CO2 løsning - hvilken?

Heisann akvarievenner!
Jeg har Hatt tanganyika i 6mnd nå, og de er svært interessante, men med fare for å tråkke noen på tærne - jeg synes ikke akvariet er vakkert (smaken er som baken osv).

Jeg har tenkt å selge alle fiskene og starte et planteakvarium (Takk til Bjarnes Akvasider for den overtalende inspirasjon).
I den forbindelse har jeg tenkt å gå til anskaffelse av CO2 anlegg og t5 belysning og varmekabler.

Mitt oppsett er pr idag følgende:

Akvarium: Juwel Rio 240
Belysning: 2*38W Phillips Aquarelle T8
Varmekolbe: Eheim 200W
Innvendig filter: revet ut
Utvendig filter: Eheim 2028 Pro II (kanskje overkill til plante/selskap??)

Co2?
Lurte først på om jeg skulle prøve Den enkle varianten (Carbo Plus), men jeg er naturlig skeptisk til alt som er enkelt så jeg sjekket opp litt og slo det raskt fra meg igjen. Vil gå for CO2 Flaske/reaktor system.
Hvilken produsent er best? Buschke, BioPlast, eller JBL?
Har hørt at Buschke's har en noe simplere løsning på nåleventilen
enn bioplast settene - Betyr det unøyaktighet i tilførsel??

Belysning?
Har tenkt å anskaffe 2*54W eller 2*38W T5 armatur fra arcadia.
Førstnevnte kan gå akkurat i lengden.

Varmekabel?
Lurt litt på JBL ProTemp Basis 250? Noen andre anbefalinger?

Noen synspunkter eller anbefalinger???
Allerede uten varmkabelen vil det antakelig bli så varmt at du vil trenge vifte i toppen hvis den skal være lukket.
Kit CO2 Energy Classic fra Ferplast
Noen som har erfaring med dette Co2-settet ?

<a href="http://www.ferplast.it/sv/pagina_4455.html" target="_blank">Ferplast - KIT CO2 Energy Classic </a>

[External Image]

Finner det til 390,- hos AquaKarolin :

<a href="http://www.karolin.no/product_info.php?products_id=1211&osCsid=2d7035232355cd942d8bd8def6d48196" target="_blank">AquaKarolin - KIT CO2 Energy Classic </a>

Der finner jeg ingen refill-sett, men på den svenske nettbutikken guldfisken finner jeg det nedsatt fra 89,- til 69,- men finner ikke noe om hvor lenge en slik refill-blanding varer.

<a href="http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php?cPath=49_55_716&osCsid=94a401681ef4887358f7602f57db4ab5" target="_blank">Guldfisken - CO2 Energy Classic refill</a>

[External Image]
Alle systemer som ikke er basert på trykkflaske mener jeg blir uholdbar i lengden. Skal man først investere i CO2 så skal man gjøre det skikkelig.

For at man ikke skal være nødt til å investere skjorta med en gang kan man bygge seg opp over tid.

I første omgang må man ha:

1.) Flaske min 2 kg aller helst 5-6 => 600 kroner
2.) Manomenter => 820
3.) Magnetventil => 500
4.) Dråpeteller => 500

Jeg kjører med Aqua Medic utstyr og er godt fornøyd med det.
Oppsette mitt finnes her

Det som da gjenstår er reaktor. Dette er fult ut mulig å lage selv uten at man må være ingeniør. Kjetil L har beskrevet en mulighet i en annen tråd her.

Senere kan man ved behov investere i pH-kontroller som vil gi konstant pH og CO2 mg/liter ved en bestemt kH.
Hvor får man fylt på co2 flaskene når de er tomme?
Sindre Dybvik
Hvor får man fylt på co2 flaskene når de er tomme?

Co2 får man fylt dder hvor ddet vedlikeholdes brannmateriell. Hvis man ikke finner ut av det er det bare å ringe nærmeste brannstasjon og høre hvor de fåt påfylt CO2.(husk å ringe et vanlig telefonnummer og ikke utrykningsnummeret)
Prøv disse:

Fire Protection Engineering AS 51 95 92 92 Forusbeen 222, 4313 Sandnes

Aktiv Sprinkler AS 51 80 11 10 Godesetdalen 20, 4034 Stavanger

Schou-Andreassen AS 51 80 08 99 Maskinv. 16, 4033 Stavanger

Firestop AS 51 54 63 00 Dusaviksvingen 17 B, 4028 Stavanger

Brann & Sikkerhets Service AS 51 58 34 11 Breiflåtv. 15, 4017 Stavanger
Nils Vollstad
Firestop AS 51 54 63 00 Dusaviksvingen 17 B, 4028 Stavanger

Denne plassen er så å si naboen, så det var ganske kult. Nå gjelder det bare å få seg et co2- system, hehe. Ganske dyrt det der, så jeg får se etter sommeren Ble positivt overrasket over prisoppsettet ditt Geir, hadde trodde det skulle bli mye dyrere så derfor hadde jeg mest planer om å lage egen co2-sats, men nå blir det nok kanskje heller et mer proft system. Virker som om at det nok er litt tryggere i lengden.

Poenget med dette systemet er at du setter magnetventilen på den samme timeren som du har lyset. Dermed tilfører du CO2 kun når du har lys. Dette krever at du har god bufferevne i vannet slik at du ikke får svingende pH.

Geir Kristiansen
Poenget med dette systemet er at du setter magnetventilen på den samme timeren som du har lyset. Dermed tilfører du CO2 kun når du har lys. Dette krever at du har god bufferevne i vannet slik at du ikke får svingende pH.

Er det ikke sånn at det er Kh`en som indikerer vannets bufferevne? Min Kh ligger på 3. Er dette bra nok?

Det er korrekt.

Når du tilfører CO2 vil denne redusere pH og du kan gi kH enda et lite dytt oppover. Mellom 3 og 4 er målet, hvis kH kommer over fire sliter man med å få pH under 7.

Jo høyere kH jo vanskeligere er det å påvirke pH. Dermed skal det mer CO2 til for å få denne ned. Det er her balansegangen ligger. Har du for høy kH vil du ikke klare å få pH under 7 og det er et must i et plantekar(fri CO2). Ved å tilføye mye CO2 vil du selvfølgelig få pH under 7, men da begynner fiskene å slite.
Dette har jeg:
AM. pH controller til co2 styring 1.598,40
Bobletæller m/holder 79,20
Manometer co2 m/finjustering 356,00
Reaktor 1000 316,00
Luftslange 4/6mm 3,20

Forsendelse: Shipping outside EU 164,00
Ialt excl. moms DKK 2.516,80
Samlet pris: DKK 2.516,80
Levert deg hjem ca 3300 Nkr og da trenger da bare ei CO2 flaske i tilegg.
Kan dette funke? Er det noe tess?

[URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=417&HKatID=][/URL]

Dersom jeg kjøper en flaske på 2 eller 5 kg?

Noen som har erfaring med akkurat denne modellen?

Du er klar over at denne har en aktiv reaktor og at du må sette den på pumpe/powerhead.

Settet inneholder det du har behov for. Har ikke noen erfaringer med det. Sjekk opp om det finnes noen i ditt område som har peiling på hvor man kan få tak på brukte CO2-flasker.
Må man kjøre dette via en pumpe???
Har også lest igjennom bjarnes variant av hjemmelaget co2 system..... men bare et spørsmål.... kan jo ikke ha dette i hele natten, så hva gjør jeg da..... om jeg tar opp brusesteinen, går jo alt bare opp i rommet, eller kan man stenge av på noen måter???
Bettina
Har også lest igjennom bjarnes variant av hjemmelaget co2 system..... men bare et spørsmål.... kan jo ikke ha dette i hele natten, så hva gjør jeg da..... om jeg tar opp brusesteinen, går jo alt bare opp i rommet, eller kan man stenge av på noen måter???

DIY anlegg er ikke mulig å kontrollere slik at anlegget kjøres 24/7. Så lenge mengden av sats er tilpasset karret er dette ikke noe problem. Hvis du har lest hjemmesiden min så kjørte jeg dette DIYanlegget 24/7 i et 180 liters kar uten problemer.
Jeg har satt min sats nærme lampa, og regner med at den avgir langt mer CO2 på dagen når lampa varmer enn om natta når den er kald.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Bettina]Har også lest igjennom bjarnes variant av hjemmelaget co2 system..... men bare et spørsmål.... kan jo ikke ha dette i hele natten, så hva gjør jeg da..... om jeg tar opp brusesteinen, går jo alt bare opp i rommet, eller kan man stenge av på noen måter???

DIY anlegg er ikke mulig å kontrollere slik at anlegget kjøres 24/7. Så lenge mengden av sats er tilpasset karret er dette ikke noe problem. Hvis du har lest hjemmesiden min så kjørte jeg dette DIYanlegget 24/7 i et 180 liters kar uten problemer.

Jeg er ingen ræcer i regning, men hva slags blanding passer da til 60 liter, tenkte å prøve ut dette i dag......i et mindre akvarie jeg har....
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap