Må man kjøpe sand?

Skal bytte ut grus med sand i det ene akvariet mitt. Lurte da på om man må kjøpe sand eller kan man ta sand rett i fra naruren? Ikke det at jeg er grådig altså, men synes det er koselig å "finne" ting selv til akvariet!
Mange henter det meste til akvariet ute i naturen, uten problemer.
Selv har jeg holdt meg til kjøpegrus, da det er ganske mange kilometer å gå om jeg skulle hente den sanden jeg har lyst på.
Mange kilometer + 70-80kg er lite forenelig, syntes jeg

Det som kan være lurt å tenke på, er at sand i naturen kan inneholde forurensinger. Man bør derfor finne ett sted som ikke det er alt for mye trafikk og industriell virksomhet rundt.
Å skylle sanda godt er også en fordel, for å fjerne alt fra planterester til plast og metall som kan ha forvillet seg i sanden.

Om sanden er hentet fra en elv, eller ett vann med fisk i, kan den inneholde parasitter. Det kan da være lurt å skylle den i varmt vann, og la den tørke helt ut for å forsøke å eliminere eventuelle parasitter før man bruker den.
Imidlerid går det bra i 99% av tilfellene, er ikke så mange norske parasitter som trives utpreget godt i akvarievann med 25-28`C. Unntaktet er innvoldsparasitter.

Du får ha en god jakt på sand
Takk for svaret! Da skal jeg ta med meg bøtta mi å gå meg en tur ut! Gleder meg allerede!

PS: Det er så betryggende å ha et sted å gå til (akvaforum) når man lurer på noe!
Tetra
Da skal jeg ta med meg bøtta mi å gå meg en tur ut! Gleder meg allerede!

...og da var det gjort. Fant fin sand fra et lite "sandras". Noen steiner i sanda, men det er vel bare sundt. Men må man ha sandsnegler? Vil helst unngå de dyra!
Ingen som vet?
Ja, det er koselig å finne ting til akvariet når man er ute på tur!

Ang sandsnegler, må du ha det dersom du har funnet fin sand. Dette for å unngå gasslommer i sanda (sneglene lufter sanda, slik at du unngår H2S). Snegler er da fine dyr!!
Sanda jeg har funnet er ganske fin, men inneholder noe småstein. Snegler er ikke akkurat mine favorittdyr... Det er bare det at de formerer seg så fort, og hvordan kan jeg kontrollere det?
Vet ikke, men kanskje du kan plukke og selge? Kanskje du også kan levere til dyrebutikker etter hvert?

Ellers er det vel en del botiaarter og ciklider som spiser snegler. Om sandsneglene greier å gjemme seg for disse, vet jeg ikke.
Anbefaler sandsneiler til fin sand, for å hindre at denne pakker seg.
Er lite redd disse mye omtalte gasslommene, som i alle fall hos meg ikke har gjort annet enn å irritere nesen min (lukter råtne egg de luxe).
Ett alternativ til dette er varmekabler, disse vil sørge for at vannet passerer gjennom sanden, og du slipper da gasslommer.
Ulempen med varmekabler er at dem avgir varme, noe slett ikke alle setter pris på i denne delen av året.
Sanden vil heller ikke luftes slik som med sandsneiler, og vil etterhvert kunne blir ganske kompakt. Ikke alle planter greier å vokse godt i for tett sandbunn.
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap