550 liter med Grønn Texas Ciklide!
Hei.
I dag har jeg vært å hentet min 550 liter. Med rammebord m/dører, utvendig pumpe, et par varmekolber, heldekkende armatur, en kjeeeempe mangroove rot (sånn til ca 1000 kr i butikken) og diverse utstyr. Betalte 900 kr for alt sammen (!).
Vært inne i akvariehobbyen nå i snart 15 år, og jeg har aldri kjørt inn akvariene mine spesielt lenge - og det med suksess.
Så i morgen reiser jeg til Majorstuen Zoo og kjøper meg en gruppe med Grønn texas ciklide (herichthys carpintis). Majorstuen Zoo var eneste forretning av 10 stk jeg kontaktet som både hadde hørt om denne cikliden, og som hadde mulighet for å skaffe den. Og best av alt - de har den faktisk inne!
Skal sette opp karet i kveld, også er fiskene på plass i morgen. Kjører selvfølgelig masse vannbytter i starten, og er litt forsiktig med foring. Gjort dette mange ganger før
Bilder kommer etterhvert
Hvis noen har erfaring med herichthys carpintis fra tidligere hører jeg gjerne fra dere!
I dag har jeg vært å hentet min 550 liter. Med rammebord m/dører, utvendig pumpe, et par varmekolber, heldekkende armatur, en kjeeeempe mangroove rot (sånn til ca 1000 kr i butikken) og diverse utstyr. Betalte 900 kr for alt sammen (!).
Vært inne i akvariehobbyen nå i snart 15 år, og jeg har aldri kjørt inn akvariene mine spesielt lenge - og det med suksess.
Så i morgen reiser jeg til Majorstuen Zoo og kjøper meg en gruppe med Grønn texas ciklide (herichthys carpintis). Majorstuen Zoo var eneste forretning av 10 stk jeg kontaktet som både hadde hørt om denne cikliden, og som hadde mulighet for å skaffe den. Og best av alt - de har den faktisk inne!
Skal sette opp karet i kveld, også er fiskene på plass i morgen. Kjører selvfølgelig masse vannbytter i starten, og er litt forsiktig med foring. Gjort dette mange ganger før
Bilder kommer etterhvert
Hvis noen har erfaring med herichthys carpintis fra tidligere hører jeg gjerne fra dere!
Postet 30.05.06 kl 19:49
Mads EvensenHei. I dag har jeg vært å hentet min 550 liter. Med rammebord m/dører, utvendig pumpe, et par varmekolber, heldekkende armatur, en kjeeeempe mangroove rot (sånn til ca 1000 kr i butikken) og diverse utstyr. Betalte 900 kr for alt sammen (!).
det er dårlig gjort å si slik!! *vil også ha*
Gleder meg til det kommer bilder
Postet 30.05.06 kl 21:09
Postet 30.05.06 kl 22:34
Postet 30.05.06 kl 23:21
Postet 30.05.06 kl 23:23
Puhh...
Takker for kjappe svar i den andre tråden..
Tømmer nå karet ned til halvfullt. Da ser det ut til at bulingen ga seg. Avstiveren må fikses i morgen eller i natt, får se hva jeg gidder..
Ellers virker karet tett!! Og da er det et knakandes billig kar uansett!
Tømmer nå karet ned til halvfullt. Da ser det ut til at bulingen ga seg. Avstiveren må fikses i morgen eller i natt, får se hva jeg gidder..
Ellers virker karet tett!! Og da er det et knakandes billig kar uansett!
Postet 30.05.06 kl 23:40
IKEA!!!!
Ikea er tingen dere...
Fant ikke en skrue som passet, dermed måtte den ene hylla fra ikea ofres. Der var det nemlig en skrue og en mutter som passet perfekt!
Så nå er jeg en ikeahylle fattigere (til den fikses) og et akvarium rikere! hehe
Avstiveren er fikset, men jeg gidder ikke fylle karet med vann igjen i kveld tror jeg...
Vil sove trygt og godt, til jeg reiser til Majorstua Zoo i morgen og kjøper mine små "monstre" - de er mellom 5 og 6 cm store visstnok..Blir opp til 30 cm etterhvert da) God natt folkens!
Fant ikke en skrue som passet, dermed måtte den ene hylla fra ikea ofres. Der var det nemlig en skrue og en mutter som passet perfekt!
Så nå er jeg en ikeahylle fattigere (til den fikses) og et akvarium rikere! hehe
Avstiveren er fikset, men jeg gidder ikke fylle karet med vann igjen i kveld tror jeg...
Vil sove trygt og godt, til jeg reiser til Majorstua Zoo i morgen og kjøper mine små "monstre" - de er mellom 5 og 6 cm store visstnok..Blir opp til 30 cm etterhvert da) God natt folkens!
Postet 31.05.06 kl 00:06
De første bildene
Bilde 1 og 2 viser karet under opptapping, FØR jeg oppdaget problemet med avstiveren.
På bilde 2 ser man forresten en svært viktig ting når man setter opp et såpass stort kar - et vater!! det ligger helt til venstre i skapet under karet ser dere.
Bilde 3 viser avstiveren fikset med en IKEA skrue
Neste prosjekt nå er å få lyset til å funke...gammelt armatur..kjøper nytt lysstoffrør i morra, så får vi se om det funker...hvis ikke får vi finne på en annen løsning for lys.
Uansett krever ikke grønn texas mye lys, og jeg skal ikke ha ekte planter i karet - til det er grønn texas alt for røff - etter hva jeg har lest.
NÅ tar jeg kvelden for i dag...god natt godtfolk.
På bilde 2 ser man forresten en svært viktig ting når man setter opp et såpass stort kar - et vater!! det ligger helt til venstre i skapet under karet ser dere.
Bilde 3 viser avstiveren fikset med en IKEA skrue
Neste prosjekt nå er å få lyset til å funke...gammelt armatur..kjøper nytt lysstoffrør i morra, så får vi se om det funker...hvis ikke får vi finne på en annen løsning for lys.
Uansett krever ikke grønn texas mye lys, og jeg skal ikke ha ekte planter i karet - til det er grønn texas alt for røff - etter hva jeg har lest.
NÅ tar jeg kvelden for i dag...god natt godtfolk.
Postet 31.05.06 kl 00:55
Endret: 31.05.06 kl 00:59
Mads EvensenOg da er det et knakandes billig kar uansett!
Vært i Sverige eller Mads?? Mener å ha sett et veeeldig likt kar på www.blocket.se...
Postet 31.05.06 kl 02:45
Mads EvensenMajorstuen Zoo var eneste forretning av 10 stk jeg kontaktet som både hadde hørt om denne cikliden, og som hadde mulighet for å skaffe den. Og best av alt - de har den faktisk inne!
De har hatt mellom-amerikanske cicklide eksperten Jo stenersen på lønningslisten der lenge, så.... Han er en ihuga fan av jordspisere, men kan utrolig mye om mangt.
Nå, siste to gangene jeg handlet der, hadde de faktisk (og jeg tuller ikke) en sør-amerikansk mann som jobbet i akvarieavdelingen i kjellern! Kult! Det var nesten så jeg tok med han hjem også, og puttet han også i et akvarie
Det var utrolig interessant å snakke med en mann fra det samme landet som jeg er så utrolig interessert i fiskene fra, som faktisk har svømt rundt i elvene der og fanget de fisketypene jeg har i mine akvarier! Jo, jeg kunne definitivt tatt han med hjem og puttet han i et av akvariene (uten vann selvsagt) *knegg*
Postet 31.05.06 kl 02:53
Endret: 31.05.06 kl 02:54
Petter´n[QUOTE=Mads Evensen] Og da er det et knakandes billig kar uansett!
Vært i Sverige eller Mads?? Mener å ha sett et veeeldig likt kar på www.blocket.se...
Hei Petter! Neida, er faktisk kjøpt bare 20 minutter fra der jeg selv bor dette. Og det morsomste av det hele var jo at jeg kjøpte det via finn.no - og når jeg kom frem og skulle hente karet - så viser det seg å være en ansatt i en "konkurrerende" bedrift av meg!
OPPDATERING på karet:
Ser tett og fint ut. Ingen buling. Karet fylles helt med vann etterpå, og det regner jeg med går fint nå som avstiveren er fikset.
Postet 31.05.06 kl 08:22
5 stk Grønn Texas på plass
Har nå vært inne på Majorstuen zoo og kjøpt 5 stk Grønn texas! Og vet dere hva, disse spiser som bare rakkern etter 1 minutt i karet! Ikke verst.
Han brasilianeren som jobber på Majorstuen er et scoop for butikken! Makan til interesse og kunnskap skal man lete lenge etter. Og i tillegg meget meget hyggelig!
Majorstuen Zoo anbefales på det sterkeste.
Fiskene er nå mellom 3 og 5 cm store, skal fores på oksehjerte, mygglarver, mark og pellets. De blir 30 cm i utvokst størrelse disse...
bilder følger når jeg får rota meg til å finne kameraet..
Han brasilianeren som jobber på Majorstuen er et scoop for butikken! Makan til interesse og kunnskap skal man lete lenge etter. Og i tillegg meget meget hyggelig!
Majorstuen Zoo anbefales på det sterkeste.
Fiskene er nå mellom 3 og 5 cm store, skal fores på oksehjerte, mygglarver, mark og pellets. De blir 30 cm i utvokst størrelse disse...
bilder følger når jeg får rota meg til å finne kameraet..
Postet 31.05.06 kl 12:23
Bilder
Sliter med uklar rute på karet (har ikke giddet vaske hverken utvendig eller innvendig enda, får ta det når jeg får tid) så bildene er ikke spesielt gode.
Disse småtassene har ganske flotte farger allerede etter 20 min i karet, og vimser rundt og spiser som bare det.
Håper på bedre bilder etterhvert.
Lystoppen er også fikset!
Disse småtassene har ganske flotte farger allerede etter 20 min i karet, og vimser rundt og spiser som bare det.
Håper på bedre bilder etterhvert.
Lystoppen er også fikset!
Postet 31.05.06 kl 13:07
Postet 31.05.06 kl 20:38
PompelForstår jeg deg rett? Du kjøpte akvariet i går og har fisk i det i dag? 5 stk som blir 30 cm?
kan gå bra det hvis man kickstarter filteret og har et rigid vannbytteregime den første tiden
jeg har gjort stort sett det samme her med flere kar uten problem, MEN jeg vil ikke anbefale det til nybegynnere som ikke vet hva man skal se etter hvis det skulle bli problemer.
Postet 31.05.06 kl 20:41
PompelForstår jeg deg rett? Du kjøpte akvariet i går og har fisk i det i dag? 5 stk som blir 30 cm?
Jepp! Alltid gjort det sånn. Vet man hva man skal se etter, som stina sier, og man har vannbytter hver dag - første to-tre ukene så er det null problem - med så få fisk i så stort kar.
Men jeg vil ikke anbefale nybegynnere å gjøre dette jeg heller.
Den minste cikliden klarte dessverre å stikke inn i filteret i dag, så den strøk med - men de 4 andre trives godt allerede ser det ut til.
Spørs nok om ikke jeg må inn igjen og kjøpe flere av disse etterhvert - når karet har gått seg litt mer til.
Postet 31.05.06 kl 22:58
Postet 01.06.06 kl 00:09
Makan til drapsmaskiner!
I en lokal forretning var det tilbud på neontetra i dag. Jeg tenkte det ville være flott med en stim neontetra i karet...
Hadde bange anelser om hva som kom til å skje, men tenkte at siden texasene er så små...så kanskje de ikke ville røre neonene...
Men, slapp oppi en stim på 20 stk..og dermed var helvete løs..!
Herychtisene gikk kjapt til angrep, og slukte en tetra hver! 4 stk borte på 10 sek!
Men nå er de mette og gode, og det ser ikke ut til at de tør angripe når neontetraene stimer godt sammen. Men så fort en beveger seg litt utenfor stimen - så er det til fullt angrep!
Naturlige forhold i karet kan man vel kalle det...
Hadde bange anelser om hva som kom til å skje, men tenkte at siden texasene er så små...så kanskje de ikke ville røre neonene...
Men, slapp oppi en stim på 20 stk..og dermed var helvete løs..!
Herychtisene gikk kjapt til angrep, og slukte en tetra hver! 4 stk borte på 10 sek!
Men nå er de mette og gode, og det ser ikke ut til at de tør angripe når neontetraene stimer godt sammen. Men så fort en beveger seg litt utenfor stimen - så er det til fullt angrep!
Naturlige forhold i karet kan man vel kalle det...
Postet 01.06.06 kl 20:00
Postet 01.06.06 kl 21:04
mona oOj...! Vel, det var jo godt du lærte dette tidlig, og med "bare" tilbuds-neontetra. Dumt om du hadde sluppet oppi noe dyrere eller sjeldnere senere:-) Ser ut som Texanerne vil råde over et enevelde:-)
Ja det kan man jammen meg si ! Men det er liv disse neontetraene også, så jeg har litt vondt av dem - men nå ser det ut til å gå bedre - tetraene ser ut til å ha forstått at de MÅ stime godt. Og det gir jo en fin effekt i karet også.
Er på jakt etter Jack Dempsey ciklider til å ha sammen med texasene. Evt et sebraciklide par, da blir det nok liv i leiren
Postet 01.06.06 kl 21:12