kurere innvollsorm...på dassmort ?

har sett litt i diskusjoner om ferskvannsfisk, blandt annet å bruke ørekyte som levendefor.
et av argumentene for å ikke gjøre dette er fordi den ofte er full av innvollsorm som bendelorm.

men hvis jeg f.eks finner ut at jeg vil sette opp et kar med dassmort (ørekyte + ukjent, samlebegrep) men vil fjerne innvendig guff først... hvordan gjør jeg dette ?
Vil tro at innvoldsorm kan kureres på samme måte hos ørekyte som hos andre fisker
Mer om behanlingen av dette finner du i sykdomsartikkelen

OBS:Bevist foring med levende fisk er strengt tatt ikke lov.
nei nei, jeg skal ikke fore med de... sitter å leker med tanken på å holde norsk kaldtvannsfisk
men litt greit å vite om de kan behandles om det skulle være nødvendig.
Ok Trodde ikke at du skulle ha dem til selskap

Å holde disse i en egen tank, er neppe noe problem. Du smitter i alle fall ikke "vanlige" fisker, siden det er snakk om ett biotopkar.

Eneste som bekymrer meg litt, er temperatur. Vet ikke hvor mye disse tåler, før dem legger seg med buken opp.
Og nå om sommeren kan det jo bli litt i varmeste laget i akvariene.

Tenker du å ha noen form for kjøling på karet?
har alt av kar i betongkjeller, må faktisk bruke varmekolbe året rundt for å holde det varmt nok så det tror jeg ikke blir et problem
Bare skyter inn at ørekyte, mort, sørv m.fl. er arter som kan ødelegge fiskevann fullstendig om de blir satt ut, så pass på hvor det blir av fiskene etterhvert

Finnes dessverre mange eksempler på at disse artene er flyttet rundt.
er klar over dette, tror uansett ikke det finnet et dassmortfritt vann heromkring
Hva er dassmort

Husk at artene mort, sørv, vederbuk, stam og flire er lette å forveksle før de er voksne.
dassmort er en liungbetegnelse på småfisk og yngel som er for små til å artsbstemmes for oss vanlige dødelige...

ørekyte kalles ofte gørrkim i tillegg hvis du er sikker på hva det er men er du usikker heter alt dassmort
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap