Jeg kan ikke helt si hvordan det vil funke i ditt tilfelle, men jeg vil anta at det går helt strålende.
Da jeg hadde kakadueciklider, hadde jeg to hunner og en hann. Hunne nr en døde etter ikke så lang tid, men den siste og hannen fikk yngel (i selskapskar 250 liter, kort prosess når hun kom ut av hulen med dem). Så døde også hunn nummer to. Hannen var stor, og jeg regnet med at han egentlig var litt gammel. Han var større enn jeg trodde de ciklidene kunne bli.
Så jeg regnet egentlig med at jeg ikke ville få beholde ham så mye lenger, at han ville dø av alder. Kjøpte derfor to hunner og en ny hann. Jeg satte de tre nye oppi karet til den enslige hannen uten noe videre dikkedarer, og han ble svært interessert....i hannen. Damene ofret han ikke et blikk!
Det gikk altså helt fint med damene og han, og jeg så aldri noen slåsskamper mellom hannene. Den eldste hannen var bare en smule sykelig opptatt av å spionere på den lille hannen, men uten å gjøre ham noe.
Hunnene var det aldri noe klabb og babb i mellom. Alt var bare fryd og gammen. Den eldste hannen var egentlig mer opptatt av å ligge i buskene og stirre på den lille hannen, enn av damene
Hadde det ikke vært for at han hadde produsert yngel med en hunn, ville jeg glatt antatt han var homo
Og den eldste hannen døde bak ei rot en dag også, ikke så fryktelig lenge etter at jeg kjøpte de nye. Men ikke av alder, men med munnen på vid vegg og en rekepellets i halsen...