Albinisme hos fisk - har det noen negative sider? (side 2)

Morsom tråd, dette!

Når det gjelder aeneus, var mine første fra et blandingskull, der noen ble albino og noen "vanlige" aeneus. De vokste ca like fort, og jeg la ikke da merke til at albinoene hadde noen større problemer på noen måte enn de andre.

Kom også på et innslag jeg så på tv for et par uker siden. Gullfisk som ble lært opp til å skille blues fra annen musikk ved at de fikk en godbit når de trykket på en knapp når de hørte blues. Når de fikk høre annen musikk fikk de ingenting når de trykket. Dette lærte de raskt. De lærte også å skille et klassisk musikkstykke spilt baklengs fra et som ble spilt vanlig vei.

Etter 10 måneders pause fra forsøket var de like flinke når de fikk prøve seg igjen. Det viser vel i alle fall at de er flinke til å skille lyder med variasjoner fra hverandre, og avliver vel også ettertrykkelig uttrykket om gullfiskhukommelse!

(Litt o.t, men interessant)
Noe må være galt med albinoene..enten syn eller andre gener..
Har Cory. aeneus vanlige og albino...plukket egg av disse på samme dag tidlig i år...de gikk i samme kar og fikk samme for...albinoene fulgte ikke samme vekstkurve som de vanlige..alså de var til en hver tid mindre i størrelse.
Disse var da ikke i blandings kar som "Tunrnips" sine
Jeg lurer også på hvordan det vet det, ja.

At de reagerer på lysforandringer, er ikke overraskende, med tanke på at de er nattaktive fisker. Hvis man lyser på dem i mørket, ser man også at de har slike "selvlysende" øyne som man finner hos bl.a. hunder og katter. Og da antar jeg at dette også har samme funksjon som hos hunder og katter: å reflektere lys bakerst i øyet, slik at minst mulig lyst går "tapt" (hvorfor er det alltid så vanskelig å forklare akkurat dette?), og at de dermed ser bedre i mørket. De utnytter bedre det lille lyset som er.

Jeg vil kanskje også anta at noen har dissekert et malleøye, og sett hvordan det er oppbygd bl.a. med tapper og staver. (Jeg husker ikke helt hva som er hva. Dette er lenge siden jeg lærte om). Tapper og staver har forskjellige funksjoner i forhold til synet. Jeg synes jeg husker at en av dem stod for mørkesynet, men ikke detaljesyn. Vi mister jo også en del av evnen til å se klart/detaljer når det blir mørkt, og det er fordi tappene eller stavene (jeg husker fortsatt ikke hvilke) i øyet, tar over for den andre (som brukes ved lyssterke omgivelser, og som ser detaljer langt bedre). Og det kan være derfor man antar at maller har dårlig syn? At de har en større overvekt av mørkesynsdelen enn dagslysdelen? På den annen side: ingen skal få meg til å si at hunder ser dårlig i dagslys (når bikkja ikke er vimsete og bortreist, så ser hun bedre enn meg ihvertfall), og de ser sannelig godt nok i mørket også.

Men jeg greier fortsatt ikke helt å støtte det at de har dårlig syn (noe som forsåvidt også er et meget relativt begrep. Hva mener vi egentlig med godt syn? At man ser ting langt unna? At man ser detaljer godt? At man ser forskjellige farger godt? At man ser godt i lys og mørke?). Min opplevelse er ihvertfall at de ser godt, også på avstand. Men å sikkert kunne gi et svar på det, tror jeg er svært vanskelig. Fisk hører godt (eller, ihvertfall leder vann lyd godt, og fiskene greier å høre det), og er vare på vibrasjoner i vannet (noe om gjør at de svært godt merker når vi kommer gående). Maller har i tillegg bartene sine, som er svært følsomme (om ikke det akkurat hjelper på å se oss på avstand). Noen fisk har sanser vi ikke har (som f.eks. hai, som har sanser som oppfatter elektriske impulser), og de sansene vi har felles, kan fungere annerledes hos dem enn hos oss (f.eks. at de kan se andre deler av fargespekteret enn øyet vårt kan). Jeg tror det ville være svært så vanskelig for oss å sette oss inn i deres sanseverden.

Oops! Da var jeg visst igang igjen. Noen ganger havner jeg bare, om ikke på viddene (noe jeg egentlig ofte gjør), så ihvertfall langt uti funderinger og forklaringer.
Fant frem et gammelt bilde av mine aeneus-søsken.
(Her på grus bare for en kort tid mens jeg klargjorde et annet kar)

Tenkte som sagt ikke over at det skulle være noen bakdel å være albino mens jeg hadde de. Jeg studerte de ganske mye, og hadde jeg hatt dette temaet i bakhodet da kan det jo hende at jeg hadde oppdaget noen forskjeller.

Her er de vel ca 2 cm, ca like store.
Dyrehagen
Men jeg greier fortsatt ikke helt å støtte det at de har dårlig syn (noe som forsåvidt også er et meget relativt begrep. Hva mener vi egentlig med godt syn? At man ser ting langt unna? At man ser detaljer godt? At man ser forskjellige farger godt? At man ser godt i lys og mørke?). [I]Min [/I]opplevelse er ihvertfall at de ser godt, også på avstand. Men å sikkert kunne gi et svar på det, tror jeg er svært vanskelig. Fisk hører godt (eller, ihvertfall leder vann lyd godt, og fiskene greier å høre det), og er vare på vibrasjoner i vannet (noe om gjør at de svært godt merker når vi kommer gående). Maller har i tillegg bartene sine, som er svært følsomme (om ikke det akkurat hjelper på å se oss på avstand). Noen fisk har sanser vi ikke har (som f.eks. hai, som har sanser som oppfatter elektriske impulser), og de sansene vi har felles, kan fungere annerledes hos dem enn hos oss (f.eks. at de kan se andre deler av fargespekteret enn øyet vårt kan). Jeg tror det ville være svært så vanskelig for oss å sette oss inn i deres sanseverden.


Godt syn kaller jeg å se detaljer bra på nært hold og langt hold. Mennesker har jo nokså lite fokuspunkt, og merker vel mye lettere lysforandringer i sidesyn enn rundt fokusområdet men siden man ser dårlig der reagerer man også annerledes.

Er ihvertfall derfor jeg kaller mallenes syn dårlig. Godt mulig de på nært hold ser at noe er en fisk. Men jeg tror utfor karet ser de bare mørke felter, ifølge det jeg leste. Da ser de i min mening dårlig, litt dårligere enn de som må myse på alt også
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap