Hvordan har dine fisker det i sommervarmen?

Dette har vært en flott sommerdag for oss på to bein, men enkelte fisker begynner å slite med for varmt vann nå. Og med tropevarme (her i Oslo) i vente er det smart å være forberedt. Selv har jeg flyttet de to slørhalene mine til stuas kjøligste hjørne, sånn til å begynne med. Skal vi utveksle gode tips og råd før sommeren starter for alvor?
Noen tips
1. Skru av varmekolben. Om det blir litt i kalesete laget om natten er det en liten buffer om dagen.
2. Åpne foringsluker. Øket avdampning vil redusere temperaturen.
3. Reduser belysningstiden. Fisker klarer seg bra uten lys. Planter mistrives kanskje, men klarer seg ellers bra.
4. Superhyppige vannbytter. Har du endel planter, bruk akvarievann til vanning og erstatt med kaldt vann rett fra krana. (Selv tar jeg vanligvis ingen regulære vannnbytter mellom juni og september, både planter og fisk er fornøyd med dette.)

Og til slutt et lite tips. Når du renser filtre så får du en lunken ,mer elller mindre illleluktende"guffe". dette er kompost i flytede form, dine plante vil elske det,
fiskene trives som bare det er verre med eiern som er solbrent på topplokket
Eika
fiskene trives som bare det :D er verre med eiern som er solbrent på topplokket :(
Ok har du prøvd å smøre inn en neontetra med solkrem +
Til Eika. Å åpne foringsluka (munnen) for å senke tempen hjelper vel ikke for å avkjøle topplokket
I morgen skal jeg gjøre et forsøk med en bordvifte. Kanskje den kan avkjøle vannet litt? Må finne en forsvarlig måte å feste den på, med tre katter i huset som foretrekker akvarievann foran friskt vann i skåla på kjøkkenet bør den helst ikke stå sånn at det skjer uhell (havner i vannet f.eks.)
Jeg har ikke prøvd det selv, men sett det anbefalt. Prøv med ei lita PCvifte. Denne kan monteres under lyskassa. Noen her inne på forumet kan helt sikkert gi flere detaljer...
Eller så kan dere flytte til Nord- Norge, her er det ingen som bekymrer seg for at det skal bli varmt i vannet) Her går både varmekabler og kolber døgnet på tamp. Vi få vel ei uke i Juli å slite med.
Her er varmekolber tatt ut for sommeren - alle bortsett fra i zebrakaret. De skal jo ha høy temp i karet, så de kommer iallefall til å trives i sommer !
Hvis det blir ekstrem varme her i sommer, kommer vi vel til å kjøpe kjølevifter på Biltema, hvis ikke airconditionen tar seg av den mest prekære oppvarmingen.
Ellers forskyver vi lystiden i alle kar, så nå slår vi på lyset sånn i tretiden om ettermiddagen. Når varmen slår til for fullt, regner jeg med at vi har det på om kvelden.

Sier som de andre her; koble ut alt av varmeelementer. Varmekolber behøver ikke stå innplugget nå. At det blir kjøligere om natten spiller ingen rolle. Akvarievannet bruker mange timer på å synke bare noen få grader. Jo større kar, jo lenger tid. Det er nok uansett bare behagelig for fiskene å få litt kjøligere netter.

Antall timer med lys pr dag begrenses. Lys kun om kvelden, når temperaturen er i ferd med å synke ute.

Åpne armaturet; fôringsluker kan stå åpne. Har du sterkt hoppende fisk, legg noe netting over.

Blir det faretruende varmt så du ser fisken tydelig sliter, skift et par/noen bøtter vann (hvor mange avhenger av karets størrelse). Nytt vann = iskaldt vann. Det senker temperaturen noen timer.
På det verste i fjor sommer skiftet jeg et par bøtter vann på begge 250 literne mine om ettermiddagen, med iskaldt vann. Det hjalp til kvelden kom med kjøligere temperaturer.

Jo større et kar er, jo lenger holder det på temperaturen. 250 literne holder nesten hele natten på temperaturen. Det har sunket bemerkelsesverdig lite når morgenen kommer. Derfor er det kjekt å skifte det kalde vannet sent på dagen. Da får fiskene noen timer med behagelig temp før dagens hete kommer.

Mange uroer seg for at fisken skal hoppe ut om lukene står åpne. Men med mindre man har fisk som er spesielt kjent for å hoppe, så er det verd risikoen. Bedre med èn tørrfisk på gulvet, en tjue kokte i akvariet...
Bengt Fossli
Eller så kan dere flytte til Nord- Norge, her er det ingen som bekymrer seg for at det skal bli varmt i vannet:)) Her går både varmekabler og kolber døgnet på tamp. Vi få vel ei uke i Juli å slite med.

Samme her. Ingen problem med for varmt vann foreløpig. Men ikke akkurat noe vær å skryte av heller. NOEN fordeler skal man vel ha.
samme her ja :p koblet ut alle varmekolbene i kara mine oxo...fiskene trives som bare det
tror jeg sliter mere enn fiskene. fiskene burde være glade det er sommer!

jeg har netopp skilt bettane mine og da har jeg ikke kolbe i vær boks. men romtemperaturen holder seg så bra at det blir bra varme.

jeg har loftseng som er helt oppi taket, og der er det VARMT! Men hva gjør man ikke for sine små venner
Masse gode tips her! Sliter heller ikke med varme, hverken i karene eller andre steder (har sånn ækt nordnorsk vær). Og har aldr igjort det.

Vet at noen hiver isbiter i vannet, i mindre kar for akutt nedkjøling.. Fungerer sikkert greit, selv om det er en heller midlertidig løsning.
Det aller viktigste er å ikke tilføre mere varme enn nødvendig til karet. Lys er nok det vi kan tjene mest på å slå av. Varmekolber har som kjent termostater, og skal ikke koble inn før vanntempen er sunket til normalverdier igjen. Ser derfor lite poeng med å dra ut kontakten. Om kolben kobler inn i unormalt varmt vann, ja da er det noe riv ruskende galt med den.

Ellers er dette med økt fordamping, med på å trekke ned tempen. Vifter, gjerne som blåser langs vannspeilet, vil fort være med på å trekke ned tempen både 3 og 4 grader. Ved kraftig nok luftstrøm, kan man godt ha på lyset også, siden den varme lufta rett å slett blåses vekk.
Merk: du vil aldri få kaldere vann i karet ved lufting, enn hva romtemperaturen er. Så om det trekker opp mot ulidelig varmt, bør du vurdere en romkjøler av ett eller annet slag.

Kaldvannsbytte, vil selvsagt senke tempen, men det er en ganske midlertidig effekt. Liker ikke slike, der verdiene får vandre fritt over hele skalaen. Men som en akutt løsning, til man finner andre måter å kjøle fiskene ned på, da er det ok
Gullfiskene mine i dammen ser ut som de har fått heteslag, i går tidelig gikk tempraturen fra 18 til 26 grader på 6-7 timer. Nesten jeg vurderte og kaste ut all akvariefiskene mine der ute...
Tja.. Med matlukene på vidt gap og mørklagt akvarie, klarte jeg å holde temp. nede i 25-26 grader.
Jeg har koblet ut varmeelementene fordi jeg ikke vil at de skal koble seg på når jeg hiver oppi noen bøtter kaldt vann
Bøttene med kaldt vann er for å få temperaturen ned, og den bruker jo en del timer på å stige igjen da pga romtemperaturen. Synd om varmekolber eller EheimThermo-varmeelementene min da kobler seg inn "for å hjelpe til" og varmer det opp igjen for fort

Frank Angell
Varmekolber har som kjent termostater, og skal ikke koble inn før vanntempen er sunket til normalverdier igjen. Ser derfor lite poeng med å dra ut kontakten. Om kolben kobler inn i unormalt varmt vann, ja da er det noe riv ruskende galt med den.
Jeg har skrudd varmekolbene av av samme grunn som Mona.
Har dessuten foringsluker åpne.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap