Har litt ymse erfaring med å finne tidspunkt for når platy skal føde.
De skal være så tykke at det ser nesten ut som om de skal til å sprekke.
Spesiellt korallplaty er litt rund på forhånd. De synes jeg er vanskelig å finne fødetidspunkt på.
Om du har endel planter i karet som yngelen kan gjemme seg i overlever det alltid noen yngel.
Har du lyst til å ta vare på et kull og se om du får til å fostre dem opp kan du jo følge med når hun føder nå og merke av på kalenderen. Da vet du når neste fødsel er ventet, så slipper du å la damen gå lenge i fødekar. Det går vanligvis 4 uker mellom hver fødsel.
Synes det er mer plass i fødenett, og bruker det om jeg ønsker å ta vare på yngel. Når fødselen er i gang går det an å flytte henne over dit.
Obs: de blir fort stresset av å bli fanget og å gå i fødekasse. Da kan de knipe igjen med det resultatet at hun føder døde unger, og i værste fall dør selv også. Om du velger å ha henne i fødekammer/ fødenett er det lurt å putte oppi mange planter slik at hun blir trygg.
Det går an å prøve å berge yngel etter fødsel med hov - men løfte de over i fødekaret med ause/tesil o.l for å unngå å klemme de flate. Personlig synes jeg dette er litt vanskelig for yngel av platy har en tendens til å holde seg nær bunnen når de er så små.