Sneglespiser fra Sør-Amerika/Brasil?

Vet noen om en fredelig sneglespiser fra Sør-Amerika(Amazonas Bassenget) som ike blir altfor stor og er fredelig?

Sneglene er i ferd med å ta over hele karet mitt...
Dette svaret er mer en teori enn en påstand

Jeg har en følelse av at store scalarer tar seg en liten pestsnegle i ny og ne. Men med egne øyne har jeg kun sett det èn gang. Men det er fraværet av pestsnegler i scalareakvariet som gjør at jeg tror de spiser dem.

Men de tar nok ikke slikt hvis de er velfødde fra før. Men du vet, blir man sulten nok...

Det eneste karet hvor jeg ikke hadde en eneste pest-snegle, var i de store scalarenes akvarium. Pestsnegler finnes i alle andre kar i mer eller mindre grad, men altså ikke der scalarene er (var, de er solgt nå).

Det jo bare bety at de tar dem
Scalarer hadde vært flott... men en 128l er vel i minste laget for disse fiskene?
Ett par med Bolivianske sommerfuglciklider har tatt godt for seg av sneglebestanden i 375'n min. Lurte litt nemlig på hvor alle de flotte sneglene mine ble av i fjor og fikk et hint fra Rune Evjeberg at disse ciklidene er glad i snegler

Du kan jo forsøke et par hvis du finner plass til det.
jeg har små scalarer i en 128liter, i sist luking fant vi 2 splesnegleskall...
Bjarne
Ett par med [URLBLOCK1] har tatt godt for seg av sneglebestanden i 375'n min.


Gjelder dette bare den bolivianske, eller kan "vanlige" sommerfuglciklider også ta snegl?
litt over et år for seint ute, men tenkte jeg skulle smette inn et lits svar ifall nye folk ser denne tråden (som jeg gjorde :P)

Sadel Ciklidene mine banker i seg snegler som bare det, så jeg har kutta ned på mat til de :P

Har sett en del andre av de litt større ciklidene mine gjøre det også.
Dessverre liker de godt sandsnegler og, spesielt sadel ciklidene. De leter faktisk etter de i sanda tror jeg. Iallefall roter de rundt i sanda og smatter i seg snegler de måtte komme over.
Hva er en Sadel ciklide? (har aldri hørt navnet)
Mine røde Kurvciklider tar også seg noen snegler i ny og ned om de ikke er for store.
Sadelciklide


Utrolig fine og veldig spesielle (synes jaffal jeg!)
Tilfeldig bekjentskap
© Tore Galta
Reklame for plussmedlemskap