guppy;)

Hei!

jeg kjøpte meg guppy i går, men glemte og spørre hvor varmt vannet skal være.. er det rundt 26grader?

tenkte jeg skal prøve å få dem til å lage noen guppy unger.. har hørt det ikke skal være så vanskelig, hehe.

kjøpte 7 "hunne" guppyèr og 3 "hanne" guppyèr. gleder meg!

finnes det et annet navn for guppy?
er det noen som vet om en bra side med info om guppy?

dere som har erfaringer med guppy oppdrett, kom gjerne med dem!

blir glad for alle svar!!
Her er link til fiskebasen
Her står det om temperatur, oppdrett osv.
Du kan også prøve å søke på guppy her på akvaforum, så finner du sikkert mye info om fiskene.
Guppy død
Jeg har kjørt inn akvariumet mitt og kjøpt meg guppy. Nå etter 2 dager har 2 hanner dødd, og kvelden før så det ut til at de trives. (Tror jeg) Jeg har 4 hunner og 2 hanner. Hannene hadde kvelden før de døde drevet mye i vannoverflaten og var veldig rolige og lite interessert i noe som helst. Jeg setter stor pris på svar.
hvis di holder seg i vannflaten, kan det være lite oksygen i vannet?
har du pompe som bryter vannflaten med utpumpings delen? slik at vannet får dratt med seg luft ned
Er karet godt innkjørt? Har du sjekket at vannverdiene er ok?

En annen mullighet er at du fått med sykdom med på kjøpet. Les mer: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1833
PH:7.5 og 0% nitritt, dama på dyrebutikken sjekket ikke noe mer, siden hun ikke mente det ikke var nødvendig. Jeg har ikke kjørt inn akvariumet så godt og har skiftet ut nesten 40% av vannet av gangen 3 ganger etter at jeg fylte akvariet med vann. Men på grunn av vannskiftene har jeg ikke hatt aquasafe siden først gang og jeg frykter at bakterie floraen i akvariet er litt vel lav. Men i dag har jeg økt styrken i pumpa, tilsatt akvarie salt og lånt en akvarieskulptur med mye alger på. Guppiene ser ut til å trives godt i strømmen fra pumpa og ser ut til å ha det litt bedre. Men det hender fortsatt at de står litt oppe på vannskorpen. Pumpen skal være god nok for 60-100 liter, så jeg kan ikke skjønne at det skal være for lite oksygen i akvariet, siden pumpen er på full guffe. Takk for svar!
Det kan ha vært sykdom, siden det gjaldt bare 2 hanner som fra butikken var separert fra hunn-karet. Har lagt ved ett bilde av den ene hannen før han døde. Han mistet all fargen på halen iløpet av en natt og viste ingen tegn til fargeforandring tidligere. Det synes jeg var veldig rart..
Det er koplet på slange på munnstykket på pumpen som drar med seg luft. Men skal jeg da heller sette pumpen høyere i vannet, så det pumpes halveis i overflaten?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap