325 liter Tanganyika

Nytt akvarium - endelig!

Jeg har fått tak i en 325 liter som skal bli et tanganyikaakvarium - selvfølgelig. Det er brukt og enda ikke i hus, selgeren skal tømme akvariet før jeg henter det.

5. november 2005 satt jeg opp mitt nåværende tangganyikaakvarium på 152 liter. Jeg regner med at det er godt innkjørt.

All steinen, planter, sand og fisk fra 152 literen skal over i det nye akvariet. Jeg har plukket enda flere kilo med steiner og skal kjøpe en sekk på 25 kg blåsesand til. Til sammen tror jeg dette vil bli bra. Har også fått tak i sneglehusene fra ICA, 50 stk, veldig pene.

Jeg ser for meg at jeg tar ut fiskene og plasserer de i en 63 liter mens arbeidet med det nye akvariet pågår.

De gamle steinene tas ut av 152 literen og plasseres i 325 literen med de nye steinene. Det samme gjelder sanden. Plantene plasseres også i det nye akvariet. Nå vil det kun være pumpe og litt over 100 liter vann igjen i akvariet på 152 liter.

Tenkte jeg kunne bruke det innkjørte vannet, blande det med de nye literne fra springen og ha dette i det nye akvariet. Vannverdiene måles og reguleres som ved et vanlig vannbytte med gips og natron. Det innkjørte filteret havner også i det nye akvariet en stund.

Fiskene lever som sagt i en 63 liter i det innkjørte vannet til det nye akvariet er klart.

Dette er noe jeg ikke har gjort før. Er det slik jeg burde gå frem? I så fall, hvor lenge burde jeg vente før fiskene kan flytte inn i 325 literen?
Da var akvariet i hus. Kjempeflott. Ikke minst kjempe stort! Gleder meg enda mer til å sette det opp i helga.

Med akvariet som er kjøpt fra webzoo følger alt utstyr med, der i blandt en utvendig pumpe av sorten [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1361&HKatID=]
JBL Cristal Profi 500[/URL]. Filteret her er nok innkjørt, men jeg har lyst til å vaske (skylle) det helt rent, så det blir som nytt.

Med vann, filter, sand, steiner og planter fra 152 literen, hvor lenge vil det ta før bakteriekulturen er så fiskene kan flytte inn?
Om du skal ha rask innflytting, bør du i alle fall ikke skylle filteret
Du fjerner da masse av de bakteriene som du trenger ekstra sårt i ett nystartet kar.

Om filtrene er møkkete (godt innkjørte), kan du flytte inn fiskene i løpet av helga
Jeg bør ikke være redd for at det er noen lumskheter i filteret fra kjøperen? Derfor jeg foreslo å skylle det, hvis det eventuelt er noe.

Som sagt skal jo filteret fra 152 literen og alt gufset opp i det nye akvariet, dette vil da altså ikke klare å innkjøre JBL-filteret så raskt som jeg hadde håpet? Med gammelt vann, et gammelt filter, gammel sand, osv, vil det ikke virke da som et større vannbytte?

Beklager, her må det inn med teskje!
Om jeg skal vaske eller ikke er likegyldig nå. Åpna filteret, det var gullende rent. Var ikke en kubikkcentimeter med slam. Ser ut som selgeren har vasket det.

Sitatet under lurer jeg fortsatt litt på.

Kristian
Som sagt skal jo filteret fra 152 literen og alt gufset opp i det nye akvariet, dette vil da altså ikke klare å innkjøre JBL-filteret så raskt som jeg hadde håpet? Med gammelt vann, et gammelt filter, gammel sand, osv, vil det ikke virke da som et større vannbytte?
Siden det normalt tar ca 6 uker før ett utvendig filter har opparbeidet anstendig bakteriekultur, er det alltid lurt å kjøre med ett godt innkjørt filter ekstra lenge i karet.
Siden selger har rensa det utvendige filteret såpass godt, at det ikke er spor av slam i dette, er filteret så og si helt ferskt. Selv med gufs fra det gamle filteret, vil det nye filteret trenge litt tid før det er optimalt.

Da hjelper det lite om en har mye "gammelvann". Her er det svært lite bakterier som vil ha nytteverdi i karet ditt. Imidlertid vil bruk av gammelvann gjøre at flere av parametrene innen vannverdier\ vannkjemi, ikke spriker alt for mye i forhold til hva fiskene er vant med.
For å stresse med vannverdier, er skjeldent gunstig


Dette ville jeg gjort:
Latt karet gå med filteret fra 152L, i tillegg til det nye filteret i minst 3 uker, gjerne lengre.
Ventet med introduksjon til lørdag em, tidligst.
Foret minimalt de første ukene, og vært raus med vannbyttene
Den er grei! Jeg skal vente med fiskene til over helga tenker jeg. Ser ut til at de trives i 63 literen. Takk for tålmodighet og svar.

I går ble 325 literen satt opp, selv er jeg kjempefornøyd. Det tok lengre tid enn jeg trodde å sette det opp, vannet var ikke fylt i før over 23.00 i går kveld. I dag skal jeg måle/regulere vannverdiene. Hvis "tåka" fra gipsen forsvinner i løpet av dagen blir det bilder i kveld!

JA!
Bilder!

Jeg har min 420- liter stående tom, i påvente av at oppussingsstyret skal bli ferdig og jeg har overskudd til å starte dette opp.
Skal også ha Tanganyika.

Fiskelisten er relativt klar, og jeg skal snart begynne stein- jakta
Så gøy! Så fiskelista di i en annen tråd, høres spennende ut. Og det er ikke noe som er så gøy som å sette opp et nytt tanganyikaakvarie med steiner og det hele. Morsomt å stable stein og lage huler.

Den nye akvarieforretningen i Fredrikstad, Pet shop, endrer nå på halve akvarieavdelinga for å få inn tanganyikafisker. De skulle ta inn masse spennende og diverse VF. De er kjempehyggelige der og sa at hvis det var noe jeg ville ha av tanganyika så var det bare å bestille. Tanganyikaakvariene skulle være ferdig på slutten av sommeren/september.

Har ikke helt bestemt meg for hvilke fisk mitt akvarium skal inneholde. En større gruppe Brevis og Sitronciklider skal inn. Har også lyst til å kjøpe en gruppe Hestenseser hvis butikken får tak i dem. Er så mye å velge mellom! Heldigvis med kar på 420 og 325 liter har vi plass til flere av fristelsene!

Har fått store løfter fra Ole på Dahl's i Moss om at han skal kunne skaffe meg alt jeg ønsker *ler*

Har kjøpt sand allerede, og gleder meg til å stable stein.
Siden jeg ikke har planer om å starte dette opp før til høsten får jeg jo god tid til å stable, stable om igjen.. se litt, stable om igjen og sikkert stable om igjen
Nei, jeg klarte ikke å vente til i kveld så det kommer et bilde nå!

Svart bakgrunn mangler, men det kommer. Ellers, hvordan ser det ut?
Ser da slett ikke verst ut Passe størrelse på stein, og svært greie farger.

Selv liker jeg en røys som går noe høyere, altså lent opp mot en endevegg i karet. Men slike røyser krever litt god stableteknikk, ikke så kjekt om det plutselig kolapser hele greia

Herreminhatt hvor det kribler i meg nå for å sette opp mitt!

Men får du nok huler når steinhaugen er så lav?
Jada, nok huler. Hugen er litt breiere enn bildet viser. Var også litt skeptisk til høyden, men jeg hadde ikke nok isopor til å bygge på et større areal, og da bygge høyere. Jeg var i går så rastløs etter å begynne, så klarte ikke å vente til uka og da kjøpe mer isopor. En litt dårlig egenskap det der.

Planen var å legge en høyere røys fra høyre hjørne og en mindre røys nærmere venstre del av akvariet. Når karet var i hus, bestemte jeg meg for å ikke legge steiner inntil glasset og bygge en røys, det er jo helt ripefritt. Jeg syns dette funka like bra, utseendemessig også.

Faktisk så tror jeg at jeg vil la sneglehuslekere dominere akvariet, men skal selvfølgelig ha hulelekere også. Dette skal jeg ikke si sikkert, for hva slags fisk jeg lyster på endrer seg ofte.

Det er til slutt fisken som bestemmer alt, funker ikke løsningen for den blir det ombygging om det er det som må til!
Runde eller firkanta steiner?

Når jeg ser for meg mitt kar tenker jeg firkanta steiner, men er ikke det like fint?
MC Darup
Når jeg ser for meg mitt kar tenker jeg firkanta steiner, men er ikke det like fint?


Det er vel det det mest naturlige. Stein som er slitt ned av vær og vind tar seg meget godt ut. Hadde dette i Malawikaret før jeg gikk over til Diskus.

Steiner som er slitt ned vil vel være runde?
Eller misforsto jeg alt her?

Tenker også at det er lettere å stable firkanta steiner..
De bør vel ikke bare være runde. Plukker du ute finner du nok steiner i alle slags former. Kanskje vanskeligere å finne firkanta enn runde. Når du tenkte firkanta steiner, hvor hadde du tenkt å skaffe de fra?

Legger til nærmere bilder av min steinhaug.

Tenker ikke helt kvadratiske da, men ikke helt runde *ler*

Granittsteiner fra steinbrudd feks.
MC Darup
Steiner som er slitt ned vil vel være runde? Eller misforsto jeg alt her? Tenker også at det er lettere å stable firkanta steiner.. ;)


Det jeg tenkte på var fjell som er formet av vær og vind, slitt ned og avrundet; ikke rund og glatt. Den beste plassen og finne slik stein er på byggeplasser der de har sprengt. Bare å plukke stein som har vært en del av overflaten. Det er garantert det nærmeste du kommer stein som ligner på det du finner i Riftsjøene, med unntak av og gå å plukke de i sjøen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap