Ferie og fòr

Dersom en har tre /fire fisker og skal vekk i tre uker, hva gir en av mat da? Blir en 14d ferieblokk for mye fòr?

Jeg tenker at med så få fisk så holder ett lite weekend skjell for en uke, og at fiskene klarer seg fint en weekend uten noe... Er jeg inne på noe her?
Styr unna feriefor!!
Feriefor er noe forb### herk, styr unna!! 3 uker er lang tid, men jeg antar at fiskene berger langt bedre uten mat enn med såkalt feriefor.
ok... hvorfor er det noe herk?

kan f.eks en gullfisk i bolle klare seg tre uker uten noe fòr?

Alle selger jo weekend mat, tenker ikke på butikker men de som produserer, som tropical, tetra osv..
Greit de gjør en del for å selge, men hvis weekendfòr ikke duger så ville de vel kommet opp med noe annet???

Feriefôr forurenser vannet!!

For all del ikke fôr gullfisken i bollen feriefôr, uten å få bytta vann på tre uker!! Vil nesten 100% sikkert ende med døden for gullfisken!!

Det beste er om du har en pålitelig nabo som kan fôre ut ferdige porsjonspakker (som du lager på forhånd) f.eks annenhver dag. Syns at tre uker er lang tid uten mat, men nå pleier jo gullfisk å litt ekstra som de kan tære på.....
Feriefor er slett ikke noe godt alternativ. De fleste produsenter sier at foret holder i en eller to uker.
Sannheten er at det løser seg opp\ spises opp, i løpet av svært kort tid.
Det som løser seg opp, vil umiddelbart begynne å omdannes til ammoniakk.
Det som er spist, vil i stor grad komme like helt ut etter en rask tur innom tarmsystemet til fisken, og gi masse ammoniakk.

Så med feriefor, risikrerer du at vannet er krafig\ dødelig forringet i løpet av ett døgn eller tre...
Og dauer en fisk av giften som oppstår, følger resten med, siden det da også skal brytes ned en hel fisk...

Beste løsning er å finne noen som du stoler på til å fore gullfiskene, to-tre ganger i uka. Få dem gjerne til å bytte litt vann også.
Om du ikke finner noen som kan gjøre dette for deg, ville jeg selv skaffet masse planter (gullfisk eter på planter), gjerne masse andemat, slik at gullfiskene kan beite på disse mens du er borte
OK, nå driver jo jeg dyrebutikk og har som alle andre selvf feriemat inne.....
Kunder som skal vekk en helg anbefaler jeg ikke dette til, men blir jo som sagt litt usikker når alle leverer dette fôret som helge og 14d mat....

Ikke alle kunder som tror helt på meg og vil ha weekendfôr uansett hva jeg sier....

Er d slik at jeg burde tenke på å ikke ta dette inn mer kanskje??

Annette
Er d slik at jeg burde tenke på å ikke ta dette inn mer kanskje??

hvorfor ta det inn når det er rene giften?

men de kommer sikkert til å dra på neste butikk hvis du ikke har det så det hjeøper kanskje ikke mye....
Du har nok rett i det. Men nå kjøpte en kunde ting til kaninen istedefor weekendfôr.... : )

Dessuten tjener jeg mer på å selge en plante....
sitter du på forumet på jobb?:P
jobb relatert you know ; )
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap