Tanganyika oppstart.

Skal nå sette igang et Tanganyikakar så hvis noen vil gi meg gode råd og tips i den forbindelse.så mottas de gjerne.

I førsteomgang kommer det en gjeng Nigripinnis i hus.
Disse skal etter hva jeg forstår,ha dempet belysning.
Noen tips til dette?

Da det blir sterk strøm i karet så er vel ikke flyteplanter noe ideelt eller?

Har i dag lys sand i karet(biltema).
Er det en fordel å skifte denne med sort sand/grus?

Bruker i dag Ph/kh. salt i Malawikaretene for å øke phèn.
Er dette greit nok i et Tanganyikakar og?
Selv ville jeg nok beholdt biltemasanden, mange fisker fra tanganyika er glade i å grave\ sile sand.
Om du velger sort bunnlag, vil kanskje fiskene farge litt mere ut, men du finner tvilsomt helt fin sand som er sort.
Har selv Akvastabil Haley i mitt malawikar, og her funker det bærre lækkert Men jeg har ikke fisk som siler sanden på jakt etter føde.

Flyteplanter i sterk strøm er nok en heller dårlig ide, som du selv er inne på. Om du skal skjerme med planter, vil jeg anbefale vallisneria americana gigantea, denne trives godt i både malawi og tanganyikavann. Siden den bli såpass lang som den blir, vil den også skjerme godt for lyset.
Ellers er det å fjerne reflekore\ ha færre rør, enkle måter å dempe belysningen.
Om du vil ha det litt mere tekninsk, gå over til dimbare lys, da kan du justere lusmengden akkurat slik du selv vil ha den

Om det er bikarbonat du bruker for å løfte Kh (og dermed Ph), vil denne fint kunne brukes til tanganyika også. Bikarbonat løfter Ph til 8,3 på det meste, og mer trenger du ikke
Bruk gjerne vanlig hobbygips, til å øke hardheten på vannet. Billig og bra 75% av Gh+ er faktisk gips
Frank Angell
Selv ville jeg nok beholdt biltemasanden, mange fisker fra tanganyika er glade i å grave\ sile sand. Om du velger sort bunnlag, vil kanskje fiskene farge litt mere ut, men du finner tvilsomt helt fin sand som er sort. Svar: Bergen Akvarieutleie har helt sort,fin sand,men de fiskene jeg har tenkt å ha (foreløpig ihvertfall) siler ikke og roter ikke i sanden. Er litt redd for gasslommer hvis jeg ikke har fisker som graver(vil ikke ha sandsnegler :)) Har selv Akvastabil Haley i mitt malawikar, og her funker det bærre lækkert :) Men jeg har ikke fisk som siler sanden på jakt etter føde. Svar: Hvordan ser denne ut og finnes den i vanlige zoobutikker? Flyteplanter i sterk strøm er nok en heller dårlig ide, som du selv er inne på. Om du skal skjerme med planter, vil jeg anbefale vallisneria americana gigantea, denne trives godt i både malawi og tanganyikavann. Siden den bli såpass lang som den blir, vil den også skjerme godt for lyset. Ellers er det å fjerne reflekore\ ha færre rør, enkle måter å dempe belysningen. Om du vil ha det litt mere tekninsk, gå over til dimbare lys, da kan du justere lusmengden akkurat slik du selv vil ha den :) Svar: Tror jeg prøver med Valisneria og ser om jeg får de til. Hva må evt. til for å få dimbare lys? Om det er bikarbonat du bruker for å løfte Kh (og dermed Ph), vil denne fint kunne brukes til tanganyika også. Bikarbonat løfter Ph til 8,3 på det meste, og mer trenger du ikke :) Bruk gjerne vanlig hobbygips, til å øke hardheten på vannet. Billig og bra :) 75% av Gh+ er faktisk gips :)

Svar:
Det er pH/KH + jeg bruker ,natulige karbonsalter står det det på boksenøker max til 8,3 så regner med at den er ok.
Gasslommer trenger du ikke å være så redd for at det gjør noe Siden det ikke er ett vesenlig beplantet kar, trenger man derfor heller ikke den store mengden med grus\ sand. Ett lag på ett par cm er mer enn nok.
I tillegg er hele konseptet med gasslommer ganske oppskrytt. Greit nok vil ikke vannet som er i kontakt med denne lomma i sanden, ha spesielt gode kvaliteter, men det er svært lite vann som faktisk kommer i kontakt med denne bobla.
Og når bobla stiger til overflata, bruker den vel ett snaut sekund på denne ferden. Altså får ikke vannet tid til å ta opp noen forurensing.
Eneste som vil synes dette er ekkelt er nok du selv, om du står over karet når den slipper Lukter ikke akkurat friskt (på grunn av høyt innhold av metangass og svoveldioksyd) Gassene er ikke farlige, men lukter altså ikke helt friskt

Om du fremdeles er redd for slike gasslommer, er det ett par måter å unngå dette på. Sandsneiler er helt klart min favoritt, siden dem også har den nytteverdi at dem tar seg av forrester\ døde fisker.
Varmekabler er også med på å øke vannsirkulasjonen i bunnlaget, og vil derfor hjelpe god på med å lufte vekk gasser.
Men disse koster jo litt i innkjøp, samt at dem på ingen måte er like billige i drift som sandsneiler (som man etterhvert vil kunne selge, å tjene noen kroner på).

Haley selges i de fleste akvabutikker, med litt størrelse. Du kan se ett lite bilde av denne i grusartikkelen, , og se bilder av kar med denne grustypen i medlemsprofilen min. Merk: bildekvaliteten samsvarer meget godt med mine egenskaper som fotograf, og kvailteten på kameraet i mobilen min

For å kunne dimme lysene til akvariet, trenger du rett å slett ett dimbart armatur. Man kan selvsagt lage slikt selv, men det er noe knot å få tak i de komponentene man trenger. I tillegg bør man selvsagt ha gjort mere enn å bytte lyspærer, innenfor elektronikk før en setter i gang med et DIY-prosjekt
Imidlertid, dimbare armaturer, er heslig kostbare! Det er også mest vanlig at det er T5-systemer som er dimbare, siden det er relativt få T8-armaturer som leveres med elektronisk forkobling.
Ett 2x54W dimbart armatur koster gjerne mellom 4 og 4.500 kroner!
Her lønner det seg uten tvil å handle fra f.eks danmark i de fleste tilfeller.

Ph\Kh+ er nok rent bikarbonat, til en syk pris Fin å bruke til ditt formål, men alt for kostbar for min smak. Bestiller derfor selv fra [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=145&HKatID=]Webzoo[/URL], ett kilo koster 70 kroner. Eller så kan man kjøpe vanlig natron på en dagligvarebutikk, til ca 130 pr kg. Fremdeles er det masse å spare kontra overprisa "spesialprodukter" til akvariesammenheng
Tusen takk for utfyllende svar Frank.

Du beroliget meg veldig angående gasslommer,så da har jeg et problem mindre

Når det gjelder dimming av lys,så kan man jo sette på dimmer på vanlige lyspunkter.Men dette går kanskje ike på lys til akvarier?

Nei, dimming av lysrør krever litt mere enn dimming av en glødelampe\ halogenlampe. Det er derfor det er såpass dyrt å skaffe skikt utstyr.

Akkurat hvordan det hele fungerer med dimming av lysrør, er ett såpass langt lærret å ta fatt på, og jeg føler meg desverre ikke stødig nok innenfor denne delen av elektro-verden, at jeg våger å ta fatt på dette
Da glemmer jeg det.
Har kjøpt et avakere lyrsør som jeg kanskje setter inn i stedenfor det sterkeste som er nå.

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap