Problem med Effectline Sunriser

Jeg har 3 stk 2x54W T5 dempbare effektline paraboler. Har koblet dem på en Effectline Sunriser, men jeg får den ikke til å "starte".

Når jeg kobler den til får jeg lys, kan dempe lysene, men den vil ikke starte "sunset" eller "sunrise"!

Noen som vet hva jeg kan ha gjort feil???
Ja, jeg vet. Du har ikke lest bruksanvisningen!!

Når du kobler til effline sunriser tenner lysene og du må trykke på (ulogisk nok ) på sunrise for å slukke lysene første gang. Da slukkes lysene og den vakreste soloppgang starter. Etter 1 time er det så fullt lys i akvariet.

Så trykker du på sunset når du ønsker at solnedgangen skal , og etter 1 time er det nesten mørkt i akvaariet. Diskusene sier takk for seg og finner sine soveplasser, mens de mallene jeg ikke hadde sett på leeenge kommer frem og overtar karret.

En fantasisk liten ting denne Sunriser'en.

Noen minus:
Kanskje litt for mye nattlys med alle 6x54 Watts rør, selv om de er dempet mellom 97-99 %.
Og det er ikke digital klokke du kan sett tidspunktene for soloppgang og solnedgang.
soloppgang og solnedgang i karet? Åh hørtes stilig ut.. *vil også ha*
Høres genialt ut Men så vidt jeg skjønner kan en ikke "time" dette, altså sette et visst tidspunkt for sun up og sun down...og da er det straks mye mindre interessant...vet noen om det finnes modeller med timer på? Og hva koster noe sånt i så fall?
Selvfølgelig kan du "time" både soloppgangen og solnedgangen

Første gang man tar den i bruk trykker man på knappen 'start sunrise' på det klokkeslettet da man vil at solen skal begynne å stå opp, og samme kvelden må man så trykke på knappen 'start sunset' når man vil at solen skal gå ned. Så vil dingsen starte soloppgang og solnedgang hver dag til disse tidene uten at man gjør noe mer.

Jeg har sunriseren koblet til et vanlig tidsur, da det blir altfor mye lys etter solnedgang til at fiskene mine slår seg helt til ro. Så de får det helt mørkt ca 5-6 timer pr natt, men overgangen fra dag til natt og natt til dag blir mye mykere og mer naturlig.
Hvem selger disse ?

Har sett på et par norske web-shops men finner den ikke.
Denne dingsen er genial, syntes jeg
Har heller ikke sett denne innenfor norske landegrenser, men jeg vet at ciclidesentret har denne.
Her har du en link til selve styringen.

Du må i tillegg ha dimbare armaturer, uten dette er du like langt som i dag Desverre er slike armaturer såpass dyre, at mange velger å gå for de vanlige i stedet...
Tropefisk.no selger disse, under Akvastabil-armatur-tilbehør. Har ikke sett den på noen andre norske nettbutikker, bare noen danske.

Men som Frank skriver, disse passer kun til dimmbare armaturer, så det er ikke noe man kan koble på et hvilketsomhelst armatur desverre..
Kristine
[URLBLOCK1] selger disse, under Akvastabil-armatur-tilbehør. Har ikke sett den på noen andre norske nettbutikker, bare noen danske.

Kult!! Sparer jo en del på å bestille innenlands. Tropefisk imponerer meg stadig vekk med utvalget sitt
Her er link rett til sun-riser`n

Bare må ha meg en slik etterhvert!!
prisene på dempbare armaturer går stadig ned. Her er noen eksempler. De er hentet fra Cichlide Centrets online-shop. Prisene er i danske kr:

T5 Grund armaturer. 2*39w. 600,00
T5 Grund armaturer. 2*39w. Dæmpbar version 995,00
T5 Armaturer. 250liter EffectLight. Sort 1.109,00
T5 Armaturer. 250liter EffectLight. Dæmpbar. Sort 1.395,00


Da vil for eks bli slik:

T5 Armaturer. 250liter EffectLight. Dæmpbar. Sort 1.116,00
Forsendelse: Shipping outside EU 308,00
Ialt excl. moms DKK 1.424,00

Så legger du til kursforskjellen på ca 7-9 % + MVA og fortollingsgebyr.
1424 x1,08x1,25 + 180 kr = ca 2100 kr hjem til deg.

Den billigste nettbutikken i Norge skal ha ca 2600 kr for den samme toppen levert hjem til deg.
Prisene varier mye på de forskjellige produktene, så du kan spare mye på å sjekke prisene.

Forskjellen på et armatur som blinker 2-3 ganger for så å gi et fullt lys kontra et dempbare lys med rolige overganger mellom lys og mørke er mild sagt enorm. Jeg har aldrig tidligere sett den adferden som jeg nå kan observere hos mine fisk som etter at jeg fikk disse rolige overgangene mellom lys og mørke.

Jeg er enormt fornøyd med de nye dempbare lysene. Lys er vel den kanskje dyreste delen av et akvarie, og mener vel spesielt plantenes behov, og det jeg ser i akvariet er det viktigste for meg i forhold til valg av lys. De fleste fisker vil vel ikke ha så mye lys egentlig. Fiskene virker fornøyd med "sunriser'en" så da er vel vi alle fornøyde, dvs plantene , fiskene og jeg selv.

Inaktiv bruker
Hvor mange armaturer kan man koble på én Sunriser, og er bruk av nattlys noe som kan slås av og på?
Mulitilux topp
Er det noen som vet om Multilux toppen til Juwel er dimbar ?
Eller må jeg bytte denne ut for å kunne kjøre Sunriser'en på et Juwel akvarium ?

Må kanskje få en elektriker til å lage en homemade sunriser.
Du kan koble til to armaturer direkte på sunriser, men du kan også paralellkoble opptil ti armaturer på en sunriser. Du kobler til en minijackplugg (3,5 mm) på styringen av de dempbare armaturene, dette er allerede gjort på de nye akvastabil sine paraboler. Så kan du enten kjøpe ferdige kabler hos elkjøp eller Obs med en hanplugg og to hunkontakter. Eller du kan dra innom et radioverksted og kjøpe det antall med kontakter du trenger og paralellkoble dem.

Men du MÅ ha et dembart T5 eller T8 armatur for å kunne dempe lyset. Forsøker du å dempe et vanlig armatur funger dette ikke. Du får ikke den spenning som skal til for å starte lysrørene.

Vet ikke om noen produsenter av akvarietopper som lever med dempbare armaturer utan at du ber om dette og betaler noe mer for disse. Det betyr vel at om du ikke vet at lysene dine er dempbare, er de nesten sikkert ikke dempbare.
Rovig
Er det noen som vet om Multilux toppen til Juwel er dimbar ? Eller må jeg bytte denne ut for å kunne kjøre Sunriser'en på et Juwel akvarium ? Må kanskje få en elektriker til å lage en homemade sunriser.

Desverre, det er nok ikke en dempbar armatur dette Det er jo elektronisk forkobling, men dette er desverre ikke nok til å kunne dimme lyset. Et par små deler mangler, men den er ikke så lett å få inn i de lukkede armaturene til Juwel.
Inaktiv bruker
Hva med nattlyset? Kan det slås av hviss man ønsker det?
gomle69
Hva med nattlyset? Kan det slås av hviss man ønsker det?

Du har vel en bryter etter selve timeren? Da kan du selvsagt slå det helt av akkurat som du selv vil
Man kobler stikkontakten til timeren på et vanlig tidsur som man bruker for å automatisk slå av og på vanlige armaturer (som kjøpes billig på biltema etc), så kan man få det helt mørkt så lenge man vil
Inaktiv bruker
Kristine
Man kobler stikkontakten til timeren på et vanlig tidsur som man bruker for å automatisk slå av og på vanlige armaturer (som kjøpes billig på biltema etc), så kan man få det helt mørkt så lenge man vil :-)

Akkurat. Takker!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap