Gh og kalsium

Skjønner ikke helt dette med kalkinnhold i vann jeg :-§
"Enheten vi bruker når vi måler GH-verdien i vannet er i °dH som betyr tyske (deutscher) hardhetsgrader. GH-verdier i akvariet på mellom 5° og 15° dH anses som gunstig for de fleste akvariefisker. " kopiert fra ordlista.

Har Tetra sin gh test, den slår ut på 6-7 dråper. Har jeg skjønt det riktig, at da er det 6 dh ?
Da ville jeg jo tro at dette ikke er så høyt innhold av kalk/ kalsium.

Vi har derimot kjeler og varmeelement i huset som blir ødelagt av kalk. Jeg leverte en vannprøve til analyse på høyskolen og resultatene der var som følgende:
Kalsium, mg/l 36.9 bør være mellom 15-25
Magnesium, mg/l 5.5 bør være mindre enn 10
Ph, surhetsgrad 7,48 bør være mellom 6.5-9.5
"innholdet av kalsium er høyt. Et så høyt innhold vil skape problemer med varmeelement i fyrkjeler og varmtvannsberedere."
Det er testet etter metode NS 4776 og 4720.2

Blander jeg begreper noe voldsomt her ? (antageligvis)
Har ikke kalk og kalsium noe med hverandre å gjøre?
Jeg blir bare litt forvirra når jeg ut fra egen gh test ikke har spesielt hardt vann, og ut fra analyse som sier at jeg har det, sånn min lille hjerne skjønner det da
Jeg har lyst å ha fisk som passer til vannet jeg har uten å måtte tilsette masse greier for å endre vannverdier.
Finnes det fisk som ville synes det var det "perfekte" vann å komme til ?

Blir veldig fornøyd hvis noen klarer å forklare dette på en enkel måte)

Skal prøve å forklare litt, helt enkelt
Desverre er det en del ulike måleenheter innenfor dette med vannkjemi. Vi akvarister bruker helst Dh som måleskala, noen bruker mg\L, andre bruker ppm.
Da blir det fort mye å holde styr på, og det er ikke alltid like lett å finne ut hva man egentlig har

Har regnet på dette med dine verdier, og slik det ser ut for meg, stemmer det at du har en Gh på 6-7, slik som du måler. Analysen er altså rett, og det er også testsettet ditt

Hvordan ett så lavt innhold av kalsium i vannet ditt skal gi problemer, er jeg jaggu ikke sikker på. Greit nok vil det bli avleiringer, men det er helt normalt. Ditt vann, er i sammenheng med fiskehold, fremdeles å betegne som bløtt. Vet at enkelte som har borevann, har opplevd Gh til å være mange ganger høyere enn hva du har

Svært mange selskapsfisk vil jo trives i vann med Gh på 6, og Ph på ca 7,5
Tusen takk Frank
Du er sååå flink til å forklare! A-ha, tenkte jeg, da jeg leste svaret ditt, det er sånn å forstå ja*sukk av lettelse, nikker og smiler for meg selv* Flere måleenheter og sånn, jammen da er det jo greit da
Ettersom jeg skjønte av han som tok vann-analysen er det alltid størst problem av kalkutskillelse når vannet blir oppvarma. Det er vel derfor tekjelen min har hvite fjelltopper i bunn.
Det skal vel høyere temperatur til enn det jeg har i akvariet for at det skal få hvitt belegg på glasset håper jeg !

Du vil nok ikke få noe hvitt belegg i karet, så lenge det er vann der Det er først når vannet fordamper, at kalken blir liggende igjen.
Om en dråpe vann renner på utsiden av karet, vil du se at det blir en hvit stripe igjen, siden vannet fordamper, og kalken blir igjen.

Har selv Gh på rundt 30 i det ene karet, uten at det blir avleiringer på glass eller dekroasjon.
Hvor høy Gh man egentlig kan få, aner jeg ikke, men vesentlig hardere enn hva både du og jeg har

Noe av grunnen til at det blir liggende igjen kalk i vannkjelen, er nok også dette med fordamping, litt vann blir det jo alltid igjen. Hvordan kalk oppfører seg ved høyere temperaturer vet jeg faktisk ikke.
Alt hva du kan, mann
Så det er altså ikke innsiden av karet som som vil bli problem, men utsiden hvis jeg ikke tørker bort vannsøl! Da kan jeg egentlig ta det med ro, for jeg tror jeg er en racer med pusseskinn Liker å se fisken vet du
Jeg blei litt nyskjerrig på hva slag fisk du har som går i så høy Gh da ?

Er en slamkryper jeg har gående i\på vannet (er jo nesten så hardt at en kan gå på det )
Dem skal ha noe sære verdier, i og med at de er brakkvannsfisk. Det er i alle fall svært stor forskjell på hva som er opplyst når det gjelder behovet for hardhet i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap