Derfor bør man ved enkelte medisineringer, slamme bunnen godt, og ta en skikkelig rens av filteret.
Akvariet vil uansett være å regne som ganske sterilt når kuren er over, og man får gjerne problemer med nitritt og sånt. Det er den vanligste grunnen til tilbakevendende sykdom.
Om man bruker medisin som går løs på alt annet enn den skal, og den får lov til det, må en gjerne medisinere vesentlig lengre, enn om en tar enkle forhåndsregler.
Dette med at medisineringen gjerne steriliserer karet\ filteret, er en av grunnene til at jeg oftest anbefaler andre alternativer enn medisiner ved sykdom, og medisiner som ikke rasserer en god bakteriekultur eSHa sine medisiner har der vist seg å være suverene
Postet 13.05.06 kl 18:58
Postet 13.05.06 kl 19:44