Meitemark til fisker?

Sikkert et dumt spørsmål.,men kan man gi vanlig meitemark til disse fine fiskene våre?
Går helt fint, det - meitemark sklir ned på høykant her
Også fryste reker som du tiner opp og noen liker blåskjell i lake..
men vær obs på at ikke alle fisk takler så hard kost. Et slikt måltid bør være snacks, ikke mer enn et par ganger i uka med mindre du har Discus, Scalarer eller annen fisk som trenger og takler mye kjøtt i kosten.
Men hva gjør man med marken før man serverer den?
Meitemark er snadderfor, til større fisker.
Man bør imidlertid påse at all "maten" faktisk blir spist opp, meitemark graver seg fort ned i bunnlaget. Der vil den dø, og så har man det gående

Selv pleier jeg å skylle meitemarken godt, for å fjerne jord\ bakterier på utsiden av marken. Enkelte lar også marken gå i tørt gress\ torv en dag eller så, slik at marken kvitter seg med det meste av avfall.
Man kan gjerne dele opp marken litt, slik at det blir mere passende biter til fiskene
Meitemark
Jacky 14.06.06 - 11:32:06
Men hva gjør man med marken før man serverer den?

Pleier å ta med meg en håv ut når jeg "plukker" meitemark, larver o.l.
putter alt i håven, når jeg har funnet nokk skyller jeg bare håven.
Jord og drit forsvinner ut, gobitene blir igjen i håven
Jeg tror jeg ville kuttet opp meitemarken i passende "serveringsstykker", for jeg har ihvertfall ikke så store fisk nå som kunne klart å sluke en meitemark hel

Meitemark er faktisk veldig bra for fiskene, det sies at det er meget leksfremmende
Kjøpte faktisk flakfôr laget av meitemark(!) via nettet fra USA en gang, med tanke på scalarene mine (som jeg hadde da). Der stod det at meitemark var superbra for å kondisjonere fisk for lek, det satte sving i sakene.
lurer på om jeg skulle prøvd dette.. Har 4 scalarer som kanskje hadde blitt glade da... og de andre hadde vel også kosa seg...
kan man gi meitemark til platy, katdinaltetra, gullfisk og maller? (de er nemlig i samme kar)
jeg er som platyyngel:)
kan man gi meitemark til platy, katdinaltetra, gullfisk og maller? (de er nemlig i samme kar)

Det kan du. Er vel en del maller som ikke spiser mark kanskje
men Platy, Tetra og gulfis spiser det med glede
Hysteria
lurer på om jeg skulle prøvd dette.. Har 4 scalarer som kanskje hadde blitt glade da... :) og de andre hadde vel også kosa seg...

Fikk en Scalare til å hoppe etter mark jeg holdt over vann, den så helt vill ut, så det synes jeg du skulle prøve.
Eh... hvordan ta livet av meitemarken uten at den får det vondt??
La-sparky

Åh hallo??
Ler godt her!!Dette er vel ikke seriøst!??
La-sparky

Hvorfor ta livet av den egentlig??? Man serverer den jo levende.
Liss Nilsen
[QUOTE=La-sparky]Eh... hvordan ta livet av meitemarken uten at den får det vondt??

Åh hallo??

No ble jeg skikkelig fornærmet, jo faktisk det var seriøst.
Kanskje ikke du har problemer med å putte en levende mark nedi vannet, men det har jeg.
Dyret pines faktisk.
Jeg bare spurte, og har du ikke et skikkelig svar, så ber jeg deg om å ikke svare i det hele tatt.

Even Hagen: Om man serverer den levende, blir den ikke litt stor for mindre fisker da, eller spiser de bit for bit ?
hmm.. etter flere eksprimenter som lite barn så tør jeg påstå at selv om du deler den opp så lever den jo... :P
Men jeg tror faktisk ikke meitemark kan føle smerte.. uansett så er det ingen fasit på det enda.. da hadde det vel ikke vært et lovlig agn lengre heller. :p
La-sparky
[QUOTE=Liss Nilsen][QUOTE=La-sparky]Eh... hvordan ta livet av meitemarken uten at den får det vondt??

Åh hallo??

No ble jeg skikkelig fornærmet, jo faktisk det var seriøst.
Kanskje ikke du har problemer med å putte en levende mark nedi vannet, men det har jeg.
Dyret pines faktisk.
Jeg bare spurte, og har du ikke et skikkelig svar, så ber jeg deg om å ikke svare i det hele tatt.

Even Hagen: Om man serverer den levende, blir den ikke litt stor for mindre fisker da, eller spiser de bit for bit ?

Men kjære deg,hvis du har problemer med å slippe levende meitemark i karet,så lar du jo bare være,men det er jo tross alt bare en MARK!!
Men vi er jo også bare mennesker, og fisken er bare fisk Men jeg tror jeg står over å slenge mark nedi jeg også ja
Med alle de mengder med levende for jeg har brukt til mine fisk (alt fra småfisk til artemia osv), skulle jeg kanskje skjemmes?? Gjør nok ikke det
Det meste vi bruker av levendefor, også meitemark, sitter svært lavt på næringsstigen, og det meste av slike kryp går med som føde til ulike dyr\ fisk\ fugler, i stedet for å avgå med døden av alderdom.
Det er nok mere naturlig at slikt dør som mat, enn at det dør av alderdom

Å ta livet av levendefor før en bruker det er jo slett ikke det som er poenget med å gi slikt. Levendefor skal jo være levende

Å fore småfisk som platy og små tetra med store ting som meitemark, er lite hensiktmessig. Faren for at større deler av byttedyret blir liggende å forpeste vannet, er alt for stor.
Om man skal bruke meitemark til fiskefor, bør man på forhånd dele denne opp. Og som Tira sier, marken lever like godt i deler som i ett stykke!

Greier man ikke å fore med levende for, lar man rett å slett være det. Enkelt og greit!
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap