Scalare egg:)

Trenger litt hjelp
Mine to scalarer har lagt masse egg og blitt ganske agresive mot de andre fiskene. Skal jeg ha eggene over i ei fødekasse eller skal de bare få være i fred?.. Hva mer må jeg passe på?..

Håper på snarlig svar
hadde hjulpet hvis du har sagt hvort stort karet er, hvilke andre fisker du har, hvor mange andre fisker du har, om det er mye gjemmeplasser osv.
Du burde ta en titt under "Oppdrettsforumet", der skrives det mye om ciklideegg og..ja, oppdrett

Du kan jo kikke på denne tråden om scalarer
Jeg har de i en 160l med 2 guramier og 10 rødmunstetra 2 maller og 2 plecoer er en del gjemmeplasser der. er en del røtter og planter.
Scalarene fomler ofte litt med vaktholdet om natten. De ser ikke så godt da, og det er ofte om natten eggene forsvinner.

Sugemaller som Ancistrus (og da sikkert andre typer også) spiser egg med grådig appetitt om natten. Jeg har fersket Ancistrus på det når jeg har lyst inn med lommelykt i akvariet etter at lyset er slått av.
Om dagen komme tetraene dine til å ville smake litt om de klarer å suse forbi vaktholdet. Kort sagt; alle fisk tar gjerne en smakebit eller førti om de kommer over egg. Det er snacks.

Scalare-egg har vanligvis ikke så store sjanser i et selskapskar. Stort sett forsvinner de i løpet av ett døgn eller to.
Jeg har hatt mange, mange egglegginger hos scalarene i de to 250 literne mine, og rekorden er å beholde egg og yngel en uke. Antallet minsket for hver dag, men de hadde noen i behold i en uke ved noen tilfeller.

Scalarene dine greier muligens å passe eggene til de er klekket, og mens yngelen fremdeles ligger på bladet som såkalte "wigglers". Men i det øyeblikket yngelen blir frittsvømmende, er det umulig for foreldrene å holde kontroll på et par hundre små som svirrer planløst hit og dit...

Så du må avgjøre selv om du skal ta ut eggene og oppdrette dem separat, eller bare la dem være i karet og la naturen gå sin gang.
Egg er veldig næringsrikt da, så fiskene får seg iallefall noen vitaminbomber....:-/
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap